![]() |
![]() |
Katalog Mirosława Siander Historia, Scenariusze Jak uprawiano ziemię w czasach przed naszą erą? - scenariusz lekcji historii dla klas IV-VI szkoły podstawowej do realizacji w ramach ścieżki ekologicznej"Jak uprawiano ziemię w czasach przed naszą erą?"SCENARIUSZ NR 3 lekcji historii dla klasy VI szkoły podstawowej do realizacji w ramach ścieżki ekologicznej.Scenariusz lekcji historii dla klasy szóstej szkoły podstawowej w ramach ścieżki ekologicznej. Cele ogólne: 1. Uświadomienie różnicy między metodami stosowanymi w rolnictwie w czasach przed naszą erą a czasami współczesnymi. 2. Zapoznanie uczniów z konsekwencjami oddziaływania człowieka na przyrodę. 3. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko. Cele operacyjne: Uczeń potrafi: 1. omówić metody uprawy ziemi w czasach przed naszą erą, 2. opowiedzieć o zmianach jakie zachodziły w technikach uprawy ziemi, 3. określić związek między przyrodą a życiem codziennym ludzi w czasach przed naszą erą. Uczeń doskonali: 1. umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, 2. umiejętność porównywania, analizowania i formułowania wniosków, 3. umiejętność pracy w grupie. Środki dydaktyczne, pomoce: Literatura przedmiotu /m.in./ "Zieloną ścieżką"- przewodnik dla nauczycieli, "Zieloną ścieżką" - podręcznik dla uczniów Seria: "Jak żyli ludzie- Od pradziejów do współczesności" Atlas młodego czytelnika Gai "Zaopiekujmy się ziemią" Część I. * Wycieczka do Muzeum Archeologicznego. Zwiedzanie wystawy p.t. "Biskupin" i "Pradzieje ziem polskich". Celem jest odnalezienie odpowiedzi na pytania: 1. "Jakie techniki uprawy ziem stosowano w czasach przed naszą erą?" 2. "Jakich narzędzi używano do uprawy ziemi?" 3. "Czym się zajmowali ludzie w czasach p.n.e.?" Uczniowie pełnią rolę dziennikarzy, których zadaniem jest opracowanie reportażu z wystawy. Pracują w czteroosobowych grupach. Część II. Przebieg zajęć: 1. Prezentacja reportaży z wycieczki (powinny mieć formę opisowo-plastyczną). 2. Podsumowanie: na kolorowych kartonikach dzieci wypisują nazwy narzędzi oraz materiały, z których zostały zrobione. Następnie uczniowie naklejają kartonik na duży karton pod hasłem: "narzędzia". 3. Podział na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje przydział zadań i literaturę związaną z tematem. Na jej podstawie dzieci wypisują treści dotyczące rodzajów uprawianych roślin i zwierząt hodowanych w czasach przed naszą erą oraz ich zastosowanie np.: owce-mięso, wełna - ubranie i.t.d. /warto urozmaicić prace ilustracjami np.wykonanymi przez uczniów / Na dużych kartonach uczniowie naklejają efekty swojej pracy pod hasłami: "zwierzęta", "rośliny". 4. Wspólne omówienie wyników pracy. 5. Zajęcia kończą się wspólnym sformułowaniem wniosków: W czasach przed naszą erą ludzie żyli w zgodzie przyrodą. Przyroda była wtedy jedyną dostarczycielką pożywienia dla człowieka. W miarę upływu czasu ludzie nauczyli się wykorzystywać przyrodę do wytwarzania środków spożywczych. * Zapisanie wniosków na kartonie. Organizacja wystawy prac uczniów. Opracowanie: Mirosława Siander Wyświetleń: 2171
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |