Katalog

Beata Paluchowicz
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Komputer w edukacji wczesnoszkolnej

- n +

Komputer w edukacji wczesnoszkolnej.

Komputer, jako nowoczesny środek dydaktyczny, stwarza nowe możliwości wspomagania edukacji wczesnoszkolnej. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów można znacznie podwyższyć efektywność procesu dydaktycznego.

Najmłodsi uczniowie od początku traktują komputer jak wiele innych poznawanych w szkole pomocy i to urządzenie szybko przestaje stanowić dla nich jakąkolwiek tajemnicę, a staje się przyjaznym partnerem w szkolnej przygodzie i w zmaganiach ze stawianymi im zadaniami. Pierwszy kontakt z komputerem powinien odbywać się poprzez zabawę, która wyzwala dziecięcą aktywność twórczą, a komputer jest w niej tylko pomocą. Komputer powinien pojawiać się w sposób naturalny, jako bardzo wygodne i nowoczesne narzędzie pracy.

Najważniejszą rolę w pokonywaniu barier, jakie mogą się pojawić w pierwszych kontaktach dzieci z komputerem ma odpowiednio dobrane oprogramowanie. Dobry program edukacyjny powinien:
- być poprawny pod względem rzeczowym i merytorycznym,
- nawiązywać do doświadczeń życiowych dziecka, pobudzać jego wyobraźnię,
- być atrakcyjny graficznie i dźwiękowo,
- zawierać ciekawe, różnorodne zadania z elementami zabawy,
- zawierać zadania o różnym stopniu trudności,
- uczyć różnych sposobów obsługi programów, od najprostszych do bardziej skomplikowanych,
- zawierać elementy oceny, np. w postaci pochwał.

Wspomaganie nauczania środkiem dydaktycznym- komputerem jest na etapie edukacji wczesnoszkolnej szczególnie potrzebne ze względu na konkretny charakter procesów poznawczych dziecka, czyli spostrzeżeń, pamięci, myślenia itd. Dostarczając bodźców sensomotorycznych działających na wzrok, słuch, dotyk, nowoczesne środki dydaktyczne ułatwiają bezpośrednie i pośrednie poznanie rzeczywistości i praw nią rządzących, jak również służą opanowaniu różnego rodzaju umiejętności. Prawidłowo dobrane wyzwalają aktywność na zajęciach i pobudzają zainteresowania uczniów. Stwarzają dobre warunki oddziaływania na osobowość dzieci. Czynne uczestnictwo w zajęciach warunkuje zrozumienie i opanowanie określonych wiadomości i umiejętności.

Możliwości komputera są ogromne i ciągle rosną. Głównie od pomysłowości nauczyciela i jego umiejętności praktycznych zależy, w jakim zakresie będzie umiał z niego korzystać w praktyce szkolnej. Komputer może być wykorzystywany nie tylko podczas zajęć z uczniami, ale i do przygotowania materiałów przez samego nauczyciela.

Istnieje kilka sposobów wykorzystania komputera do przygotowania i przeprowadzenia procesu dydaktyczno- wychowawczego. Możemy do nich zaliczyć:
- wykorzystywanie gotowego oprogramowania edukacyjnego,
- wykorzystywanie edytorów tekstowych i graficznych,
- tworzenie przez nauczyciela własnych prezentacji multimedialnych,
- korzystanie z Internetu.

Każdy nauczyciel, planujący wykorzystać komputer podczas zajęć, powinien starannie dobierać programy edukacyjne. Powinny być one powiązane z treściami nauczania, których realizacja jest celem zajęć. Współczesne programy edukacyjne potrafią przyciągać uwagę dziecka w wieku wczesnoszkolnym, zawierają bliską mu tematykę, są atrakcyjne graficznie i dźwiękowo, zawierają ciekawe i zróżnicowane pod względem trudności zadań z elementami zabawy. Programy edukacyjne nastawione są na utrwalanie wcześniej poznanych wiadomości i umiejętności oraz na kształtowanie pojęć, rozwijanie myślenia twórczego i wyobraźni.

Źródłem ogromnego zaangażowania podczas zajęć i dostarczania uczniom wiele radości z samodzielnie wykonanych prac są programy zwane edytorami tekstu i grafiki. Dzieci mogą tworzyć własne prace i dokumenty, które drukowane i powielane mogą być wykorzystywane w dalszych etapach procesu dydaktyczno- wychowawczego.

Niezwykle cenne w codziennej praktyce szkolnej jest zastosowanie programu prezentacyjnego. Pozwala on na przygotowanie i sterowanie ekspozycją kolejnych slajdów zawierających tekst, obrazy, dźwięk lub ich kombinacje, także z dodatkowym tłem. Prezentacja może przypominać projekcję filmową. Uzyskane efekty są bardzo atrakcyjne dla ucznia i umożliwiają przeżywanie i wielozmysłowe poznanie fragmentu otaczającej rzeczywistości.

W klasach początkowych możemy również korzystać z Internetu. Przydatny jest on na zajęciach o tematyce ekologicznej, regionalnej czy też poświęconych sławnym ludziom. Które z wyżej wymienionych sposobów korzystania z komputera znajdą miejsce w praktyce szkolnej zależy głównie od pomysłowości i umiejętności nauczyciela.

Źródła:
Marciszewska A., Nauczanie zintegrowane z udziałem technologii informacyjnej, TI w edukacji, http://www.wsip.com.pl./serwisy/ti/.

Nowicka M., Wprowadzenie dzieci w świat komputerów (w:) Życie Szkoły nr 4/ 2001.

Hassa A., Komputer w edukacji wczesnoszkolnej. Możliwości i ograniczenia (w:) Życie Szkoły nr 9/ 2000.

Opracowanie: Beata Paluchowicz

Wyświetleń: 1090


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.