Katalog Wiesława Bałtruszewicz Język polski, Scenariusze Życie bez życia w wierszu Wisławy Szymborskiej "Muzeum" - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjumŻycie bez życia w wierszu "Muzeum" W. Szymborskiej - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjumCele operacyjne:- uczeń posługuje się słownictwem związanym z muzeum i poprawnie odmienia ten wyraz - zna wiersz "Muzeum" W. Szymborskiej - potrafi znaleźć w utworze cytaty ilustrujące dane zagadnienie - trafnie stosuje pojęcie antytezy - wskazuje podmiot liryczny w utworze poetyckim - potrafi wyeksponować wartość życia, które człowiek powinien sobie cenić i szanować Metody nauczania: - praca z tekstem literackim - swobodne wypowiedzi uczniów i elementy dyskusji - konstruowanie tabeli Środki dydaktyczne: - tekst wiersza "Muzeum" W. Szymborskiej - materiały ilustrujące zasoby konkretnego muzeum (zdjęcia, albumy) Przebieg lekcji: 1. Pogadanka na temat muzeum jako instytucji - wypowiedzi uczniów z zastosowaniem słownictwa: zbiory muzealne, kolekcja, ekspozycja, unikaty, zabytki, spuścizna, galeria, - odmiana wyrazu muzeum w l. poj. i l. mn.; zwrócenie uwagi, że ten wyraz odmienia się tak samo jak: gimnazjum, liceum technikum 2. Zapoznanie uczniów z wierszem W. Szymborskiej "Muzeum" - między pierwszym a drugim czytaniem utworu poproszenie uczniów, by spróbowali potraktować wiersz jako opis lub definicję muzeum 3. Dokonanie schematycznej wersji opisu muzeum na podstawie wiersza w postaci tabeli MUZEUM
- co to za miejsce: muzeum? - co w nim jest, czego nie ma? (spostrzeżenia, że muzeum to miejsce na rzeczy, pamiątki po ludziach, miejsce martwoty, bezruchu, braku życia - uczniowie zapisują w dolnym wierszu tabeli) - na jakiej zasadzie zestawione są określenia w kolumnach tabeli? (na zasadzie przeciwieństw, antytezy) 5. Sformułowanie i zapisanie tematu lekcji: Życie bez życia w wierszu "Muzeum" Wisławy Szymborskiej 6. Określenie sytuacji lirycznej w wierszu - czy wszystko jest martwe w muzeum? (w muzeum znajduje się woźny; drzemie nad gablotką jak omszały eksponat) - o czym świadczy jego zachowanie? (oddaje atmosferę ciszy, ładu, bezruchu, stagnacji) - kto jeszcze znajduje się w muzeum? (podmiot liryczny - ujawnia się w ostatniej zwrotce wiersza; to kobieta) - jak podmiot liryczny zachowuje się w muzeum? (burzy zastój, jest energiczny, podkreśla swoją wyższość - wyższość człowieka nad światem rzeczy) 7. Określenie wymowy filozoficznej wiersza - co sadzicie o wyścigu przedmiotów i ludzi? co jest ważniejsze? Zapis wniosków (podsumowanie) Wiersz "Muzeum" mieści w sobie refleksje filozoficzne. Jest zapisem przeżyć na temat wzajemnej relacji życia człowieka i istnienia rzeczy. Stanowią one materialne świadectwo czynów i talentów ludzi, ale to człowiek żyje, tworzy, czuje. 8. Ocena uczniów. Opracowanie: mgr Wiesława Bałtruszewicz Wyświetleń: 7613
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |