![]() | ||||||
![]() |
||||||
Katalog Ewa Bochnia-Hetman Język polski, Plany metodyczne "Czytać czy nie czytać? ? oto jest pytanie!" Plan metodyczny dla klasy VICzytać czy nie czytać? - oto jest pytanie!Plan metodyczny dla klasy VIBlok tematyczny: ŚWIAT KULTURY Zagadnienie edukacji czytelniczej i medialnej (przygotowanie do świadomego korzystania z tekstów kultury). Czas trwania: 45 minut Cel główny to sprawdzenie stopnia opanowania następujących kompetencji kluczowych: 1. Rozumienie treści i sensu tekstu. 2. Wyszukiwanie informacji zawartych w różnych tekstach kultury w celu: - odpowiedzi na pytania, - odróżnienia informacji ważnych od szczegółów, - docierania do potrzebnych informacji w książce lub zorientowania się w jej zawartości treściowej, - nabywania umiejętności szybkiego oceniania przydatności książki do nauki szkolnej i zainteresowań czytelniczych oraz wykorzystanie ich w procesie kompletowania biblio-teczki domowej ucznia, 3. Budowa wypowiedzi poprawnych pod względem językowym i stylistycznym (notatka, list). 4. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach oraz prezentacja własnego punktu widzenia. Cele operacyjne: 1. Na poziomie wiadomości. Uczeń pamięta: - znaczenia słowa promocja, - metody szybkiej orientacji w treści książki, - teksty literackie, z których korzystał na lekcji. Uczeń rozumie: - co oznacza pojęcie aparat pomocniczy książki, - budowę książki. 2. Poziom umiejętności. Na poziomie umiejętności uczeń potrafi: w sytuacjach typowych: - scharakteryzować książkę na podstawie aparatu pomocniczego, - określić w przybliżeniu zawartość treściową książki, - samodzielnie dokonać wyboru książki do czytania, - dotrzeć do potrzebnych informacji w książce, - stosować metody szybkiej orientacji w treści książki, - scenicznie przedstawić walory tekstów literackich, - zabierać głos w dyskusji, - formułować argumenty i wnioski, - analizować dane, - ustalić hierarchię ważności informacji, - wykonać plakat informacyjny, - wykorzystać elementy dramy, - wczuć się w rolę postaci literackiej, - uzasadniać własne stwierdzenia, - efektywnie współpracować z członkami grupy, - ustalić sposób wykonania zadania, - mobilizować innych do wspólnego działania, - czuć się odpowiedzialny za całokształt pracy grupy, - ocenić pracę innych i swoją, - dostosować się do decyzji grupy, - komunikować się i współpracować w grupie. w sytuacjach problemowych: - umieć zachęcić do przeczytania książki, - trafnie dobierać książki do własnego księgozbioru, - samodzielnie wybrać książkę przydatną do rozwijania własnych zainteresowań, - zaprezentować wyniki własnej pracy przed klasą. 3. Postawy i przekonania: - budzenie zainteresowania czytelnictwem, doceniania dorobku literackiego, - przekonanie, że czytanie książek jest nadal jedną z popularnych metod zdobywania wiedzy, - budzenie wrażliwości na odbiór tekstów literackich, - ukazanie znaczenia książki, która przedstawia wartość uznawaną i odczuwaną, - uświadomienie potrzeby czytania, - zachowanie się w czasie zajęć zgodnie z przyjętymi zasadami pracy w grupie. 4. Metody pracy: działań praktycznych, scenka promocyjna (wejście w role), ćwiczenia redakcyjne, elementy dyskusji, rozwiązywanie zadań wg instrukcji, burza mózgów, śnieżna kula. 5. Formy pracy: indywidualna, grupowa (technika "stolików zadaniowych") 6. Środki dydaktyczne: - kolorowe kartki, - zestaw książek wypożyczonych z biblioteki szkolnej, - symbole "buzie", - kartki formatu A4, - karta pracy nr 1, - pomocne słownictwo, - karteczki z tytułami dzieł literackich do zabawy w kalambury, - plansza z technikami szybkiej orientacji w treści książki, - psychozabawa o książce. W ramach przygotowania się do lekcji dzieci wcześniej pod kierunkiem nauczy-ciela opracowały scenki promocyjne oraz samodzielnie wykonały plakaty in-formacyjne. Klasa została podzielona na grupy zadaniowe (stoliki) - po 6-7 osób na grupę. Procedury osiągania celów I. Powitanie i sprawdzenie obecności. Faza wprowadzająca. II. Wprowadzenie do tematu lekcji: - wypowiedź nauczyciela na temat znaczenia książki w życiu każdego człowieka i konieczności korzystania ze źródeł. III. Część wstępna: - Na stolikach uczniowskich znajdują się czerwone i zielone kartki. Nauczyciel prosi o wypisanie skojarzeń ze słowami książka i czytanie (negatywnych skojarzeń na czerwonych kartkach, natomiast skojarzeń pozytywnych na zielonych kartkach). - Zebrane kartki zostają przypięte do tablicy. - Omówienie pracy zespołów. IV. Podanie i zapis tematu (wpis do zeszytów z języka polskiego). V. Nauczyciel informuje, iż książka również stanowi towar na rynku i wymaga promocji. - Przypomnienie znaczenia słowa promocja. To słowo wieloznaczne: - nadanie terminu naukowego lub oficerskiego, - zespół przedsięwzięć (organizacyjnych, medialnych, marketingowych itp.) - prawo ucznia do przejścia do następnej klasy. Faza realizacyjna VI. Każda z grup miała przygotować scenkę promocyjną wybranej książki. Nauczyciel prosi o zaprezentowanie poszczególnych scenek. Przypomina obserwatorom o zwróceniu uwagi na sposób zachęcenia do przeczytania danej książki. VII. Występy grup - odegranie przygotowanych scenek (młodzi aktorzy wywieszają przygotowane plakaty informacyjne, które zawierają dane o książce i ewentualnie ilustracje). VIII. Wypowiedzi uczniów na temat przygotowanych scenek promocyjnych - odpowiedzi na temat lekcji. IX. Praca indywidualna - zadanie Bezludna wyspa. Nauczyciel prosi o wyobrażenie sobie, że uczniowie są Robinsonem na bezludnej wyspie, przy czym każdy z nich miał szansę zabrać ze sobą jedną książkę. Uczniowie mają zredagować krótką wypowiedź, jaka to książka i podąć dwa konkretne argumenty. X. Omówienie wyboru uczniów. Faza podsumowująca XI. Wypełnienie karty pracy i prezentacja. Każda z grup otrzymuje kartę pracy: Dlaczego warto czytać książki? Dzieci w grupach próbują ustalić Dlaczego warto czytać książki? Wykorzystując podane słownictwo zbiorowo uzupełniają kartę pra-cy. Prezentacja i omówienie wykonanego zadania. Podkreślenie naj-częściej powtarzających się wartości książek. Prezentacja notatek przez lidera grupy. XII. Praca w grupach. Wykorzystując metody szybkiego zaznajamiania się z treścią książki, każda z grup otrzymuje książkę wypożyczoną z biblioteki szkolnej i ma zredagować notatkę informacyjną o treści, autorze, wydaniu i zastosowaniu książki. XIII. Nauczyciel prosi o zredagowanie krótkiego listu do przyjaciela lub przyjaciółki, w którym ulubiona książka ucznia zostanie tak przed-stawiona, iż odbiorca listu skusi się do jej przeczytania. XIV. Ocena pracy i aktywności uczniów. XV. Zabawa: Kalambury - nauczyciel prosi wybranych uczniów i na wzór zabawy telewizyjnej pokazuje karteczkę z tytułem lektury. Uczeń na tablicy wykonuje rysunek - klasa odgaduje tytuły utworów. XVI. Praca domowa. Wykonaj plakat promujący ciekawą Twoim zdaniem książkę. Wszystkie prace będą ocenione a najciekawsze zostaną wy-wieszone w bibliotece szkolnej. Prace należy wykonać w terminie 10 dni. XVII. Ewaluacja. Informacja zwrotna: czego nauczyliście się na dzisiej-szych zajęciach, co najbardziej podobało się na zajęciach, z czego skorzystasz w przyszłości? XVIII. Nauczyciel prosi uczniów o wyrażenie swoich odczuć po lekcji po-przez wstawienie symbolu buzi na wybranej kartce. Wybieramy tyl-ko jedną buzię z koperty. Każdy z uczniów otrzymał kopertę z buziami i, wychodząc z klasy, jedną buzię, która przedstawia jego opinię o lekcji, układa na analogicznej buzi na biurku nauczyciela.
Bibliografia: Taraszkiewicz M.: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, War-szawa 1999. Maciejak A.: Drama na lekcjach przysposobienia czytelniczego i informacyjne-go. "Biblioteka w Szkole" 1997, nr 3 s. 4-11. Pankowska K., Świtała W.: Drama jako propozycja interpretacji utworów lite-rackich. Polonistyka, 1989, nr 10 s. 767-773. Wójcicka E.: Konspekty zajęć z edukacji czytelniczej w szkole podstawowej. "Biblioteka w Szkole"1998, nr 5. Bortnowski S.: Scenariusze półwariackie, Warszawa 1997. Nagajowa M.: ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995. Papierska W., Tomkiewicz B.: Edukacja czytelnicza i medialna. Poradnik dla nauczycieli bibliotekarzy, Warszawa 2000. Papierska W., Tomkiewicz B.: Edukacja czytelnicza i medialna. Poradnik dla nauczycieli bibliotekarzy, Warszawa 2000. Bloch M., Koralewska G., Kozak A., Pacholska M.: Ścieżki edukacyjne dla klas IV-VI, Poznań 2001. Grodecka E., Sokołowska H.: Edukacja czytelnicza i medialna w szkole pod-stawowej i gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli realizujących ścieżki między przedmiotowe, Warszawa 2000. Papierska W., Tomkiewicz B.: Edukacja czytelnicza i medialna. Poradnik dla nauczycieli bibliotekarzy, Warszawa 2000. karta pracy ucznia Opracowanie: Ewa Bochnia-Hetman Wyświetleń: 2362
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |