![]() |
![]() |
Katalog Bożena Lipska Matematyka, Scenariusze Konspekt lekcji matematyki metodą projektów w klasie III Gimnazjum SpecjalnegoKonspekt lekcji matematyki przeprowadzonej metodą projektówZastosowałam formę pracy : indywidualną, w grupach (nie większych jednak niż 4 osoby); i pozwoliłam uczniom na swobodny wybór jednej z tych możliwości. Ponieważ w szkole zaplanowaliśmy wycieczkę do zamku obronnego w miejscowości Liw w powiecie węgrowskim, zaproponowałam uczniom włączenie się do pomocy w zorganizowaniu tej wycieczki.Zebrane przez uczniów materiały wykorzystaliśmy do rozwiązywania realistycznych zadań matematycznych wziętych z życia. Przygotowałam propozycję trzech tematów i pozwoliłam uczniom na samodzielny wybór jednego z nich. FAZA I - 2 godziny Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania. Przedstawienie tematyki i głównych problemów do rozwiązania w przyszłych projektach w formie jednogodzinnego wykładu, w którym zaprezentowałam cel oraz formę wykonanych projektów, koncentrując się głównie na następujących zagadnieniach: - Temat 1: Skala i plan. Wytyczanie odległości na mapie. - Temat 2: Obliczenia pieniężne. Sporządzanie rachunku. - Temat 3: Porównywanie różnicowe w sytuacjach realistycznych. Na drugiej godzinie odpowiadałam na pytania uczniów dotyczące tematyki przyszłych projektów. Uczniowie podzielili się na grupy i wybrali (z trzech) jeden interesujący ich temat, wstępnie formułując problemy do rozwiązania. FAZA II - 2 godziny Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów. Po rozmowie z każdym zespołem uzgodniliśmy tematy i zakres projektów, co zostało zapisane w kontrakcie (w dwóch egzemplarzach) dla uczniów i nauczyciela. Oto ustalone tematy i zakres projektów. 1. Skala i plan. Wytyczanie odległości na mapie. Uczeń powinien dowiedzieć się jakie są możliwości dojazdu z miejscowości Ostrów Maz. do miejscowości Liw w powiecie węgrowskim, sporządzić plan trasy jednodniowej wycieczki (uwzględniając różne możliwości dojazdu). Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty (długość trasy, możliwości obejrzenia godnych uwagi miejsc na trasie itp.) uczniowie podają ofertę proponowanej przez nich trasy wycieczki. W projekcie uczniowie zaplanowali sporządzenie wydruku komputerowego trasy. W pracy tej uwzględniono następujące dane: - porównanie długości wytyczonych tras na mapie, - podanie skali w jakiej wydruki zostały sporządzone, projektowany czas przejazdu autobusu biorąc pod uwagę średnią prędkość pojazdu, - zaprezentowanie ciekawych miejsc i możliwości zwiedzania. 2. Obliczenia pieniężne. Sporządzanie rachunku. Uczniowie sporządzają jakie koszty należy ponieść organizując tego typu wycieczkę: - obliczenie kosztu przejazdu z Ostrowi Mazowieckiej do miejscowości Liw w powiecie węgrowskim, - obliczenie kosztu zwiedzania, - obliczenie kosztu wyżywienia, - sporządzenie całkowitych wydatków na zorganizowanie wycieczki (biorąc pod uwagę różne warianty proponowanych planów wycieczki) , - włączenie uczniów w poszukiwanie sponsora pod nadzorem wychowawców do pokrycia przynajmniej części kosztów wycieczki. 3. Porównywanie różnicowe w sytuacjach realistycznych. - porównanie rożnych wariantów kosztorysu wycieczki (rozważając jakie są możliwości obniżenia wydatków) , - zaprojektowanie najtańszej oferty organizowanej wycieczki (podając argumenty, które nie umniejszą walorów poznawczych). FAZA III: - 2 godziny konsultacji (1 godzina w tygodniu) Aby ułatwić uczniom organizację pracy w grupie opracowałam szczegółowe instrukcje: - wg których uczniowie dokumentują swoje plany i postępy w pracy nad projektem. Każda grupa powinna założyć teczkę projektu, w której znajdują się wszystkie zebrane materiały: notatki, artykuły, dane o książkach, stronach internetowych itp. Na drugie spotkanie, po otrzymaniu instrukcji uczniowie powinni przyjść z karta projektu zawierającą wstępny podział pracy i zobowiązania poszczególnych osób. Powinna być zebrana podstawowa literatura, wyjaśnione podstawowe zagadnienia i pojęcia, określone wstępne trudności. Na spotkaniu tym można podać dodatkowe źródła, zaakceptować lub skorygować obrane kierunki i możliwe pomyłki oraz nakreślić plany prezentacji projektu. FAZA IV _ 4 godziny (po jednej godzinie na każdy temat i 1 godzina na podsumowanie i ocenę). Prezentacja i ocena wykonanych projektów odbyła się w ustalonym terminie, na przeznaczonej do tego celu specjalnej lekcji. Wtedy w takim dniu prezentacja nabiera odpowiedniej rangi i jest jednym z ważniejszych elementów organizacyjnych dnia. Uczniowie mają świadomość, że obserwować i oceniać ich prezentacje i projekty będą dyrektor szkoły, nauczyciele i wychowawcy oraz zaproszeni rodzice, co jeszcze bardziej działa mobilizująco. Wcześniej opracowałam jasne kryteria projektu. Moją rolą było ocenić projekt pod względem merytorycznym, jak również rzetelnie ocenić indywidualny wkład pracy nad projektem. Ponieważ prezentacja i ocena projektów jest ważnym ogniwem w całym cyklu, który ma spełniać określone cele - zadaniem nauczyciela jest czuwanie nad sprawnym przebiegiem, tak aby metoda projektów spełniła swoje zadania. Przyjęłam następującą zasadę oceniając prace członków grupy (oceny są wystawione w skali 1 - 6) : - 50% oceny końcowej stanowi ocena wystawiona przez nauczyciela, - 30% oceny końcowej stanowi wypośrodkowana ocena wystawiona przez członków grupy, - 20 oceny końcowej stanowi ocena przez samego ucznia. Opracowanie: Bożena Lipska Wyświetleń: 3903
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |