Katalog Maria Tokarczyk Matematyka, Scenariusze "Bawmy się matematyką" - scenariusz lekcjiScenariusz lekcji "Bawmy się matematyką"Lekcja powtórzeniowa nie cieszy się uznaniem uczniów. Aby ją uatrakcyjnić, przeprowadziłam ją bez ławek, książek, zeszytów i długopisów w świetlicy szkolnej jako konkurs międzyklasowy. Do każdego zadania była losowana 3 - osobowa drużyna z każdej klasy.Lekcja powtórzeniowa z działu: ułamki zwykłe i dziesiętne, figury płaskie. Klasa V Cele operacyjne (uczeń umie, rozumie, potrafi): a) uczeń zna pojęcia - ułamek: zwykły, dziesiętny, niewłaściwy; - liczba mieszana, - kąt: ostry, rozwarty, prosty, półpełny, zerowy, wklęsły, wypukły - trójkąt: prostokątny, ostrokątny, rozwartokątny, równoramienny równoboczny, różnoboczny, - jednostki długości, b) uczeń rozumie - zasady poszczególnych gier, - polecenia nauczyciela i sposoby punktacji poszczególnych gier, c) uczeń potrafi - porównać ułamki, - nazwać kąty i trójkąty, - przeliczać jednostki długości, - grać w domino, układać puzzle. Cele motywacyjne (wychowawcze): uczeń potrafi: - współpracować w grupie, - planować i organizować pracę własną i w grupie, - ocenić skuteczność pracy własnej oraz pracy grupy, - komunikować się oraz prezentować wyniki pracy grupy - rywalizować "fair - play" z klasą równoległa. Cele praktyczne: uczeń potrafi: - wykorzystywać swoje wiadomości w zadaniach nietypowych, - uporządkować stanowisko pracy. Metody: Metoda praktyczna - praca w zespołach uczniowskich bazująca na wiedzy uczniów, odwołująca się do ich wcześniejszych doświadczeń. Środki: Zestawy gier ("Domino", "Memory", "Puzzle - ułamki", "Dopasowywanka - jednostki długości", "Skojarzenia - trójkąty", "Skojarzenia - kąty") Przebieg lekcji: 1. Sprawy organizacyjne: zajęcie miejsc przez dzieci. 2. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć. 3. Wyjaśnienie zasad konkursu. 4. Powołanie jury. 5. Losowanie zawodników i rozwiązywanie zadań. Podsumowanie lekcji: Ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród. Wnioski: W czasie takiej lekcji uczniowie zachowują się spontanicznie, wykazują się spostrzegawczością i refleksem, a więc tymi cechami, które nie zawsze ujawniają się podczas zajęć w normalnych warunkach, czyli w klasie z ławką i tablicą. Matematyka na takich zajęciach staje się bezstresową lekcją, dającą satysfakcję wszystkim biorącym w niej udział. Omówienie zadań konkursowych: "Domino" - na kartonikach imitujących kamienie "Domina" wypisane są ułamki: zwykłe, dziesiętne, niewłaściwe i liczby mieszane. Uczniowie kolejno dobierają po 2 kartoniki i układają je w odpowiedniej kolejności. "Dopasowywanka - jednostki długości" - na kartonikach znajdują się miary długości. Uczniowie dobierają pary (np. 1 cm. i 10 mm.) "Skojarzenia - trójkąty" - w dwóch kopertach znajdują się opisy trójkątów i ich rysunki. Do opisu trójkąta uczeń dołącza rysunek odpowiedniego trójkąta ( np. do opisu "trójkąt, w którym każdy bok ma inną długość" należy odszukać rysunek trójkąta różnobocznego). "Skojarzenia - kąty" - zasady gry jak wyżej. "Memory"- na 30 kartonikach znajduje się 15 jednakowych par liczb, symboli matematycznych, lub figur geometrycznych. Kartoniki ułożone są w dowolnej kolejności i położone tak, aby nie było widać, co się na nich znajduje. Uczeń w jednym ruchu odkrywa tylko 2 kartoniki. Jeśli trafi na "parę", odkłada ją na bok, jeśli nie, odkłada na miejsce. Wygrywa ten zespół, który wcześniej zbierze wszystkie "pary". "Puzzle - ułamki" - kartka papieru podzielona jest na pola o różnych kształtach na które wpisane są różne ułamki. Identyczna kartka jest pocięta wzdłuż linii rozdzielających poszczególne części. Na nich są również ułamki, ale powstałe przez rozszerzenie lub skrócenie ułamka z kartki głównej. Zadaniem ucznia jest złożenie wszystkich części tak, aby utworzyły kartkę - wzorzec. Opracowanie: Maria Tokarczyk Wyświetleń: 7857
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |