Katalog Agnieszka Frontczak Chemia, Scenariusze Budowa i identyfikacja białekBudowa i identyfikacja białek.Konspekt lekcji z chemiiCele dydaktyczne: - podnoszenie umiejętności przeprowadzenia doświadczeń laboratoryjnych, - rozwijanie prawidłowej obserwacji, - umiejętność wyciągania wniosków. Cele operacyjne (uczeń powinien): - znać budowę białka, - omówić przebieg i wyniki reakcji biuretowej, - opisać reakcję ksantoproteinową, - wyjaśnić przyczynę zmian zachodzących w białku podczas reakcji ksantoproteinowej. Metody nauczania: - pogadanka i wykład problemowy, - eksperyment (pokaz), Środki dydaktyczne: - sprzęt laboratoryjny: probówki, zlewki, szalki Petriego, - odczynniki: wodorotlenek sodu, siarczan (V) miedzi (II), kwas azotowy (V), białko jaja kurzego oraz produkt nie białkowy np. mąka. Przebieg lekcji: - przypomnienie wiadomości o aminokwasach, peptydach, wiązaniu peptydowym, - omówienie budowy białek, reakcji biuretowej iksantoproteinowej, - przeprowadzenie doświadczeń, - wyciągnięcie poprawnych wniosków i zapisanie ich w zeszycie - podsumowanie lekcji. Doświadczenie 1 Reakcja biuretowa: Reakcji poddajemy białko jaja kurzego, mąkę. Odczynniki: - białko jaja kurzego, - mąka, - stężony r-r zasady sodowej, - 1-molowy r-r siarczanu (VI) miedzi (II). Sprzęt: - probówki. Przebieg doświadczenia: Do probówek zawierających białko jaja kurzego, makę dodać stężonego wodorotlenku sodu oraz siarczanu (VI) miedzi (II). Spostrzeżenia: W probówce z białkiem jaja kurzego pojawiło się różowofioletowe zabarwienie. Wnioski: Powstały różowofioletowy produkt reakcji białka z jonami miedzi (II) to związek kompleksowy. Dodatni wynik tej próby wskazuje na obecność związków chemicznych zawierających w cząsteczce wiązania peptydowe. Doświadczenie 2 Reakcja ksantoproteinowa: Celem doświadczenia jest zbadanie zachowania się białka wobec stężonego kwasu azotowego(V), która to reakcja wykorzystywana jest do wykrywania białek. Odczynniki: - białko jaja kurzego, - ser biały, - stężony kwas azotowy (V) Sprzęt: - probówki, - pipeta. Przebieg doświadczenia: Do probówek z białkiem i serem białym dodajemy 1cm3 kwasu azotowego(V). Spostrzeżenia: Ser zabarwia się na kolor żółty. Białko ścina się i zmienia barwę na żółtą. Wnioski: Żółta barwa dowodzi obecności białka. Jest to charakterystyczna reakcja pozwalająca stwierdzić, czy w badanym produkcie znajduje się białko. Opracowanie: Agnieszka Frontczak Wyświetleń: 10125
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |