Katalog Dorota Walerian Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Bezpiecznie poruszamy się po drogach - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy IIIScenariusz zajęć zintegrowanychDzień aktywności - klasa IIITemat bloku: wychowanie komunikacyjne. Temat dnia: Bezpiecznie poruszamy się po drogach. Cel ogólny: Utrwalanie podstawowych wiadomości związanych z udziałem dzieci w ruchu drogowym. Cele szczegółowe: - uczeń przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych użytkowników drogi, - potrafi bezpiecznie zachować się podczas dojeżdżania autobusem szkolnym, - zachowuje szczególną ostrożność przy przechodzeniu przez ulicę, - zna rodzaje znaków drogowych, - rozpoznaje najczęściej spotykane znaki drogowe, - zna zagrożenia na jakie jest narażony w drodze do szkoły, - potrafi ułożyć zadania tekstowe do ilustracji i działań, - układa zdania pojedyncze i rozwija je, Metody: słowna, działalność praktyczna, oglądowa. Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: krzyżówka, kaseta magnetofonowa z nagranymi odgłosami z ulicy, ilustracje sytuacji ulicznych, znaki drogowe, ilustracje do układania zadań tekstowych, karty "Wzorowego uczestnika ruchu drogowego". PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie- rozwiązywanie zagadek: - Jest przy każdej jezdni po to, by chodzić po nim piechotą. - Choć nóg nie posiada, szybko pędzi szosą. Bo nie nogi lecz koła po szosie go niosą. - Stoi przy drodze na jednej nodze. Ręce rozkłada- dokąd iść gada. - Co to jest takiego? Chyba zgadnie każdy! Pod nim płynie rzeka, po nim mkną pojazdy. 2. Odtworzenie z taśmy magnetofonowej odgłosów z ulicy (hamowanie, pisk opon, stłuczka). 3. Rozmowa na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym - Dlaczego doszło do wypadku? - Jakie sytuacje mogły spowodować wypadek? - Jaki jest numer telefonu alarmowego na policję, pogotowie ratunkowe, do straży pożarnej? 4. Praca w zespołach: każda grupa otrzymuje planszę z sytuacją drogową na ilustracji do analizy: - dziecko wybiega zza autobusu - pieszy nagle wchodzi na ulicę - uczeń rozpycha się wsiadając do autobusu - jest zmrok, pieszy jest mało widoczny Uczniowie wyciągają wnioski z niewłaściwego zachowania dzieci na drodze 5. Gra dramowa: Jak należy zachowywać się aby nie doszło do wypadku? 6. Układanie zadań tekstowych podanych działań i ilustracji. 7. Improwizacja ruchowa "Piosenki o ruchu drogowym". 8. Układanie zdań pojedynczych do poszczególnych ilustracji- rozwijanie zdań. 9. Rozpoznawanie znaków drogowych: każda grupa otrzymuje po trzy znaki drogowe, ich zadaniem jest - określić co oznacza dany znak - umieścić we właściwym miejscu na planszach z różnymi rodzajami znaków drogowych 10. Podsumowanie Zabawa "Prawda albo nie". - czy można przebiec przez jezdnię, aby zdążyć przed nadjeżdżającym samochodem? - czy można bawić się lub grać w piłkę przy drodze? - czy przy plecakach i kurtkach powinno się nosić światełka odblaskowe? - czy znaki ostrzegawcze są okrągłe? - czy możemy wejść na przejście gdy pali się żółte światło? - czy można rozmawiać z kierowcą w czasie jazdy? - czy chodzimy lewą stroną drogi? - czy można jeździć po drodze rowerem, jeśli nie masz karty rowerowej? - czy można przechodzić przez jezdnię w miejscu gdzie są białe pasy? 11. Rozdanie kart "Wzorowego uczestnika ruchu drogowego" Opracowanie: Doroty Walerian Wyświetleń: 6282
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |