Katalog Beata Paluchowicz Zajęcia zintegrowane, Artykuły Kształcenie zainteresowań czytelniczych w klasach I-III.Kształcenie zainteresowań czytelniczych w klasach I-III.W edukacji zintegrowanej ogromne znaczenie ma ukierunkowanie dzieci przez nauczyciela na rozwój zainteresowań czytelniczych. Bardzo ważny jest pozytywny przykład nauczyciela w zakresie czytelnictwa, dobrane metody i środki pracy.W toku pracy dydaktyczno- wychowawczej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, w interesie podniesienia efektywności kształcenia początkowego, należałoby nie tylko śledzić powstawanie i narastanie zaciekawień czy zainteresowań dzieci otaczającym je światem, ale także budzić ich aktywność poznawczą i nadać jej pożądany pedagogicznie rozwój. Ważne miejsce w aktywności dzieci zajmuje czytelnictwo książek i czasopism.. Te skłonności należy zauważać, rozszerzać, wykorzystywać i rozwijać. Jednym z podstawowych warunków efektywności pracy nauczyciela w zakresie rozbudzania zainteresowań czytelniczych jest dysponowanie bogatym asortymentem pomocy dydaktycznych, które mogą być wykorzystywane w pracy samodzielnej ucznia, podczas zajęć zorganizowanych i indywidualnych. Kontakt uczniów z literaturą dziecięcą umożliwia stopniowe rozwijanie ich świadomości czytelniczej. Na tym szczeblu nauczania rozpoczyna się świadoma, ukierunkowana działalność zmierzająca do wychowania i kształcenia czytelnika. CELE KSZTAŁCENIA ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH Cele ogólne: - rozwijanie zainteresowań czytelniczych, - budzenie zainteresowania książką, - znajdowanie przyjemności w czytaniu, - przekonanie o potrzebie czytania dla zdobywania informacji, - zapoznanie z biblioteką, - systematyczne korzystanie z biblioteki. Cele szczegółowe: - dziecko wie w jaki sposób powstaje książka, - zna sposoby konserwacji książek, - wie czym się różni biblioteka od księgarni, - potrafi korzystać z książek i czasopism, - potrafi zaprezentować ulubione książki, - chętnie korzysta biblioteki szkolnej i gminnej, - posługuje się terminami; autor, tytuł, ilustrator, rozdział, strona, - potrafi sprecyzować swoje upodobania i potrzeby czytelnicze oraz wybrać odpowiednią dla siebie lekturę, - bierze udział w konkursach czytelniczych, recytatorskich, - uczestniczy w inscenizacjach poznanych utworów, - wzbogaca wiedzę o autorach książek dla dzieci, - zna i potrafi korzystać ze źródeł informacji zgromadzonych w bibliotekach, - potrafi znajdować przyjemność w czytaniu oraz wskazywać ulubione teksty do czytania. PROPOZYCJE REALIZACJI CELÓW KSZTAŁCENIA ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH.
Źródła: R. Więckowski, Zainteresowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, "Życie Szkoły" nr 1, 1985. Opracowanie: Beata Paluchowicz Wyświetleń: 1734
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |