Katalog Elżbieta Gałwiaczek Matematyka, Scenariusze "Okrąg opisany na trójkącie" - scenariusz lekcji z wykorzystaniem programu CABRI? w kl. I gimnazjum. 2.Okrąg opisany na trójkącie - klasa I GIMNAZJUM.Scenariusz lekcji z wykorzystaniem programu komputerowego Cabri.Czas trwania lekcji: 45 min. Ogólne cele lekcji: badanie sytuacji problemowych dotyczących rysowania okręgów opisanych na trójkącie, stawianie i weryfikowanie hipotez; Szczegółowe cele lekcji w zakresie: A wiadomości: - zapoznanie z algorytmem konsruowania okręgu opisanego na trójkącie; B zastosowania niezbędnej wiedzy w sytuacjach typowych: - uzasadnianie problemu umiejscowienia środka okręgu opisanego na trójkącie, - precyzyjne wykonywanie rysunków; C zastosowania niezbędnej wiedzy w sytuacjach nietypowych: - posługiwanie się programem Cabri; D: kształtowania: - sposobów argumentowania i wzajemnego przekonywania się, - wytrwałości w dążeniu do celu, - przyzwyczajaniea ucznia do koncetracji na zadanym problemie, - umiejętności współpracy w grupie. Metody nauczania: - problemowa, - pogadanka, Formy organizacyjne: - praca grupowa, - praca idywidualna. Środki dydaktyczne: - plansze, - przyrządy, - program Cabri. Przebieg lekcji: 1. Czynności przygotowawcze i wprowadzające: - Praca równym frontem - powtórzenie konstrukcji i własności symetralnej odcinka oraz własności symetralnej trójkąta (poznane na lekcji poprzedniej). 2. Praca grupowa - podanie w sposób graficzny na przykładach pojęcia okrąg opisany na trójkacie, czworokącie i dowolnym wielokącie (wykorzystanie plansz, ćwiczeń); - omówienie na przykładach okręgu, który nie jest opisany na wielokącie (wykorzystanie plansz); - sprawdzenie zrozumienia podanej definicji uczniom na kilku przykładach (wykorzystanie plansz i ćwiczeń) . 3. Praca grupowa przy komputerach - wykonywanie przy pomocy programu Cabri; Zadanie1. Kreślenie okręgów (środek - punkt okręgu); zaznaczanie trzech punktów na okręgu; rysowanie trójkątów; zmiana położenia wierzchołków trójkąta. 4. Postawienie uczniom do rozwiązania problemu: Problem 1: Co można powiedzieć o położeniu środka okręgu opisanego na trójkącie ? Odpowiedź: * Położenie środka okręgu opisanego na trójkącie zależy od rodzaju trójkąta.. * Odległości środka okręgu od wszystkich wierzchołków trójkąta są takie same. - Odłegłości te są promieniami okręgu. Odpowiedzi na pytania i wnioski mogą być uogólnione wspólnie, być może przy znaczącej pomocy nauczyciela. Problem 2: Uczniowie pracują przy pomocy programu Cabri. a) Narysuj trójkąt. b) Skonstruuj symetralne boków trójkąta. - Co zauważyliście? Odpowiedź: Symetralne przecinają się w jednym punkcie. c) Zmierz odcinki od punktu przecięcia się symetralnych do wierzchołków trójkąta. - Co zauważyliście? Odpowiedź: Odległości te są równe. d) Narysuj okrąg o środku w punkcie przecięcia się symetralnychi promieniu równym odległości od tego środka do wierzchołka trójkąta. Wniosek. Odpowiedź: Środek okręgu opisanego na trójkącie leży w punkcie przecięcia się symetralnych boków trójkąta. e) Poruszając wierzchołkiem trójkąta obserwujcie położenie środka okręgu i okręgu. - Co ciekawego zauważyliście? Odpowiedź: Na każdym trójkącie można opisać okrąg.. 5. Praca indywidualna - uczeń wykonuje rysunek w zeszycie za pomocą przyrządów. Zadanie2. Skonstruuj okrąg opisany na trójkącie ostrokątnym. - Ile wystarczy narysować symetralnych aby otrzymać środek okręgu opisanego na trójkącie? Odpowiedź: Wystarczy skonstruować dwie symetralne boków. 6. Podsumowanie lekcji - powtórzenie głównych zagadnień i wniosków. 7. Sformułowanie i omówienie pracy domowej. Zadanie. Skonstruuj okrąg opisany na trójkącie prostokątnym i rozwartokątnym. Opracowanie: Elżbieta Gałwiaczek Wyświetleń: 6019
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |