![]() | ||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
Katalog Wiesława Dąbek Matematyka, Scenariusze "Pojęcie funkcji" - scenariuszPojęcie funkcji.Konspekt lekcji - matematyka klasa IICele: Ogólne - umiejętność dostrzegania prawidłowości matematycznych w otoczeniu Szczegółowe - umiejętność rozpoznawania przyporządkowań, które są funkcjami rozumienie pojęć: funkcja, dziedzina, przeciwdziedzina, zbiór wartości, argument wychowawcze: dbałość o estetyczny zapis w zeszycie i na tablicy umiejętność swobodnego wypowiadania się Zasady nauczania: stopniowania trudności, świadomego i aktywnego uczenia się Metody nauczania: praca w grupach, dyskusja, praca z podręcznikiem (Matematyka wokół nas) Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne: powitanie, sprawdzenie obecności, podział na grupy. 2. Wprowadzenie do tematu 3. Praca w grupach (wprowadzenie pojęcia funkcji) Każda z grup dostaje zadanie do wykonania. Grupa 1. Każdemu uczniowi z grupy należy przyporządkować jego numer w dzienniku lekcyjnym. Zależność przedstawcie na grafie. Grupa 2. Każdemu uczniowi z grupy należy przyporządkować jego zainteresowania. Zależność przedstawcie na grafie. Grupa 3. Każdemu uczniowi z grupy należy przyporządkować jego ulubione zwierzę.. Zależność przedstawcie na grafie. Grupa 4. Każdemu uczniowi z grupy należy przyporządkować jego datę urodzenia. Zależność przedstawcie na grafie. Grupa 5. Każdemu uczniowi z grupy należy przyporządkować język jakiego się uczy. Zależność przedstawcie na grafie. Liderzy grup prezentują prace na tablicy. Omówienie prac Zwrócenie uwagi na prace, które przedstawiają przyporządkowania jednoznaczne. Wprowadzenie pojęcia funkcji.- zapisanie do zeszytu. Określenie dziedziny, przeciwdziedziny, zbioru wartości, argumentu. Sposoby zapisywania funkcji: f: A -> B y = 2x x -> 2x f (x) = 2x 4. Praca w grupach: Zadanie 2. Między podanymi obiektami ustalcie i zapiszcie zależność tak aby określały funkcję. W każdym przypadku ustalcie dziedzinę i przeciwdziedzinę. a) książka - liczba stron b) państwo - flaga c) samochód - numer podwozia d) planeta - liczba księżyców e) wzrost - człowiek Prezentacja rozwiązań 5. Praca indywidualna: Zadanie 1. Proszę podać przykład funkcji, określić dziedzinę i przeciwdziedzinę. Zadanie 2 6. Praca z podręcznikiem str.97 zad. 2 7. Praca w grupach (karty pracy) Zadanie 3 Funkcja określona jest tabelką:
b) odczytaj wartość tej funkcji dla argumentu x = -1 oraz dla argumentu x = 2 c) dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartość 1? d) czy punkt (-2, 1) należy do wykresu tej funkcji? e) narysuj wykres tej funkcji. Zadanie 4. Graf określa pewną funkcję. Przeanalizuj go i odpowiedz na pytania kodując odpowiednią literę w tabelce obok. I - przeciwdziedzina funkcji Z -wartość funkcji dla argumentu 3 L - dziedzina funkcji B- argument dla którego funkcja przyjmuje wartość -4 E- zbiór wartości funkcji N - wartości funkcji, które odpowiadają argumentom { 3, 4 5 } I- wzór funkcji opisanej grafem ![]() Prezentacja rozwiązań Zadanie 5 Przedstaw w postaci wykresu przykład funkcji spełniającej następujące cztery warunki: - do wykresu należy punkt P = (1, 3) - dla argumentu x = 2 funkcja przyjmuje wartość 7 - funkcja przyjmuje wartość 6 dla co najmniej dwóch argumentów - funkcja przyjmuje wartość 0 dla argumentu x = 3 8. Ocena pracy uczniów. 9. Zadanie pracy domowej. Zadanie 3, 4 str. 98 (podręcznik) Zadanie dla chętnych. Rozważmy dwa zbiory: A - zbiór lektur szkolnych, A = { "Chłopcy z Placu Broni", "Katarynka", "W pustyni i w puszczy", "Szatan z VII klasy", "Antek"} Oraz zbiór pisarzy, B = { F. Molnar, B. Prus, H. Sienkiewicz, K. Makuszyński, A. Mickiewicz.} Narysuj graf, który każdej lekturze ze zbioru A przyporządkowuje jej autora ze zbioru B. Czy graf opisuje funkcję? Odpowiedź uzasadnij. Jeśli tak to podaj argumenty oraz wartości funkcji. Opracowanie: Wiesława Dąbek Wyświetleń: 7606
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |