Katalog

Beata Paluchowicz
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Kształcenie zainteresowań czytelniczych w klasach I-III.

- n +

Kształcenie zainteresowań czytelniczych w klasach I-III.

W edukacji zintegrowanej ogromne znaczenie ma ukierunkowanie dzieci przez nauczyciela na rozwój zainteresowań czytelniczych. Bardzo ważny jest pozytywny przykład nauczyciela w zakresie czytelnictwa, dobrane metody i środki pracy.

W toku pracy dydaktyczno- wychowawczej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, w interesie podniesienia efektywności kształcenia początkowego, należałoby nie tylko śledzić powstawanie i narastanie zaciekawień czy zainteresowań dzieci otaczającym je światem, ale także budzić ich aktywność poznawczą i nadać jej pożądany pedagogicznie rozwój. Ważne miejsce w aktywności dzieci zajmuje czytelnictwo książek i czasopism.. Te skłonności należy zauważać, rozszerzać, wykorzystywać i rozwijać.

Jednym z podstawowych warunków efektywności pracy nauczyciela
w zakresie rozbudzania zainteresowań czytelniczych jest dysponowanie bogatym asortymentem pomocy dydaktycznych, które mogą być wykorzystywane w pracy samodzielnej ucznia, podczas zajęć zorganizowanych i indywidualnych.

Kontakt uczniów z literaturą dziecięcą umożliwia stopniowe rozwijanie ich świadomości czytelniczej. Na tym szczeblu nauczania rozpoczyna się świadoma, ukierunkowana działalność zmierzająca do wychowania i kształcenia czytelnika.

CELE KSZTAŁCENIA ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH

Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- budzenie zainteresowania książką,
- znajdowanie przyjemności w czytaniu,
- przekonanie o potrzebie czytania dla zdobywania informacji,
- zapoznanie z biblioteką,
- systematyczne korzystanie z biblioteki.

Cele szczegółowe:
- dziecko wie w jaki sposób powstaje książka,
- zna sposoby konserwacji książek,
- wie czym się różni biblioteka od księgarni,
- potrafi korzystać z książek i czasopism,
- potrafi zaprezentować ulubione książki,
- chętnie korzysta biblioteki szkolnej i gminnej,
- posługuje się terminami; autor, tytuł, ilustrator, rozdział, strona,
- potrafi sprecyzować swoje upodobania i potrzeby czytelnicze oraz wybrać odpowiednią dla siebie lekturę,
- bierze udział w konkursach czytelniczych, recytatorskich,
- uczestniczy w inscenizacjach poznanych utworów,
- wzbogaca wiedzę o autorach książek dla dzieci,
- zna i potrafi korzystać ze źródeł informacji zgromadzonych w bibliotekach,
- potrafi znajdować przyjemność w czytaniu oraz wskazywać ulubione teksty do czytania.

PROPOZYCJE REALIZACJI CELÓW KSZTAŁCENIA ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH.
TREŚCI PROGRAMOWE SPOSOBY REALIZACJI
Organizujemy klasową biblioteczkę. Zorganizowanie biblioteczki klasowej
w wyznaczonym miejscu. Opowiadanie przez dzieci fragmentów wybranych książek jako zachęta do ich przeczytania. Zachęcenie dzieci do przyniesienia książek i czasopism dziecięcych.
Poznanie nazw ludzi: drukarz, introligator, wydawca, pisarz, autor, poeta, ilustrator, bibliotekarz, księgarz, wydawca. Rozwiązywanie zagadek, wycieczka do drukarni, księgarni i biblioteki, spotkanie z pisarzem.
Moja biblioteka, książki znajdujące się w bibliotece. Wizyta w bibliotece szkolnej i gminnej.
Tworzymy własną książeczkę. Ilustrowanie wymyślonej i napisanej historyjki. Sposoby łączenia kartek. Wykonanie okładki. Prezentacja i wystawka prac.
Konkursy czytelnicze, recytatorskie. Udział w konkursach klasowych i szkolnych.
Przedstawienia, teatrzyki, inscenizaje utworów. Uroczystości zorganizowane z okazji różnych świąt i wydarzeń klasowych.
Pasowanie na czytelnika. Wizyta w bibliotece. Zapoznanie z regulaminem biblioteki. Wypożyczanie książek.
Konkursy plastyczne. Wykonanie ilustracji do ulubionej bajki, opowieści, wiersza.
Prowadzenie dzienniczka lektur. Założenie dzienniczka w formie wskazanej przez nauczyciela.



Źródła: R. Więckowski, Zainteresowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, "Życie Szkoły" nr 1, 1985.

Opracowanie: Beata Paluchowicz

Wyświetleń: 1734


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.