![]() |
![]() |
Katalog Anna Szmagała Różne, Scenariusze Scenariusz lekcji wychowawczej "Sens i wartość życia"Scenariusz zajęć - "Wartość i sens życia"Cele - po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:- rozumieć znaczenie pojęcia - sens życia, - mieć świadomość wartości życia, jego kruchości, przemijania a jednocześnie rozumieć, że stanowi ono fundament wszystkich innych wartości, - akceptować siebie i radować się życiem. Metody i techniki pracy z grupą: miniwykład, dyskusja, zabawa. Środki dydaktyczne: arkusz papieru, kolorowe kartki, magnetofon z nagraniem nastrojowej muzyki, sentencje, długopisy. Czas 45 min. Przebieg lekcji: 1. Uczniowie wchodzą do klasy. Na stole leżą kartki z sentencjami o życiu. Każdy wybiera jedną kartkę i czyta. Po chwili nauczyciel włącza nastrojową, cichą muzykę. Prosi, aby uczniowie zamknęli oczy i w ciszy, nic nie mówiąc, przez chwilę pomyśleli o przeczytanej sentencji. Następnie każdy uczeń zapisuje swą myśl na kartce. Nauczyciel zbiera kartki, miesza je i głośno odczytuje ich treść. 2. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat: "Sens i cel ludzkiego życia". Uczniowie wypowiadają się. W dyskusji należy zwrócić uwagę na akceptowanie siebie i radowanie się życiem. W powszechnym zwyczaju ciągłego narzekania bardzo cenna jest umiejętność dostrzegania pozytywnych aspektów życia, jego sensu i wartości. Nie chodzi tu o tani optymizm, polegający na braku krytycyzmu, ale o nauczenie się cieszenia samym sobą i wydarzeniami dnia codziennego. Nawet w zwykłym, przeciętnym życiu mogą być realizowane wartości najcenniejsze: prawda, dobro, piękno, miłość, przyjaźń, a równocześnie doskonalona własna osobowość. Pogoda i radość życia daje spokój, mobilizuje do działania i zmieniania się oraz rozwoju tego, co w każdym człowieku najlepsze. Człowiek, który nie widzi ani w sobie, ani w życiu niczego pozytywnego, nie jest zdolny do rozwoju. 3. Nauczyciel pyta: "Dlaczego życie ludzkie jest cenne?" Każdy uczeń na kolorowej kartce układa krótką odpowiedź. Następnie przykleja ją na dużym arkuszu papieru w dowolnym miejscu. Powstaje w ten sposób z różnokolorowych kartek obraz - gazetka. Po skończonej pracy nauczyciel wiesza "gazetkę" na ścianie. Uczniowie czytają i dzielą się swoimi refleksjami. 4. Nauczyciel proponuje na koniec krótki relaks. Wykonaniu ćwiczenia może towarzyszyć nastrojowa muzyka (może to być też piosenka z repertuaru Edyty Geppert: "Kocham Cię życie"). Uczniowie stają w kręgu. Wybrany uczeń rzuca do kogoś kłębek włóczki, zostawiając koniec w ręku. Woła imię kolegi i mówi, co się jemu w nim podoba, albo, za co go lubi np.: "Kasia! - lubię to, że zawsze jesteś pogodna". Nauczyciel zwraca uwagę, żeby do każdego kłębek dotarł tylko raz. SENTENCJE O ŻYCIU: Życie jest wytrwałym dążeniem do czegoś nowego, lepszego, wspanialszego. (Krystyna Ostrowska) Żyć, to przekształcać siebie w dzieło sztuki. (Fiodor Dostojewski) Sens życia polega na tym, aby cieszyć się z niego i czynić go piękniejszym dla każdej ludzkiej istoty. (Dawid ben Gurion) Kiedy zastanawiamy się nad swoim życiem, to właściwie sam fakt, że żyjemy, powinien nas najbardziej zadziwić. (Reinhold Schneider) Należy tak zorganizować życie, aby każda chwila była ważna. (Iwan S. Turgieniew) Życie jest przemianą. (Antoine de Saint - Exupery) Życie jest zawsze cenne. (Jang Czu) Życie dane jest człowiekowi tylko raz, trzeba z niego korzystać. (Antoni Czechow) Jedynie miłość nadaje sens życiu. Dlatego im bardziej zdolni będziemy do miłości i dawania siebie innym, tym bardziej sensowne będzie nasze życie. (Hesse Hermann) Istnieć (żyć) - to przede wszystkim stworzyć siebie i odnaleźć siebie. (Pierre Teilhard de Chardin) Życie jest darem, bez żadnych zasług i może dlatego tak trudno dar ten pielęgnować, wykorzystać i zwrócić Dawcy Życia. (Krystyna Ostrowska) Życie to czas, kiedy możemy realizować nasze potencjalne bogactwo i przyczyniać się do ogólnego postępu ludzkiego. To jest ten czas dany nam, ażeby urzeczywistniać w sobie i w historii wartość miłości, dobroci, radości, sprawiedliwości, pokoju, za którym tęskni każdy człowiek. (Jan Paweł II) Naucz się cieszyć drobnymi rzeczami, a zobaczysz jak wiele szczęścia odnajdziesz w swoim własnym życiu. Wierzę, że życie warte jest, aby je przeżyć. Twoja wiara pomoże ci uczynić je pełnym wartości. (Wiliam James) Opracowanie: Anna Szmagała Wyświetleń: 7517
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |