Katalog

Ewa Dudek
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Piękno i utrapienie związane z naszym regionem

- n +

Piękno i utrapienie związane z naszym regionem.

Nasza szkoła już od kilku lat współpracuje ze szkołą czeską we Frydku-Mistku. Jednym ze wspólnych przedsięwzięć było opracowanie projektu edukacyjnego z ekologii pod wspólnym tematem "Piękno i utrapienie związane z naszym regionem". Celem tegoż projektu było poznawanie przyrody w najbliższym otoczeniu, zapoznanie uczniów z przyczynami, stopniem i skutkiem zanieczyszczenia środowiska naturalnego, w którym żyją oraz kształtowanie postaw ekologicznych uczniów obu państw.

Cały projekt zawierał 9 zadań, za realizację których odpowiedzialne były poszczególne grupy chętnych uczniów w Polsce i Czechach. Każda grupa, realizująca jedno zadanie miała swojego nauczyciela-opiekuna.

Realizacja projektu odbywała się w okresie wiosennym, zaś prezentacja nastąpiła jesienią.

Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego i w czasie realizacji projektu byłam wychowawcą klasy pierwszej. Chciałam krótko opisać wykonanie jednego z dziewięciu zadań projektu, które realizowałam ze swoimi uczniami. Już na pierwszym spotkaniu zainteresowani projektem uczniowie samodzielnie podzielili się na kilkuosobowe zespoły i ochoczo przystąpili do działania. Byliśmy odpowiedzialni za zadanie "Klomby i skwery w naszym mieście". Realizację rozpoczęliśmy od pieszej wycieczki, aby wspólnie wyszukać miejsca zieleni w naszym mieście. Później każdy zespół przystąpił do wykonania swojej części pracy, aby na koniec wspólnie uporządkować zebrane materiały i informacje.

Uczniowie obserwowali rozwój liści i kwiatostanów od pąków do ich całkowitego rozwinięcia. Rozpoznawali nazwy drzew i krzewów na podstawie kształtu liści, wyglądu kwitnących kwiatostanów. Szukali informacji o owocach, nasionach drzew i krzewów, które pojawią się dopiero jesienią (w czasie prezentacji projektu). Robili odciski z kory drzewa, aby stwierdzić, że wzór na korze drzewa jest jak odcisk ludzkiego palca - każde drzewo ma swój niepowtarzalny wzór. Zbierali informacje dotyczące kwiatów ozdobnych, którymi upiększamy parki. Opracowali kalendarz kwitnienia na wiosnę, lato i jesień, aby poznać rośliny zielne, dzięki którym skwery są kolorowe od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Podczas swojej pracy korzystali z leksykonów i książek przyrodniczych (w celu poprawnego oznaczenia roślin), encyklopedii multimedialnych, Internetu, gazet i czasopism. Po wykonaniu całościowego zadania nastąpiła ewaluacja projektu. Większość badanych oceniła swój stopień zaangażowania w pracę nad projektem edukacyjnym wysoko.

Realizacja projektu zakończyła się wspólną prezentacją i wymianą doświadczeń. Do naszej radlińskiej szkoły przybyli czescy nauczyciele i uczniowie. Każda grupa uczniów polskich i czeskich przedstawiła sprawozdanie ze swojego zadania. Wspólna praca nad projektem zaowocowała zacieśnieniem przyjaźni uczniów i nauczycieli.

Opracowanie: Ewa Dudek

Wyświetleń: 464


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.