![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Uruska Historia, Scenariusze "W demokratycznych Atenach" ? scenariusz lekcji historii.Demokratyczne Ateny.Treści programowe:- Ateny jako przykład dużego miasta - instytucje polityczne demokracji ateńskiej: Zgromadzenie Ludowe, Rada, urzędnicy, działalność sądów skorupkowych - działalność Peryklesa - wynagradzanie ludzi pełniących funkcje publiczne Cele lekcji - po zakończonych zajęciach uczeń: - pamięta: pojęcia: agora, Akropol, demokracja, zgromadzenie ludowe, sąd skorupkowy, obywatel. postaci: Perykles, Sokrates, Arystoteles - rozumie: wyżej wymienione pojęcia, kompetencje poszczególnych organów władzy demokracji ateńskiej, różnice w funkcjonowaniu demokracji w starożytności i w czasach obecnych - potrafi: prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji, scharakteryzować system demokracji ateńskiej, porównać ustrój demokracji ateńskiej z funkcjonowaniem demokracji obecnie, ukazać słabości i zalety demokracji starożytnej W trakcie lekcji uczeń kształci umiejętności uniwersalne: poprawne posługiwanie się językiem polskim, analiza tekstu źródłowego, umiejętność uczestniczenia w dyskusji - przygotowanie do publicznych wystąpień. Czas: 1 godzina lekcyjna Materiały: - Wipszycka E., U źródeł współczesności. Podręcznik dla pierwszej klasy gimnazjum. Część I. Starożytność, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999. - Mapa "Starożytna Grecja" - Tekst źródłowy: Demokracja ateńska w działaniu (autor: Arystoteles) Metody: pogadanka, praca z mapą, praca z tekstem źródłowym. Opis lekcji: I. Wprowadzenie: Wskazanie na mapie Aten i Sparty. Przypomnienie znaczenia pojęcia polis i określenie na czym polegały odrębności miast - państw. II. Rozwinięcie: 1. Na podstawie planszy z wyglądem starożytnych Aten, uczniowie opowiadają o ich zabudowie, poznając pojęcia: agora, Akropol. 2. Poznanie instytucji politycznych demokracji ateńskiej - wykład - wyjaśnienie pojęcia demokracji - na podstawie tekstu źródłowego autorstwa Arystotelesa uczniowie określają funkcje zgromadzenia ludowego - kompetencje Rady 500 - wykład - sądy skorupkowe - wytłumaczenie pojęcia ostracyzmu. Przybliżenie sylwetki Sokratesa wyjaśnienie kto mógł uczestniczyć w życiu politycznym Aten - pojęcie ateńskiego obywatela 3. Przybliżenie uczniom przez nauczyciela sylwetki Peryklesa - wprowadzenie wynagrodzeń za pełnione funkcje publiczne. III. Podsumowanie: Przeprowadzenie przez uczniów dyskusji na temat: Na ile demokracja ateńska była władzą całego ludu? Porównanie systemu funkcjonowania systemu demokratycznego w starożytności i dzisiaj. IV. Metody kontroli Na zadanie domowe uczniowie mają w parach napisać w formie listu relację z obrad zgromadzenia ludowego, w którym mogliby brać udział, gdyby byli obywatelami starożytnych Aten. Opracowanie: A. Uruska Wyświetleń: 6313
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |