AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Słotwińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz lekcji z nauczania zintegrowanego

- n +

Scenariusz zajęć w klasie II

Ośrodek tematyczny: W świątecznym nastroju

Tematy dzienne:
1. Tradycja wigilijna
2. Zwyczaje świąteczne
3. Przygotowujemy się do wigilii
4. Nasza wigilia

Temat dnia: Przygotowujemy się do Wigilii

Zapis w dzienniku: Uzupełnienie zdań o zwyczajach związanych ze świętami bożego Narodzenia. Ciche czytanie wiersza Wieczór wigilijny połączone z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów. Wielka litera na początku zdań i w nazwach świąt. Śpiewanie kolędy Lulajże, Jezuniu.

Cele ogólne:
- Kultywowanie polskich tradycji związanych z Bożym Narodzeniem
- Kształtowanie nawyku poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie
- Bogacenie słownictwa

Cele pośrednie:
- Wykorzystywanie doświadczeń i łączenie różnych elementów wiedzy
- Poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł
- Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie i innych
- Negocjowanie i osiąganie porozumienia, podejmowanie decyzji grupowych.

Cele szczegółowe:
- Uczeń wyszukuje w wierszu odpowiednie fragmenty,
- Potrafi prowadzić rozmowę,
- Wyszukuje potrzebne informacje w literaturze,
- Właściwie dobiera słownictwo w wypowiedzi ustnej i pisemnej,
- Dostrzega niezwykłość tradycji bożonarodzeniowych,
- Zna i kultywuje rodzinne tradycje Bożego Narodzenia
- Wie, jak zachować się podczas uroczystości rodzinnych
- Stosuje zasadę pisowni wielką literą,
- Śpiewa kolędę.

Metody:
- Słowna- praca z książką, opowiadanie
- Obserwacja- pokaz
- Praktyczna- zajęcia praktyczne
- Według C. Fieineta- metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy.

Formy pracy:
- Zbiorowa- jednolita,
- W grupach- zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: karty pracy dla 5 grup- fiszki prowadzące, zdania do uzupełnienia, wiersz T. Kubiaka Wieczór wigilijny, literatura pomocnicza: encyklopedia, "Świerszczyk", Razem ze słonkiem, kaseta magnetofonowa z kolędą Lulajże Jezuniu, strój Mikołaja, choinka, podręcznik Moja szkoła, rozsypanka sylabowa Wieczór wigilijny - do wprowadzenia tematu dnia.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu: rozsypanka sylabowa: Wieczór wigilijny.
2. Wyjaśnienie słownictwa:
Wigilia - odczytanie przez ucznia informacji z encyklopedii
obrus -
obrus lśni -
płoną świeczki na choince -
3. Wzorcowe czytanie przez nauczyciela wiersza pt.: Wieczór wigilijny - Moja szkoła, podręcznik, cz. 4, s. 35.
4. Sprawdzenie rozumienia treści wiersza.
5. Ciche czytanie wiersza w celu wyszukania odpowiednich fragmentów.
Uczniowie odczytują potrzebny fragment wiersza, nazywają ten zwyczaj - nauczyciel zapisuje na tablicy.
6. Dopisanie jeszcze innych zwyczajów. Propozycje uczniów podczas czytania wiersza:
- ubieranie choinki,
- przygotowywanie stołu wigilijnego,
- dzielenie się opłatkiem i składanie życzeń,
- wieczerza,
- obdarowywanie się prezentami
- śpiewanie kolęd.
7. Praca w 5 grupach - każda grupa przygotowuje inny zwyczaj według ustalonego planu na tablicy.

Zdania do uzupełnienia
1. Ubraliśmy bożonarodzeniowe drzewko. Zawiesiliśmy........................ i. .............., które błyszczą i migocą. Ale dawniej ludzi ubierali..................
Były to gałązki świerku lub jodły ubrane.....................,. .......................

Słownictwo: bombki, łańcuchy, podłaźniczki, jabłkami, orzechami.

2. Wigilijny stół nakryliśmy.......... ................. obrusem. ................., które kładziemy pod obrusem lub na obrusie, jest pamiątką żłóbka. Położyliśmy też........................, którym będziemy dzielić się podczas wieczerzy.. ..........................,. ....................... przy stole zostawiliśmy dla gościa.

3. Wieczerza to uroczysta. ....................... spożywana po ukazaniu się pierwszej gwiazdki na niebie. Na wieczerzę przygotowuje się. .................... (ile?) postnych potraw, np.: .................................................... ........................................................................
4. Święty. .......................... żył na przełomie II i III wieku. Był bardzo. ............................. na niedolę ludzi. Biednym i głodnym dzieciom rozdawał...................... Dwa razy w roku odwiedza nasze domy, w........................... i 24 grudnia w. ...........................

Słownictwo: Mikołaj, wrażliwy, słodycze, mikołajki, Wigilię

5.. ....................... to pieśń związana ze świętem.................................... Najstarszą kolędą jest Gdy się Chrystus rodzi. A kolęda Lulajże, Jezuniu pochodzi z. .............. wieku.

Karta pracy nr 1
1. Przystąpcie do pracy z uśmiechem.
2. Pamiętajcie! Należy zachować ciszę!
3. Ustawcie choinkę na ławce.
4. Wyjmijcie ostrożnie ozdoby i ubierzcie nimi drzewko.
5. Wspólnie uzupełnijcie zdania przygotowane na oddzielnej kartce.
6. Dodatkowych informacji szukajcie w książce M. Kownackiej Razem ze słonkiem.
7. Uzupełnioną kartkę wklejcie do zeszytu pod hasłem "W klasie".
8. Wybierzcie osobę, która pięknie odczyta zdania.

POWODZENIA!

Karta pracy nr 2
1. Przystąpcie do pracy z uśmiechem.
2. Pamiętajcie o zasadach pracy w grupie.
3. Przyjrzyjcie się rekwizytom i pomyślcie, co wykorzystać do nakrycia wigilijnego stołu.
4. Przygotujcie wigilijny stół.
5. Informacji o rozłożeniu sztućców szukajcie w podręczniku Moja szkoła, s. 34
6. Wspólnie uzupełnijcie zdania znajdujące się na dodatkowej karteczce.
7. Uzupełnioną kartkę wklejcie do zeszytu pod hasłem "W klasie".
8. Wybierzcie osobę, która pięknie odczyta zdania.

ŻYCZĘ UDANEJ PRACY!

Karta pracy nr 3
1. Przystąpcie do pracy w uśmiechem.
2. Pamiętajcie o umowie - pracujemy w ciszy!
3. Odwiedźcie panią kucharkę w szkolnej kuchni i dowiedzcie się, ile potraw trzeba przygotować na Wieczerzę?
4. Wspólnie z panią kucharką ustalcie, c podacie na kolację. Pamiętajcie o liczbie potraw!
5. Wspólnie uzupełnijcie zdania znajdujące się na dodatkowej karteczce.
6. Uzupełnioną kartkę wklejcie do zeszytu pod hasłem "W klasie"
7. Wybierzcie osobę, która pięknie odczyta uzupełnione zdania.

POWODZENIA!

Karta pracy nr 4
1. Przystąpcie do pracy z uśmiechem.
2. Pamiętajcie! Pracujemy cicho i spokojnie.
3. Wyszukajcie informacji o św. Mikołaju.
4. Wspólnie uzupełnijcie zdania z dodatkowej kartki.
5. Uzupełnioną karteczkę wklejcie do zeszytu pod hasłem "W klasie"
6. Teraz wybierzcie osobę, która ładnie odczyta uzupełnione zdania. Trzeba poćwiczyć czytanie.
7. Wybierzcie także osobę, która będzie Mikołajem i wręczy prezenty.
8. Wszyscy pomagają Mikołajowi ubrać się. Pamiętajcie! Nie śmiejcie się!

ŻYCZĘ DOBRYCH POMYSŁÓW!

Karta pracy nr 5
1. Przystąpcie do pracy z uśmiechem.
2. Pamiętajcie o grupowym kontrakcie.
3. Wspólnie uzupełnijcie zdania na dodatkowej karteczce.
4. Potrzebnych informacji wyszukajcie w encyklopedii.
5. Uzupełnione zdania wklejcie do zeszytu pod hasłem "W klasie"
6. Wybierzcie osobę, która pięknie odczyta uzupełnione zdania.
7. Otwórzcie podręczniki Moja szkoła, s. 33, i wykorzystując magnetofon poćwiczcie śpiewanie. Przygotujcie się do śpiewania przed kolegami i koleżankami.

POWODZENIA!

Opracowanie: Bożena Słotwińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3546


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.