Katalog

Henryka Wawrzynek
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dyslektyk 2 - wykorzystanie programu na zajęciach wspomagających naukę czytania.

- n +

Wykorzystanie programu "Dyslektyk 2" na zajęciach wspomagających naukę czytania.

W mojej pracy pedagoga szkolnego często zajmuję się dziećmi, które mają trudności w nauce czytania i pisania. Każdy, kto pracował z takimi dziećmi wie, jakie to żmudne i trudne zajęcie, ale jednocześnie ciekawe i mobilizujące do poszukiwań.

Sprawą najważniejszą jest dobra diagnoza i dobranie odpowiednich metod pracy z dzieckiem. To jednak nie gwarantuje sukcesu. Musimy jeszcze pozyskać dziecko, które często czuje się pokrzywdzone a czasami gorsze w stosunku do innych dzieci. Nie rzadko uważa też, że zajęcia są nudne i monotonne. Robi wszystko, aby na zajęciach nie ćwiczyć czytania i zająć się czymś ciekawszym. Z tym problemem nauczyciel musi sobie poradzić, dlatego wciąż poszukuję nowych form, ciekawych pomocy i programów, które zwiększą atrakcyjność zajęć, a tym samym zmotywują dziecko do wysiłku i w rezultacie podniosą efekty pracy.

Jedną z takich pomocy jest komputerowy program "dyslektyk 2", bardzo przydatny w pracy z dzieckiem, u którego występują trudności o charakterze dyslektycznym. W skład programu wchodzi zestaw ćwiczeń rozwijających analizator słuchowy i wzrokowy, pamięć wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi i pamęć krótkotrwałą, a także ćwiczeń sprawdzających znajomość ortografii. Oczywiście program nie zastąpi nauczyciela ale jest bardzo pomocny, gdyż prowadzący zajęcia z dzieckiem może w każdej chwili wykorzystać bardzo wiele różnorodnych ćwiczeń stanowiących olbrzymią bazę materiału słownego.

Na moich zajęciach ćwiczenia z programu komputerowego traktuję jako atrakcyjny wstęp przed następnymi, trudniejszymi zadaniami, czasami jako przerywnik lub formę nagrody za podjęcie kolejnych zadań. W oparciu o materiał słowny, z którym uczeń spotka się wykonując ćwiczenia na ekranie komputera, tworzę następne, nieco trudniejsze zadania. i daję je uczniowi do wykonania.

Przedstawiam propozycję przebiegu zajęć z użyciem programu, dla dzieci, które mają trudności w nauce czytania i pisania.
Rodzaj ćwiczenia Cel Przebieg ćwiczenia
1. Dobieranie par jednakowych obrazków. Ćwiczenie analizatora wzrokowego. Uczeń odkrywa na monitorze kolejne pola z ukrytymi wyrazami, zapamiętuje ich położenie na planszy, zbiera pary takich samych wyrazów, np.: kos - kos, mapa -mapa, baza - baza, itp.
2. Dobieranie par jednakowych słów. Ćwiczenie analizatora słuchowego. Po odkryciu pola na planszy uczeń słyszy z głośniczka słowo, zbiera pary takich samych słów.
3. Dobieranie par: słowo - wyraz (graficzny obraz słowa). Kształtowanie związków wzrokowo - słuchowych. Po odkryciu pola na ekranie uczeń słyszy słowo w głośniku lub widzi wyraz na planszy, zbiera pary, podobnie jak w ćwicz. 1 i 2.
4. Dobieranie wyrazów różniących się jedną literą. Ćwiczenie analizy i syntezy wyrazów. Uczeń otrzymuje od nauczyciela zestaw wyrazów jedno i dwusylabowych. W zestawie są wyrazy, z programu "dyslektyk" oraz nowe, różniące się od poprzednich jedną literą. Zadanie ucznia polega na odnalezieniu tych wyrazów, np.:
- kos, kot, koc, koń,
- mama, masa, mała, mapa, mata,
- klon, plon, glon,
- baza, baba, baca, bada, bata, bała.
Wersja trudniejsza - zestaw wyrazów różniących się dwiema literami, ale jedną głoską, np.:
- kos, kot, koc, kon, kosz,
- mus, mur, muł, mów, mól, much.
5. Uzupełnianie wyrazów z lukami. Wytwarzanie związków wzrokowo - słuchowych. Uczeń otrzymuje kartę z wypisanymi wyrazami z luką, są to zestawy wyrazów z poprzedniego ćwiczenia i uzupełnia luki odpowiednimi literami, np.:
- ko_, ko_, ko_, ko_, ko_
- ma_a, ma_a, ma_a, ma_a, ma_a.
6. Pisanie ze słuchu. Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej / bazujemy na pamięci wzrokowej /. Uczeń najpierw głośno czyta a potem pisze grupy wyrazów z poprzedniego ćwiczenia.



Zaproponowane zajęcia zawierają tylko trzy ćwiczenia spośród 64 wariantów, jakie oferuje program. Z programu można korzystać na dwa sposoby, zdając się na nadzorcę, wybierającego dla dziecka ćwiczenia na podstawie zapamiętanych wcześniejszych wyników, albo uruchamiając ćwiczenia pojedynczo. Wtedy prowadzący, znający trudności ucznia, decyduje o tym, jakie ćwiczenia należy wybrać, aby wyćwiczyć zaburzone funkcje.. Jednak w obu przypadkach dziecko wykonuje ćwiczenia samodzielnie, operując myszką lub posługując się klawiaturą.

Dodatkowo ćwiczy więc koordynację wzrokowo - ruchową, szybkie ruchy gałek ocznych oraz małe, precyzyjne ruchy ręki.

Wszystkich zainteresowanych zachęcam do korzystania z programu "dyslektyk 2", tym bardziej, że program jest rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.

Przykładowe zestawy wyrazów / przygotowałam je na twardych kartonikach w formie rozsypanki /

Wyrazy jednosylabowe
1. koc, kok, koń, kos, kot, (kosz),
2. ród, róg, rój, rów,
3. bór, gór, wór, (chór, mur, dur),
4. rak, rąk, rok, ryk,
5. ból, mól, pól, ról, sól, (kul),
6. tok, tom, ton, toń, tor,
7. lak, lek, lęk, lok, luk,
8. bok, dok, fok, kok, lok, rok, sok, tok,
9. muł, mur, mus, (much, mów, mól),
10. dróg, próg, wróg,
11. glon, klon, plon,
12. klan, klin, klon,
13. kloc, klon, klosz,
14. groch, grom, grot, grosz,
15. dość, gość, kość,
16. krem, kres, kret, krew,

Wyrazy dwusylabowe
1. budy, buły, bury, buty,
2. dama, fama, gama, jama, lama, rama, sama, tama,
3. buty, huty, kuty, luty, nuty,
4. bije, kije, pije, wije,
5. dole, gole, kole, mole, pole, role, sole, wole,
6. rada, rafa, rama, rana, rasa, rata,
7. koda, koja, koła, kona, kopa, kora, kosa, koza
8. cuma, duma, kuma, puma, suma,
9. baty, daty, łaty, maty, raty, taty, waty, (chaty),
10. bary, dary, gary, jary, kary, mary, pary, (czary),
11. baba, baca, bada, bała, baza,
12. fala, gala, hala, lala, sala,
13. morda, morga, morsa, morwa,
14. błony, płony, słony,
15. korki, norki, worki,
16. młoty, płoty, słoty, złoty,
17. kołek, korek, kotek,

Opracowanie: Henryka Wawrzynek

Wyświetleń: 3663


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.