Katalog Sabina Frankiewicz Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki dla klasy II gimnazjumFunkcja liniowa wyrażona wzorem: f(x)=ax+b. Miejsce zerowe funkcji.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI DO KLASY DRUGIEJ GIMNAZJUM(Temat lekcji przeznaczony na dwie godziny lekcyjne.) CELE OGÓLNE: 1. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia. 2. Doskonalenie umiejętności zdobywania wiedzy matematycznej. 3. Kształtowanie umiejętności precyzyjnego wykonywania wykresów funkcji i odczytywania niektórych własności funkcji z wykresu. CELE OPERACYJNE: Uczeń potrafi: a) zdefiniować pojęcie funkcji; b) podać przykład przyporządkowań o charakterze funkcji; c) określić funkcję rosnącą lub malejącą na podstawie: - wartości współczynnika kierunkowego funkcji, - współrzędnych kilku punktów należących do wykresu funkcji, - położenia wykresu funkcji w układzie współrzędnych; d) obliczyć miejsce zerowe funkcji oraz współrzędne punktu przecięcia wykresu funkcji z osią rzędnych; e) podać zależność występującą między funkcjami równoległymi oraz symetrycznymi względem osi rzędnych; f) zastosować współrzędne punktów wyrażone wzorami:(- b/a,0),(0,b) do obliczania współrzędnych punktów przecięcia wykresu funkcji z osiami układu współrzędnych. METODY: a) Wykład nauczyciela dotyczący własności funkcji y=ax+b poparty odpowiednimi przykładami na wcześniej wykonanych foliogramach. b) Praca w grupach. c) Pytania naprowadzające nauczyciela. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: a) foliogramy; b) karty z zadaniami dla danej grupy; c) duże arkusze papieru do przedstawiania pracy uczniów w grupach, kolorowe flamastry, klej itd. PRZEBIEG LEKCJI: A. Faza wprowadzająca (15 min.) 1. Przypomnienie własności funkcji y=ax: - cechy funkcji rosnącej i malejącej, - pojęcie współczynnika kierunkowego funkcji, - funkcje symetryczne względem osi rzędnych. 2. Przytoczenie przykładów różnych przyporządkowań z życia codziennego o charakterze funkcji B. Faza realizacyjna: 1. Wykład nauczyciela opisujący własności funkcji liniowej y=ax+b, oparty na przykładach z foliogramów (15 min.) 2. Podział klasy na grupy (pkt.2- 4: 15 min) 3. Przydział zadań każdej grupie uczniów. 4. Wyznaczenie liderów grupy, sekretarzy i przedstawicieli. (lider kieruje pracą grupy, sekretarz notuje wyniki i wnioski, przedstawiciel referuje wyniki i wnioski całej klasie) 5. Praca w grupach (15min.). Zadania dla poszczególnych grup: Grupa 1 1) Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji wyrażonych wzorami: a) y=2x+1 b) y=2x- 3 c) y=2x 2) Co możesz powiedzieć o wzajemnym położeniu tych funkcji? (równoległość funkcji, przesunięcie wykresu funkcji w zależności od wartości "b") 3) Określ, czy dane funkcje są rosnące czy malejące i dlaczego. ("a", tabelka, położenie w układzie współrzędnych) Grupa 2 Polecenia te same, co grupa pierwsza, ale dla funkcji określonych wzorami: a) y=- 3x+2 b) y=- 3x- 4 c) y=- 3x Grupa 3 1) Wykonaj wykresy funkcji określonych wzorami a) y=4x+1 b) y=- 4x+1 2) Określ położenie wykresów funkcji w układzie współrzędnych względem osi rzędnych. 3) Wskaż funkcję rosnącą i malejącą, uzasadnij swoją odpowiedź. Grupa 4 1) Oblicz współrzędne punktów przecięcia wykresów funkcji z osią odciętych i rzędnych dwoma sposobami a) y=2x+3 b) y=- 3x+4 2) Wskaż miejsca zerowe funkcji. 3) Określ różnicę między miejscem zerowym funkcji a współrzędnymi punktu przecięcia wykresu funkcji z osią odciętych. 6. Przedstawienie wyników pracy uczniów przez przedstawicieli poszczególnych grup (15min.) C. Faza podsumowująca (15 min): 1. Pytania podsumowujące nauczyciela: - co można powiedzieć o funkcjach rosnących i malejących, - czym charakteryzują się funkcje malejące, nierównoległe, - współczynniki których funkcji są liczbami? (przy założeniu, że "b" jest stałe), - jakie są metody obliczania współrzędnych punktów przecięcia wykresu funkcji z osiami układu współrzędnych, - co nazywamy miejscem zerowym funkcji?. 2. Ocena aktywności uczniów. 3. Podanie i wyjaśnienie zadania domowego z podręcznika. SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI DO KLASY DRUGIEJ GIMNAZJUM Opracowanie: mgr Sabina Frankiewicz Wyświetleń: 3437
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |