![]() |
![]() |
Katalog Barbara Skomra Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców z uczniami klasy IIIScenariusz zajęć otwartych dla rodziców z uczniami klasy III.Temat: Co ze mną się dzieje, gdy przeżywam różne uczucia.Cele: - uczenie się rozpoznawania swoich uczuć i mówienie o nich, - sposoby rozładowywania napięć emocjonalnych. Metody pracy: aktywne, krąg uczuć, zabawa muzyczno-ruchowa, scenki, rysunki. Materiały: krzyżówki, ilustracje portretowe wyrażające różne uczucia, wycięte z czasopism twarze ludzi przedstawiające dowolne uczucia, kartki z bloku technicznego, kredki, flamastry, kaseta muzyczna, magnetofon. Przebieg zajęć: 1. Zabawa relaksacyjna w kręgu "Iskierka". 2. Indywidualne rozwiązanie krzyżówki: ![]() Znaczenie wyrazów: Ktoś z Twoich kolegów jest bardzo smutny. Spróbuj go /5/ i do niego się /1/. Koleżanka zapomniała wziąć z domu ołówek. Przecież możesz /2/ mu swój. Komuś w klasie rozsypały się kredki. Możesz pomóc je /3/. Ogarnia Cię/4/, gdy się coś nie udaje. Koleżance brakuje zielonej plasteliny. Jeśli masz trochę swojej, możesz się z nią/6/. Spotykasz Panią w drodze do szkoły, powinieneś ją/7/. 3. Odczytanie hasła, rozmowa na temat: - Czym są uczucia? - Kiedy nam towarzyszą? Które hasło w krzyżówce jest nazwą uczucia? 4. Zabawa muzyczno - ruchowa "Uczucia i emocje"/ wyrażanie uczuć i emocji ruchem improwizowanym na podstawie odtworzonej muzyki obrazującej strach, szczęście, smutek, złość, zawstydzenie/. 5. Rozmowa w kręgu - niedokończone zdania. Przykłady: - Czuję się dobrze, gdy............ - Jestem szczęśliwy, gdy.......... - Boję się, gdy........ - Wstydzę się, gdy. ....... - Czuję się nieszczęśliwy, gdy...... - Jestem zły, gdy......... - Gdy jestem sam w domu, czuję się...... 6. Wyrażanie mimiką uczuć przedstawionych na rysunkach. ![]() 7. Odgadywanie ich nazw oraz podawanie przez dzieci sytuacji, kiedy same przeżywały podobne uczucia. 8. Oglądanie wyciętych z gazet twarzy ludzi, przedstawiających dowolne uczucia. Dzieci nazywają je, wyjaśniają, co mogło się przydarzyć danej osobie, co mogłaby powiedzieć ta osoba o swoim uczuciu. 9. "Książeczka uczuć". Dzieci wykonują "Książeczki" ilustrujące sytuacje, w których przeżywają różne emocje. Okładka książeczki może być opatrzona zdjęciem dziecka i napisem: "Uczucia"................... /imię dziecka/. Ostatnia strona jest pusta. Kolejne strony z rysunkami mogą powstawać na przestrzeni pewnego okresu i mieć następujące tytuły: - Jestem znudzona. - Jestem przerażona. - Jestem zła. - Wstydzę się. Uwaga! Gotowe "Książeczki" dzieci prezentują na kolejnych zajęciach i rozmawiają o sytuacjach, które narysowały np. kiedy czuły się w ten sposób, oraz co było tego powodem. Prowadzący zwraca uwagę na to, jak wyglądają postacie na rysunkach / język ciała/, co robią, co mówią. Następnie pod kierunkiem prowadzącego opracowują ostatnią stronę: "Słowa i wyrażenia", jakie poznały na zajęciach, kiedy zajmowały się uczuciami. 10. Zakończenie zajęć. Rozmowa na temat: - Czego dowiedziałem się o sobie? - Jaki jestem? - Jaki mogę być? - Co potrafię?
Opracowanie: Barbara Skomra Wyświetleń: 4326
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |