Katalog Krystyna Suska Lekcja wychowawcza, Scenariusze Zdrowe żywienie - lekcja wychowawczaZdrowe żywienie - lekcja wychowawcza14 listopada 2002 roku odbyła się lekcja otwarta w klasie pierwszej gimnazjum dla nauczycieli i rodziców o tematyce wychowawczej. Temat zajęć to: "Zdrowe żywienie". Lekcję prowadził nauczyciel PG 4 w Ostrowcu Krystyna Suska.Scenariusz zajęć Cel ogólny: - uświadomienie uczniom zależności między odżywianiem a rozwojem organizmu ludzkiego Cele szczegółowe: - uczeń zna produkty żywnościowe - potrafi je wymienić - potrafi wymienić jakie substancje odżywcze znajdują się w poszczególnych produktach - uczeń potrafi wymienić produkty szkodliwe dla zdrowia - uczeń potrafi wybrać zdrowe produkty Metoda pracy: dyskusja, burza mózgów, kwiatek grupowy, kula śniegowa Formy pracy: grupowa, zbiorowa, indywidualna Środki dydaktyczne: kolorowe duże kartony, mazaki, karteczki samoprzylepne Przebieg zajęć 1. Nauczyciel zadaje pytania: - Jakich substancji odżywczych musimy dostarczyć naszemu organizmowi aby prawidłowo funkcjonował? Wypowiedzi uczniów: - Białko - Tłuszcze - Cukry - Woda - Sole mineralne - Witaminy - Błonnik Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup metodą losowania kolorowych kart: białych, zielonych, brązowych, żółtych, czerwonych. Każda grupa dostaje karton swojego koloru, rysuje na nim kwiatek o tylu płatkach ile osób jest w grupie. W płatkach uczniowie wpisują produkty żywnościowe koloru swojej grupy lub koloru do niego zbliżonego. Środek kwiatka pozostaje na razie pusty. Grupa biała wypisuje produkty koloru białego, grupa zielona wypisuje produkty koloru zielonego, grupa żółta- produkty koloru żółtego, grupa brązowa- produkty koloru brązowego, grupa czerwona- produkty koloru czerwonego. Liderzy grup czytają produkty, jakie zostały wpisane w płatki. Pozostali uczniowie mogą uzupełnić ich pomysły. Nauczyciel prosi teraz grupy o ułożenie dania na przyjęcie. Ma to być obiad i deser. Można używać tylko produktów swojej grupy. Swój pomysł wpisujemy w środek kwiatka. Po wykonaniu zadania liderzy grup prezentują swoje kwiaty na tablicy. Podają także jakie witaminy, mikroelementy zawiera ich posiłek. Nauczyciel zadaje pytania: - dania, której grupy chcielibyście spróbować i dlaczego? - co decyduje o tym, że jedno danie chcemy zjeść a inne nie? Wypowiedzi uczniów: - Upodobania smakowe - Sposób podania - Wygląd potrawy Uczniowie wspólnie tworzą zasady prawidłowego żywienia. Na karteczkach wypisują zasady i przyklejają do tablicy. Pod kierunkiem nauczyciela uczniowie dokonują podziału i wypisują na plakacie zasady. ZASADY PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA 1. Jedzenie powinno być smaczne. Powinno sprawiać przyjemność. 2. Jedzmy nie za dużo, nie za mało, tylko wystarczająco. 3. Odżywiajmy się regularnie. 4. Jedząc różnorodne produkty ma się największą pewność, że organizm otrzymał to, czego potrzebuje. 5. Dbajmy o prawidłowe przygotowanie posiłków. 6. Aby jadać prawidłowo wcale nie trzeba kupować produktów najdroższych. Na zakończenie lekcji uczniowie otrzymali karteczki, na których mieli zaznaczyć swój udział w lekcji i czy lekcja o takiej tematyce im się podobała. Opracowanie: Krystyna Suska Wyświetleń: 5096
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |