AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Kwidzińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Święto pieczonego ziemniaka

- n +

Scenariusz konkursu z okazji "święta pieczonego ziemniaka"

Cele:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- uświadamianie różnorodności, bogactwa oraz piękna świata przyrodniczego
- wzbudzanie zainteresowania obrzędami ludowymi, regionalnymi tradycjami
- kształcenie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i poza przyrodniczych
- łączenie rozrywki z nauką
- wdrażanie do współpracy w zespole
- wspólna zabawa
- integracja dzieci z różnych klas

Przebieg konkursu:

A. Podział uczestników na grupy.

Uczniowie losują karteczki z nazwami miesięcy (wrzesień, październik, listopad).
W wyniku losowania utworzone zostają trzy drużyny liczące po trzech uczestników.

B. Omówienie przebiegu konkursu.

I runda: zadania pisemne
II runda: odpowiedzi ustne na wylosowane pytania
III runda: pantomima, historyjka, konkurencja plastyczna i sprawnościowa.

Prowadzący przedstawia poszczególne zadania na przygotowanie których drużyny mają określony czas. Po upływie tego czasu liderzy prezentują wyniki pracy grup. Jury ocenia poziom każdego zadania i przyznaje punkty.Za każdy otrzymany punkt drużyny mają prawo wrzucić do swojego koszyczka jeden kasztan. Wygrywa ten zespół, który zdobędzie najwięcej asztanów.

Runda I
Treść zadań (0-3 punkty za każde zadanie):
1. Ułóż jak najdłuższy ciąg wyrazów (rzeczowników) w taki sposób, że ostatnia litera jednego wyrazu jest zarazem pierwszą literą wyrazu kolejnego. Ciąg wyrazów rozpoczyna słowo "ziemniak" a każdy z wyrazów musi być związany z jesienią
(ziemniak - kombajn - nasiona...)
2. Napisz jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się na sylabę "zie-" i związanych z przyrodą (ziemia, zielenica, zielistka...)
3. Wymień jak najwięcej potraw, które przyrządza się z ziemniaków
(placki ziemniaczane, frytki, kopytka...)
4. Podaj ludowe nazwy ziemniaków, które używane są w innych regionach Polski.
(pyry, kartofle, kartochy...)
5. Na schematycznym rysunku ziemniaka w oznaczone miejsca wpisz pojęcia: korzeń, łodyga, liść, kwiat, owoc (uczniowie otrzymują kartki ze schematycznymi rysunkami ziemniaka)
6. Z podanych wyrazów (Tekli, będziem, Na, piekli, świętej, ziemniaki) ułóż stare, ludowe powiedzenie:
"Na świętej Tekli będziem ziemniaki piekli"

Runda II
Pytania za 1 punkt:
1. Kiedy zaczyna się kalendarzowa jesień?
(23 września)
2. Dlaczego jesienią liście zmieniają barwę?
(zielny barwnik rozpada się i barwniki żółte i pomarańczowe, które dotychczas były maskowane przez zielony barwnik zaczynają nadawać liściom zielony kolor)
3. Dlaczego drzewa tracą liście na zimę?
(zabezpieczają się przed utratą wilgoci, ponieważ gleba zamarza i woda przestaje dopływać do korzeni)
4. Jak nazywane jest święto plonów?
(dożynki)
5. Gdzie odbywały się tegoroczne dożynki gminne?
(Rozłazino)
6. Co jest symbolem dożynek?
(wieniec dożynkowy)
7. Jakie rośliny zaliczysz do okopowych?
(buraki, ziemniaki, marchew)
8. Jak potocznie nazywamy zbiory ziemniaków?
(wykopki)
9. Kiedy obchodzone jest święto pieczonego ziemniaka?
(23 września, pierwszy dzień jesieni, świętej Tekli)
10. Jak nazywa się proste narzędzie służące do kopania ziemniaków?
(motyka)
11. Które części ziemniaka są trujące?
(wszystkie, z wyjątkiem bulw)
12. Podaj nazwę pospolitego szkodnika niszczącego uprawy ziemniaków?
(stonka ziemniaczana)
13. Jaką nazwę noszą zeschnięte łodygi ziemniaków?
(łęty)
14. Jak nazywa się jadalna część ziemniaka?
(podziemna łodyga - bulwa)
15.Kto sprowadził ziemniaki do Polski?
(król III Sobieski z wyprawy wiedeńskiej)

Runda III
Treść zadań (0-3 punkty za każde zadanie):
1. Zadaniem każdej drużyny jest napisanie krótkiej, zabawnej historyjki z wykorzystaniem następujących wyrazów: dym, ziemniak, kalosz, mysz.
2. Drużyny losują karteczki z różnymi sytuacjami a następnie jedna osoba za pomocą pantomimy przedstawia wylosowaną sytuację swojemu zespołowi.

Zespół odgaduje zademonstrowaną scenkę.
Sytuacje do odgadnięcia:
- rozpalanie ogniska
- obieranie ziemniaków
- moknięcie na deszczu
3. Każdy zespół otrzymuje bulwę ziemniaka (takiej samej wielkości) oraz nóż. Zadaniem drużyn jest obieranie bulwy w taki sposób, aby uzyskać jak najdłuższą "obierkę".
4. Zadaniem zespołów jest wykonanie ziemniaczanych pieczątek według instrukcji:

Instrukcja:
Po przekrojeniu bulwy ziemniaka na pół wytnij nożykiem na jego gładkiej powierzchni dowolny wzór (literę, figurę). Kształty te mogą mieć formę wyżłobień lub postać wypukłą.

C. Podliczenie punktów, podsumowanie konkursu oraz wręczenie drobnych upominków.

D. Uwagi:

W czasie wykonywania "ziemniaczanych pieczątek" trwa rozstrzygnięcie wcześniej ogłoszonego konkursu na:
- największego "ziemniaka"
- najdziwaczniejszego "ziemniaka"

Opracowanie: Elżbieta Kwidzińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4087


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.