AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Drożdż
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć. Temat: "Każdy z nas jest inny"

- n +

Każdy z nas jest inny.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

TEMAT BLOKU: Możemy sobie nawzajem pomagać.

ZAPIS W DZIENNIKU: Swobodne wypowiedzi w związku z wysłuchanym tekstem. Wyrażanie swoich opinii i sądu na temat zachowań. Przyporządkowywanie cech negatywnych i pozytywnych wyróżnionym uczuciom. Szukanie sposobów przeciwdziałania agresji. Rozwiązywanie zadań z treścią.

CELE OGÓLNE: - tworzenie pozytywnych relacji między uczniami,
- przeciwdziałanie agresywnym zachowaniom.

CELE SZCZEGÓLOWE: Uczeń potrafi:
- nawiązywać pozytywne kontakty poprzez współdziałanie w grupie,
-sprawiać innym radość mówiąc sobie miłe słowa,
-wyrażać siebie w twórczej ekspresji ruchowej,
-dostrzegać i akceptować cechy w wyglądzie swojej twarzy
poprzez rysowanie swojego odbicia,
-rozróżniać dobre i złe postępowanie poprzez przyporządko wywanie cech negatywnych i pozytywnych, -akceptować i rozumieć uczucia kolegów,
-wyrażać opinię o postępowaniu innych
- pokojowo rozwiązywać konflikty,
- rozwiązywać zadania z treścią,

METODY WSPIERAJĄCE AKTYWNOŚĆ DZIECKA:
-"Pajęczynka".
-"Skojarzenia",
-"Promyczkowe uszeregowania",
-"Walizka i kosz"
- gry dramowe,
- rozmowa kierowana,
- praktyczne działanie.

FORMY: grupowa, zbiorowa i indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy, rysunki, wybrane teksty wierszy, biletowe twarze, kredki, zadania z treścią.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Przywitanie.
Wszyscy w klasie już stoimy
Każdy czyjąś rękę trzyma
I dzień dobry już mówimy
Tak zabawa się zaczyna
Dzyń dzyń dzyń i witamy się.

2.Podanie tematu lekcji poprzez rozwiązanie zadań z treścią i uszeregowanie rozwiązań od najmniejszego do największego wyniku. (załącznik nr 1.)

TEMAT: Każdy z nas jest inny.
Podanie dzieciom wiadomości, że nasza dzisiejsza lekcja tez będzie trochę inna niż inne, bo nie będę dzisiaj oceniać.
3.Rozmowa na temat pokazanych książek.
-. poproszeni uczniowie wybierają książki które lubią czytać.(Wyciągnięcie
wniosku: każdy czyta to co lubi, bo każdy z nas jest inny.)
-pokazanie książki autobiograficznej - wyjaśnienie co to jest za książka, kto i co w niej opisuje.
4.Podanie dzieciom wiadomości, że życie każdego można opisać w takiej książce.
(Na dzisiejszej lekcji spróbuje każdy z nas zacząć pisać swoją książkę.)
5.Podanie propozycji przez dzieci od czego zaczęlibyśmy pisać taką książkę.
(Wniosek - od przedstawienia samego siebie).
6.Dzieci rysują swoją twarz przeglądając się w lusterkach, następnie podpisuje lub wybiera z kart- to co umie najlepiej robić, wykonywać (karta załącznik nr2)
(Karta pracy nr 1).
7.Drama. Przydzielenie każdemu zespołowi kart na których napisane są 4-uczucia (złość, strach, radość, miłość), dzieci za pomocą gestów, mimiki mają wyrazić te uczucia a klasa odgadnąć co przedstawiają. Uszeregowanie uczuć na pozytywne i negatywne.
8. Propozycja zabrania dzieci w podróż. Odczytanie tekstu.

Wsiadamy do pociągu i jedziemy, jedziemy. Nagle pociąg zatrzymuje się. Wysiadamy.
Tutaj wszyscy ludzie uśmiechają się do siebie, poruszają się spokojnie i ostrożnie, delikatnie głaszczą się nawzajem, prowadzą za ręce, inni siedzą spokojnie obok siebie.

- rozmowa na temat wysłuchanego tekstu
- podanie propozycji przez dzieci jak można by nazwać tą krainę (Kraina Radości),
- wykupienie biletu (przypięcie twarzy uśmiechniętego dziecka- załącznik nr 3),
- zabawa dydaktyczna- "Pajęczynka"- mówimy sobie coś miłego,
- podanie propozycji przez dzieci co zabieramy ze sobą w podróż ("Walizka"),
- poinformowanie, że dzisiaj do walizki nie spakujemy rzeczy, ale umieścimy w nich wszystkie cechy ludzi, którzy mogą przebywać w krainie radości,
- każde dziecko pisze jedna pozytywną cechę i umieszcza ją w walizce,
- uzupełnianie (Karta pracy nr 2)- jakie dobre cechy posiadam ja.
9. Zabranie dzieci w dalszą podróż- odczytanie tekstu.

Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej.........Nagle robi się ciemno. Pociąg zatrzymuje się. Tutaj mieszkają ludzie, którzy czują się obrażeni i niesprawiedliwie potraktowani.
Są źli i zdenerwowani, tupią nogami, potrząsają głowami, ściskają dłonie w pięści i krzyczą
"Nienawidzę cię".

- rozmowa na temat wysłuchanego tekstu
- podanie propozycji przez dzieci jak można by nazwać tą krainę (Kraina Złości)
- wykupienie biletu (przypięcie twarzy smutnego dziecka- załącznik nr 4)
- odczytanie przez dzieci wierszy "Samochwała", "Skarżypyta", "Maruda",
- każde dziecko pisze jedna negatywną cechę i umieszcza ją w koszu,
- uzupełnianie (Karta pracy nr 3)- jakie złe cechy posiadam nad którymi muszę popracować

10. Odczytanie dalszej części tekstu

Nagle poczułem, że ktoś uderzył mnie kamieniem. Odwróciłem się i zauważyłem chłopca.
Biegł w moją stronę wykrzykując brzydkie słowa. Później popchnął mnie, zdjął z głowy czapkę i wrzucił ją do kałuży. Byłem zły i zdenerwowany, ale nie chciałem być taki jak on. Nie obraziłem go, nie uderzyłem. Odszedłem jak najprędzej chciałem uciec z tej krainy. Konduktor jednak nie wpuścił mnie do pociągu bowiem było we mnie pełno nienawiści.

Wiedziałem, że aby wybrać się w dalszą podróż muszę wyładować swą złość, więc..........................

- dzieci podają w grupach propozycje jak chłopiec mógł rozładować emocje,
- odczytanie zakończenia

Złapałem kilka głębokich oddechów, moja buzia nadęła się jak balon i powoli wypuszczałem powietrze.

Potem policzyłem do dziesięciu. Byłem wolny.

- zabawa dydaktyczna- rozładowujemy napięcia

11. Podsumowanie lekcji i wyciągnięcie wniosku (Karta pracy nr 4)
12. Ewaluacja lekcji- tarcza strzelecka (Załącznik nr 5)
13. Pożegnanie

W klasie wszyscy tu stoimy
I za ręce się trzymamy
Do widzenia już mówimy
Tak ze sobą się żegnamy
Dzyń, dzyń, dzyń i żegnamy się.

ZAŁĄCZNIK:

KRAINA RADOŚCI

Wsiadamy do pociągu i jedziemy, jedziemy. Nagle pociąg zatrzymuje się. Wysiadamy.
Tutaj wszyscy ludzie uśmiechają się do siebie, poruszają się spokojnie i ostrożnie, delikatnie głaszczą się nawzajem, prowadzą za ręce, inni siedzą spokojnie obok siebie.

KRAINA ZŁOŚCI

Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej.........Nagle robi się ciemno. Pociąg zatrzymuje się. Tutaj mieszkają ludzie, którzy czują się obrażeni i niesprawiedliwie potraktowani.
Są źli i zdenerwowani, tupią nogami, potrząsają głowami, ściskają dłonie w pięści i krzyczą
"Nienawidzę cię".

ROZŁADOWANIE EMOCJI

Nagle poczułem, że ktoś uderzył mnie kamieniem. Odwróciłem się i zauważyłem chłopca.
Biegł w moją stronę wykrzykując brzydkie słowa. Później popchnął mnie, zdjął z głowy czapkę i wrzucił ją do kałuży. Byłem zły i zdenerwowany, ale nie chciałem być taki jak on. Nie obraziłem go, nie uderzyłem. Odszedłem jak najprędzej chciałem uciec z tej krainy. Konduktor jednak nie wpuścił mnie do pociągu bowiem było we mnie pełno nienawiści.
Wiedziałem, że aby wybrać się w dalszą podróż muszę wyładować swą złość, więc......................... (dzieci w klasie podają propozycję jak mógł to zrobić} złapałem kilka głębokich oddechów, moja buzia nadęła się jak balon i powoli wypuszczałem powietrze.
Potem policzyłem do dziesięciu. Byłem wolny.

Każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy
jedną klasową rodziną.

Lubię gdy w naszej klasie tak jak w Krainie
Radości dzieci są...........................................
......................................................................

Nie lubię gdy koledzy...................................
.......................................................................
.......................................................................,
bo wtedy w naszej klasie jest jak w Krainie

Smutku.

ZAŁĄCZNIK:


1. Na parkingu stoi 28 samochodów. 9 samochodów właśnie odjechało. Ile samochodów stoi teraz na parkingu?

.................................................................................................................

Odpowiedź: Na parkingu stoi teraz. ....... samochodów.



2. Ania miała 25 cukierków, a Basia o 6 więcej. Ile cukierków miała Basia?

.................................................................................................................

Odpowiedź: Basia miała............ cukierków.


3. Na jednej półce stoi 15 książek, a na drugiej o 6 więcej. Ile książek stoi razem na dwóch półkach?

.................................................................................................................

Odpowiedź: Na półkach stoi razem............... książek.

4. Na wycieczkę szkolną pojechało 25 uczniów z klasy II a, 31 uczniów z klasy II b i 23 uczniów z klasy II c. Ilu uczniów pojechało na wycieczkę?

.................................................................................................................

Odpowiedź: Na wycieczkę pojechało.......... uczniów.

ZAŁĄCZNIK

ZESTAW CECH
kłamie  pracowity
marudzi  obraża się
chwali się  jest leniwy
mówi prawdę  nie dba o czystość
dba o czystość  nie obraża się
skarży na innych  chętnie wykonuje polecenia
nie przechwala się
inne.................................................................

Opracowanie: Dorota Drożdż

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11091


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.17



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.