Katalog Elżbieta Marciszak Różne, Scenariusze Przykładowe scenariusze zajęć koła tanecznego w szkole podstawowejSCENARIUSZE ZAJĘĆ AUTORSKICH ROZWIJAJĄCYCH ZDOLNOŚCI TANECZNE UCZNIÓWZajęcia pozalekcyjne w szkołach cieszą się coraz większą popularnością. Chętni uczniowie mają możliwość rozwijać swoje zdolności. Od 2000 roku prowadzę zajęcia taneczne dla uczniów klas I-VI. Do każdego zajęcia muszę się dobrze przygotować, gdyż obecni uczniowie szybko zniechęcają się wszelkimi niepowodzeniami. Dzieciom brak jest wytrwałości przy nauce określonego typu tańca np. rock and rolla czy krakowiaka. Chcieliby wszystko osiągnąć od razu, natychmiast, bez zaangażowania i zbędnego wysiłku. A tak się nie da. Trzeba do wszystkiego dochodzić długą, systematyczną pracą.Dlatego na początkowych spotkaniach stosowałam wiele form zabawowych, z których największym powodzeniem cieszyła się zabawa " kąty ". Przez pierwsze trzy miesiące starałam się rozwijać umiejętności taneczne, ćwicząc ogólną koordynację ruchową, reakcję na zmiany i pauzę w muzyce. Dopiero później przeszłam do nauki podstawowych kroków danego typu tańca. Następnie wspólnie z dziećmi opracowywaliśmy układy taneczne, nad którymi pracowaliśmy przez kolejne spotkania aż do osiągnięcia zaplanowanego celu tj. występu przed publicznością. Załączam trzy przykładowe zajęcia, z których mogą skorzystać nauczyciele prowadzący koła taneczne w szkołach. SCENARIUSZE ZAJĘĆ AUTORSKICH ROZWIJAJĄCYCH ZDOLNOŚCI TANECZNE UCZNIÓW Zajęcie 1 Cel główny: przygotowanie do tańca dyskotekowego Cele szczegółowe: - rozwijanie umiejętności ilustrowania ruchem piosenki, - kształcenie koordynacji ruchowej, - kształcenie poczucia rytmu, - umiejętność zapanowania nad własnym ciałem. Przybory: - szarfy, - kaseta z piosenką " Marzec", - kaseta z muzyką dyskotekową, klasyczną, - kaseta " Muzyka i ruch w I - III". I. ROZGRZEWKA 1. Gramy na instrumentach N. mówi nazwę instrumentu U. naśladuje grę na nim. 2. Podskoki obunóż w dowolnych kierunkach przy muzyce (kaseta I-III). 3. Ilustracja ruchowa piosenki "Marzec". 4. Stanie rozkroczne przy drabinkach - przodem, chwyt za szczebel na wysokości barków w rytmie muzyki odchylanie tułowia w tył, powrót do pozycji wyjściowej (muzyka dyskotekowa). 5. Zabawa - praca na wysokościach U. stoją na drugim szczeblu drabinki, trzymają szczebel jedną ręką, drugą na zmianę i naśladują: - mycie okien, - zrywanie owoców, - podlewanie kwiatów (K. " Muzyka i ruch I - III). II. CZĘŚĆ GŁÓWNA 1. Dowolny taniec dzieci z szarfą trzymaną w lewej, (prawej) dłoni (K. "Marzec"). 2. Szarfa na podłodze: skoki jednonóż (obunóż) do środka i na zewnątrz szarfy (K. "Muzyka i ruch"). 3. Zabawa " Taniec niedźwiedzi" (muzyka dyskotekowa) U. Trzymają szarfę oburącz w górze i w rytmie muzyki naśladując taniec niedźwiedzi. 4. Tańczące szarfy: Gdy muzyka głośna U. poruszają szarfami tak, by były cały czas w ruchu, kiedy cichnie kładą szarfy na podłodze i wykonują dowolny taniec wokół nich (każdy wokół swojej). 5. Zabawa " Taniec ciała": Dz. stoją w środku rozłożonej na podłodze szarfy i improwizują w rytmie muzyki taniec wymienionych kolejno przez prowadzącego części ciała, bioder, głowy, dłoni, ramion, tułowia, brzucha, kolan itp. 6. Podskoki zmienne w rytmie muzyki, pojedynczo w dowolnych kierunkach w przód i w tył. III. CZĘŚĆ KOŃCOWA W skłonie wdechy i wydechy powietrza (muzyka klasyczna). Zajęcie 2 Cel główny: poznanie tańca "Nie chcę cię znać" Cele szczegółowe: - reagowanie na ciszę w muzyce, - kształcenie płynności ruchów, - zachęcanie do stosowania relaksu przy muzyce, - kształcenie umiejętności rytmicznego poruszania się. Przybory: - woreczki, - kaseta " Muzyka i ruch w I - III", - kaseta z muzyką klasyczną. I. ROZGRZEWKA 1. Marsz z woreczkami na głowie po sali (muzyka do podskoków) - podrzucanie woreczków w marszu, pauza - siad skrzyżny, woreczek na głowie. 2. Leżenie przodem ramiona w przód, przekładanie woreczka z ręki do ręki, pauza - ręce pod brodą. 3. Siad klęczny, woreczek trzymany oburącz, skręty tułowia raz w prawo, raz w lewo (muzyka skoczna) - skoki pajacyka z jednoczesnym przekładaniem woreczka nad głową, pauza - postawa wyprostowana. 4. Czworakowanie w prawą i w lewa stronę wokół woreczka, pauza - siad klęczny. 5. Zabawa "Dzieci na spacer - dzieci do domu": Dzieci poruszają się zgodnie z muzyką, podczas przerwy wracają do swoich domków - woreczków. II CZEŚĆ GŁÓWNA 1. Ćwiczenia rytmiczne: - siad skrzyżny na obwodzie koła - trzy klaśnięcia w dłonie, trzy uderzenia o podłogę, - marsz po obwodzie koła, co czwarty krok klaśnięcie, - stanie twarzą do środka koła - cztery kroki zmienne w przód, cztery kroki zmienne w tył. 2. Zabawa przy muzyce dyskotekowej: Stojące w rozsypce dzieci losują kartki: - tańczymy jak niedźwiadki, króliki, ptaki, kangury, na rozżarzonych węglach. 3. Zapoznanie z tańcem " Nie chcę cię znać ". 4. Przypomnienie rock and rolla. III ZAKOŃCZENIE Uspokojenie organizmu - relaks przy muzyce klasycznej. Zajęcie 3 Cel główny: poznanie zabawy "Na powitanie" Cele szczegółowe: - reagowanie na zmiany tempa i przerwę w muzyce, - kształcenie koordynacji ruchowej, - umiejętność panowania nad emocjami, - zachęcanie do zabaw przy muzyce, - integracja grupy. Przybory: - Kaseta "Muzyka i ruch w kl. I - III", - Kaseta z piosenką i akompaniamentem "Śnieżynki" i "Stary niedźwiedź". I. ROZGRZEWKA 1. Zabawa "Stary niedźwiedź". 2. Marsz, bieg i dowolne podskoki zgodnie ze zmianą tempa muzyki. Reagowanie na zmiany tempa i przerwę w muzyce. Przerwa w muzyce - przyjmowanie pozycji niskich (siad skrzyżny, płaski, przysiad podparty, leżenie przodem, leżenie tyłem), przyjmowanie pozycji wysokich ( stanie jednonóż, ramiona w bok, w rozkroku, postawa zasadnicza). 3. Każdy powie swoje imię - ze złością - z radością - nawołując się 4. Imię i gest Każdy wymawia swoje imię wykonując określone gesty. Następna osoba powtarza imię kolegi jego sposób gestykulacji, dołącza sposób wypowiedzenia swego imienia z odpowiednim gestem 5. Wypowiadanie imienia w rytm muzyki II. CZĘŚĆ GŁÓWNA 1. Zaprezentowanie zabawy " Na powitanie ". 2. Nauka zabawy " Na powitanie ". Ustawienie się w parach przodem do siebie: Witam Was Uderzenie dłońmi o swoje uda Witam Was Zaczynamy już czas klaszczemy w dłonie partnera prawa ręka, lewa ręka - na zmianę (2x PR, 2x LR) Jestem Ja (pokazujemy na siebie) Jesteś Ty (pokazujemy na partnera) Raz, dwa, trzy (klaszczemy jednocześnie w obie dłonie partnera x3) Zabawa jest powtarzana w coraz to szybszym tempie. 3. Improwizacja piosenki "Śnieżynki" III. CZĘŚĆ KOŃCOWA 1. Zabawa "Kąty" Nauczyciel numeruje kąty, a uczniowie starają się zapamiętać. Następnie zostaje włączona muzyka, dzieci tańczą wg rytmu. Nagle muzyka cichnie, nauczyciel mówi numer kąta, a wszyscy starają się jak najszybciej dobiec. Ostatnie osoby odpadają. Zabawa trwa do chwili, gdy zostanie jedna lub dwie osoby. 2. Wdech, wydech w skłonie. Opracowanie: Elżbieta Marciszak Wyświetleń: 12056
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |