Scenariusz z zakresu edukacji polonistycznej
Gromadzenie wyrazów, zwrotów i wyrażeń wokół tematu "Listopadowa pogoda"
Cele operacyjne w kategorii czynności ucznia:
uczeń będzie:
- czytał głośno wiersze, przysłowia i zagadki o listopadzie
- układał i zapisywał zdania na temat pogody listopadowej
- wypowiadał się na temat listopadowej pogody na podstawie własnych doświadczeń
Metody: rozmowa, pokaz, obserwacja, ćwiczenia
Formy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: teksty wierszy o listopadzie wyszukane wcześniej przez uczniów w książkach i czasopismach dla dzieci, zagadki i przysłowia, gazetka tematyczna, drzewko (gałąź przyniesiona z lasu i umocowana w donicy), dwoje dzieci kontrastowo ubranych, emblematy główek do samooceny.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie, podział na zespoły.
2. Rozwiązanie zagadek zapisanych na liściach (każda grupa otrzymuje takie same zagadki) i zawieszenie rozwiązanych na drzewku.
Pierwsza sylaba z "lipy", dalej "stopa".
Potem dodaj "d" i jest miesiąc ...................
Ostatni liść z drzewa opadł.
Koniec pogody - przyszedł ......................
To miesiąc smutny taki,
bo odleciały już ptaki.
I liść ostatni już opadł.
Ten miesiąc zwie się ........................
3. Rozmowa na temat drzewka co już jest, co można zawiesić.
4. Czytanie wierszy wcześniej wyszukanych i przygotowanych w domu.
"Listopad"
Listopad zwykle wietrzny i dżdżysty,
Wymiata stosy opadłych liści.
Gdy mu się znudzi jesienna plucha
To sypie śniegiem i mrozem dmucha.
"Listopad"
Listopad złocisty pisze, pisze listy.
Purpurowe i złote, jakie ma ochotę.
Wiatry - listonosze roznoszą listeczki
Jeden taki liścik trafił do mej teczki.
"Listopad"
Liść ostatni z drzewa opadł
Więc go miotłą zmiótł listopad.
Sterty liści zmiata co dzień,
bo dozorcą jest w ogrodzie.
5. Rozmowa na temat wierszy. Naklejenie tekstów wierszy na liście i zawieszenie na drzewie.
6. Nawiązanie do wycieczki i gazetki i uściślenie tematu " Listopadowa pogoda".
7. Odczytanie z tablicy wcześniej przygotowanych nazw elementów pogody: temperatura, zachmurzenie, opady, wiatr i ubiór ludzi. Zapisanie słownictwa zaproponowanego przez dzieci. W czasie zapisu na tablicy, wchodzi dwoje kontrastowo ubranych dzieci - jedno jakby szło na plażę z parasolem, drugie odpowiednio do listopadowej pogody też z parasolem.
8. Rozmowa na temat ubioru dzieci.
9. Odczytanie słownictwa z tablicy.
10. Układanie zdań na temat listopadowej pogody. Zapisanie na liściach. Tylko bezbłędne prace zawieszamy na drzewie.
11. Samoocena - narysowanie odpowiedniej buźki na listku.
UWAGA
Zajęcia z zawieszaniem liści na drzewie, za względów organizacyjnych można przeprowadzić tylko w niezbyt licznej klasie. Liście mocujemy klamerkami. Potem liście zdejmujemy i wykonujemy z nich książeczki.
Opracowanie: Barbara Furman
Zespół Szkół w Dąbrowie Biskupiej (kujawsko - pomorskie)
nauczanie zintegrowane