Katalog Joanna Toczko Różne, Scenariusze Etyka wojny i pokoju - scenariusz lekcji z etykiSCENARIUSZ LEKCJI ETYKITemat: Etyka wojny i pokoju.Cele: - zapoznanie uczniów z wybranym zagadnieniem z etyki, - zachęcenie do przedmiotu, - rozpatrzenie aktualnego problemu w sposób racjonalny, naukowy, -propagowanie właściwych postaw (przede wszystkim refleksyjnej); Metody: problemowa, elementy podającej; Środki dydaktyczne: plansze przyczepiane do tablicy, nagranie video fragmentu "Teleekspresu", wycinki z gazet i czasopism, wcześniej przeprowadzona ankieta wśród 250 uczniów. Przebieg lekcji: 1.Czynności organizacyjne. 2. Zbudowanie sytuacji problemowej, projekcja nagrania video. (fragment "Teleekspresu, w którym informowano o debacie w Sejmie dotyczącej słuszności udziału wojska polskiego w wojnie w Iraku) 3. Zapoznanie uczniów z tematem. Przybliżenie terminu etyka - ethicos; nauka o wartościach moralnych; teoria moralności. Informacja o możliwości uczestniczenia w lekcjach w przyszłym roku szkolnym. 4. Prezentacja trzech koncepcji, na których opierają się współczesne doktryny bezpieczeństwa narodowego: a) koncepcja realizmu politycznego - państwo nie powinno w swoich działaniach kierować się normami moralnymi, lecz wyłącznie troską o interesy narodu; argumenty uczniów przeciwko tej koncepcji np. dlaczego państwo przypisuje sobie prawo do podejmowania działań niemoralnych; b) pacyfizm - istnieją czyny, których nigdy nie można usprawiedliwić ze względu na ich rodzaj; pacyfiści uważają, że angażowanie się w sprawy wojny nigdy nie jest dopuszczalne; nigdy nie znajdziemy się w sytuacji, w której trzeba będzie uzasadnić moralną słuszność wojny; dyskusja; gdy zostaniesz zaatakowany dopuszczasz samoobronę?; odczytanie fragmentu stwierdzającego, że pacyfizm to tchórzostwo (prowokowanie uczniów); c) teoria wojny sprawiedliwej - uzasadnia użycie przemocy przez państwo w sytuacji wewnętrznego zagrożenia praw obywateli. Nawet etyka chrześcijańska czyni wyłomy od "nie zabijaj". Zastanówcie się, jakie sytuacje "rozgrzesza" moralność chrześcijańska, czy wolno zabić: grzesznika w samoobronie na wojnie sprawiedliwej. Dzisiaj pogląd ewoluuje w kierunku stwierdzenia, że wszystkie wojny są niesprawiedliwe. W obrębie tej teorii występują 2 elementy: 1.teoria celów (ius ad bellum) 2.teoria środków (ius in bello) obie służą uzasadnieniu tezy, że wojna jest sprawiedliwa Teoria celów: określa warunki dopuszczalności wojen, wskazuje na słuszne powody wojen. Spróbujcie wymienić takie powody. - samoobrona narodu, - obrona państw trzecich przed niesprawiedliwą agresją z zewnątrz, - obrona niepodległości danego narodu (nawiązanie do powstań narodowych Polaków) uniwersalna norma świata Zachodu " nie zabijaj" dopuszcza odstępstwa w określonej sytuacji historycznej; życie poświęca się za godność, wolność, honor. - przywrócenie (restytucja) pewnych praw, które zostały utracone w skutek wcześniejszej agresji, której nie stawiano oporu, bądź opór został zakończony porażką, Teoria środków: formułuje warunki wojny sprawiedliwej: - warunek minimalnej siły-środki przemocy użyte podczas wojny nie mogą wykraczać poza środki konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu (ale czy jest to możliwe, wszak nie ma bomb tak doskonałych, by trafiały tylko w cele wojskowe). - warunek proporcjonalności - spodziewane niepożądane konsekwencje działań wojennych nie mogą być większe niż spodziewane pożądane skutki, - warunek zróżnicowania - przemoc musi być skierowana tylko przeciw osobom, które stanowią uzasadniony cel ataku . 5. Podsumowanie: czy wojnę w Iraku uznajesz za sprawiedliwą? Wypowiedzi uczniów, omówienie wyników ankiety, jeśli zajdzie taka potrzeba odczytanie fragmentu wypowiedzi Waldemara Łysiaka (Gazeta Olsztyńska). Opracowanie: Joanna Toczko Wyświetleń: 2856
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |