![]() |
![]() |
Katalog Anna Surmiak Historia, Scenariusze Postacie mitologiczne - scenariusz lekcji historii w kl. I gimnazjumPostaci mitologiczne.SCENARIUSZ LEKCJI HISTORIIPoziom: I kl. gimnazjum. Czas: 2 x 45 minut. Cel lekcji: - Zapoznanie uczniów z wybranymi postaciami mitologii starożytnej Grecji - Wprowadzenie w świat mitów - Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji - Rozwijanie twórczej pracy ucznia - Kształtowanie umiejętności koncentracji Metody: gry dydaktyczne. Środki dydaktyczne: tablica do prezentacji prac uczniów; kartki z wypisanymi imionami postaci mitologicznych. Wskazówka: liczba kartek jest równa liczbie uczniów. Dziewczęta powinny otrzymać kartki z imionami postaci żeńskich, chłopcy - męskich. Przebieg lekcji pierwszej: 1.Czynności organizacyjno - porządkowe. - uczniowie wchodzą do sali i zajmują miejsca na krzesłach ustawionych w kręgu ( salę należy przygotować na przerwie przed lekcją) . - nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji i przedstawia jej cele. - nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wypisanymi imionami postaci mitologicznych wyjaśniając jednocześnie zasady pierwszej gry. 2. Gra dydaktyczna numer 1 "Ja jestem Atena, a to jest. ........." Uczniowie zgodnie z ruchem wskazówek zegara przedstawiają się imieniem postaci, którą otrzymali. Zadaniem każdego ucznia (począwszy od drugiego) jest wymienienie imion postaci, które prezentowały się przed nim wg schematu: Uczeń nr 1: Ja jestem Atena. Uczeń nr 2: Ja jestem Zeus, a to jest Atena. Uczeń nr 3: Ja jestem Chimera, to jest Zeus, a to jest Atena itd. Ostatni uczestnik gry powinien wymienić wszystkie występujące w zabawie postaci. 3. Gra dydaktyczna nr 2. "Krótkofalowanie na Olimpie". Uczniowie pozostają tymi samymi postaciami jak w grze pierwszej. Uczeń, który rozpoczyna zabawę tworzy z dłoni coś w rodzaju rogów łosia. Machając tak ułożonymi dłońmi mówi: "Zeus nadaje do Hermesa". Uczeń, który jest Hermesem odpowiada: "Hermes zgłasza się" i tak jak Zeus porusza dłońmi. Następnie Hermes nadaje do kolejnej postaci. I tak dalej. Nadając do siebie komunikaty uczniowie świetnie zapamiętują postaci mitologiczne. 4. Ćwiczenie podsumowujące: uczniowie zapisują w zeszytach zapamiętane przez siebie postaci mitologiczne. Połowa zapamiętanych imion jest nagradzana jednym plusem, więcej niż połowa - dwoma plusami. 5. Zadanie domowe: A) Korzystając z różnych źródeł (Internet, encyklopedie, słowniki) przygotuj informację o postaci, którą byłeś w czasie lekcji (na kartce z bloku A-3 lub A-4). * Zaznacz z jakiego źródła czerpałeś informacje. B) Narysuj wizerunek tej postaci (na kartce z bloku A-3 lub A-4) lub wykonaj rzeźbę, maskę itp. Przebieg lekcji drugiej: Wskazówka: przed drugą lekcją nauczyciel przygotowuje w sali miejsce, gdzie będą wywieszone prace uczniów tak, aby powstało coś w rodzaju galerii (można na przykład na jednej ścianie powiesić jednokolorową zasłonę) . 1.Czynności organizacyjno - porządkowe. - przypomnienie tematu poprzedniej lekcji oraz treści zadania domowego 2. Prezentacja prac uczniów. Uczniowie przedstawiają swoją postać w 1 os. l. poj. pokazując jednocześnie jej wizerunek. Po prezentacji nauczyciel zawiesza pracę ucznia wraz z opisem w galerii. 3. Zwiedzanie galerii i wybór najlepszej pracy. 4.Sporządzenie notatki o najważniejszych postaciach mitologii greckiej. Opracowanie: Anna Surmiak Wyświetleń: 3115
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |