Katalog Agnieszka Frontczak Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak odnieść sukces w życiu?Jak odnieść sukces w życiu?Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy drugiej szkoły ponadgimnazjalnej.Treści: - Czym jest sukses? - Czynniki warunkujące sukces. - Moje predyspozycje do osiągania sukcesu. - Jak zostać człowiekiem sukcesu? Cele: - Uświadomienie znaczenia ustawicznego kształcenia i pracy nad rozwojem osobistym. - Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, planowania i organizacji czasu - Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia. Osiągnięcia uczniów - po zajęciach uczeń powinien: - rozumieć znaczenie pracy nad sobą, - potrafić ocenić swoje mocne i słabe strony, - umieć zaplanować swoje działania, - postrzegać siebie jako człowieka sukcesu. Metody i formy pracy: - praca indywidualna, - praca w grupach, - "burza mózgów", - dyskusja. Środki dydaktyczne: - arkusze papieru, flamastry, - karta pracy: Moje predyspozycje do osiągnięcia sukcesu, - plansze: Etapy osiągnięcia sukcesu, Cechy człowieka sukcesu. Sposób przeprowadzenia zajęć: - nauczyciel podaje temat lekcji i stawia pytanie: Jak to się dzieje, że jedni ludzie osiągają sukces a inni nie? - podział klasy na grupy (6-osobowe), - grupy za pomocą dostępnych środków dydaktycznych, własnych pomysłów próbują zaprezentować rozumienia słowa sukces (10 minut), - grupy przedstawiają swoje propozycje, - nauczyciel podaje definicję sukcesu: SUKCES - jest działaniem na najwyższym poziomie swoich możliwości w kierunku realizacji własnych w pełni uświadomionych pragnień z zachowaniem uniwersalnego kodeksu moralnego oraz równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami (intelektualną, fizyczną, emocjonalną, duchową), - uczniowie metodą "burzy mózgów" rozwiązują problem: Co pozwala odnieść sukces? - propozycje uczniów zapisywane są na tablicy, np. - ambicja, wytrwałość, plan, cierpliwość, pieniądze, wiara w siebie, realizacja marzeń, wykształcenie, praca nad sobą, itd. - nauczyciel podsumowuje ćwiczenie np., wg. amerykańskiego profesora Petera Druckera do sukcesu prowadzą trzy elementy: kompetencje + wiedza o sobie samym +komunikatywność = SUKCES - uczniowie indywidualnie wypełniają kartę pracy: Moje predyspozycje do osiągnięcia sukcesu. - uczniowie dzielą się spostrzeżeniami, krótka dyskusja - nauczyciel zawiesza na tablicy plakaty z napisami:
swoje propozycje uczniowie zapisują na plakatach. Wnioski: - sukces nie jest dziełem przypadku, - sukces zależy od własnej pracy, - w każdym człowieku tkwi potencjał, który można rozwinąć. KARTA PRACY INDYWIDUALNEJ "Moje predyspozycje do osiągnięcia sukcesu"
Opracowanie: Agnieszka Frontczak Wyświetleń: 4917
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |