Katalog

Aldona Bulejak
Różne, Scenariusze

Scenariusz apelu dla kl. IV-VI szk. podst. z okazji Światowego Dnia AIDS

- n +

Scenariusz apelu dla klas IV-VI szkoły podstawowej, zorganizowanego z okazji światowego dnia aids

1) Część wstępna

Ludzki wirus upośledzenia odporności-HIV jest w świecie powszechny. Dotychczas zakaziło się nim około 30 mln osób w co najmniej 200 krajach. Szacuje się, że 23 mln ludzi żyje z zakażeniem HIV, włącznie z jego najbardziej zaawansowaną postacią, czyli zespołem nabytego upośledzenia odporności-AIDS.

W Polsce prawdopodobnie żyje od 10 tysięcy do 12 tysięcy osób zakażonych HIV. Wiadomo, że na pewno zakaziło się HIV blisko pięć tysięcy osób, z których ponad 500 zachorowało na AIDS, a ponad 300 zmarło.

Z dotychczasowych obserwacji wynika, że pomimo rozpowszechnienia HIV na świecie, człowiek może zakazić się nim tylko w niektórych sytuacjach. Może do tego dojść poprzez kontakt naszej krwi z krwią osoby będącej nosicielem wirusa wywołującego AIDS:

{Trzej wybrani wcześniej uczniowie czytają tekst z przygotowanych wcześniej plansz}

- Jeszcze przed przyjściem na świat, w trakcie lub wkrótce po porodzie, jeśli matka jest zakażona wirusem wywołującym AIDS.
- Przy ukłuciu igłą, z której korzystała osoba będąca nosicielem wirusa wywołującego AIDS, na przykład podczas dożylnego przyjmowania narkotyków.
- Przy przetaczaniu krwi zakażonej wirusem wywołującym AIDS.

2) Część artystyczna (wiersze na temat AIDS)

{Uczniowie wyznaczeni przez nauczyciela recytują następujące wiersze}

Dziecko z AIDS żyjące w świecie dzisiejszym

Dlaczego rzeczywistość dla dziecka jest tak okrutna?
Dlaczego brak miłości, opieki to rzecz smutna?
Dzisiejszy świat niesie za sobą grozę,
Dużo wypadków, katastrof, chorobę.
Dawno, dawno temu życie dla dziecka było radością.
Oazą przepełnioną miłości!

A teraz, cóż mogę powiedzieć?
Jestem bardzo maleńkim dzieckiem.
Kilka zim, wiosen - co więcej?
Jestem dzieckiem!

Zło świata dotknęło także mnie.
Miałem nadzieję, że to koszmar, który mnie
Zło świata - czyli choroba wieku dwudziestego.
Słyszałem jak lekarz mówił:
"Przykro mi nic z tego".

Mama płakała, tato zaniemówił,
Wszyscy tulili mnie do siebie,
Powtarzali: kochamy, kochamy ciebie.

Potem urwane rozmowy rodziców:
"..i co mu powiemy, że to tylko infekcja igły?"
Szloch, słowa wyrzutu, skargi, modlitwy,
Nie rozumiałem jeszcze, ale czułem, że coś się stało.
Dni biegły szybko, codzienne spacery.
Wycieczki do parku, zabawy.
Wyjazdy na wieś, w góry z kolegami.
Wieczorne rozmowy, bajki na dobranoc.

I tak co dzień, aż pewnego ranka
Zemdlałem - jak mówiła mama
Nic nie jadłem, byłem nieprzytomny
W szpitalu leżałem.

Przyszedł lekarz, pielęgniarka, rodzice.
Rozmawiali ze mną długo, uroczyście.
Tłumaczyli, że to nie moja wina.
Widać tak być musi, szloch (...) język się zacina.

Wśród potoku słów, łkań, smutku,
Usłyszałem o AIDS - na to nie ma ratunku!

Muszę umrzeć bez względu na słońce.
Bez względu na CIEBIE, ptaki, łąki kwitnące.
Nic mnie już nie powstrzyma,
Wiek mój młody, miłość rodziców, ni ludzka wina.

Odchodzę, odchodzę powoli,
Lada dzień, lada godzina.

Matka ?

Miałeś, syneczku -
Z wiatrem w wyścigi gnać,
W liście purpurowe w parku wpaść.
Miałeś, syneczku -
Poznać Julię kruczowłosą, cudną
Serce swoje wrzucić w uczuć studnię.
Miałeś, syneczku -
Nigdy słowa AIDS nie usłyszeć,
Proszę Boga, byś mógł żyć -
Czy potrafisz mi wybaczyć?

Cena wolności

Wynik dodatni
Pozbawił go ostatniej
Nadziei
Na wyjście z nałogu
I normalne życie

On był nagrodą
Za miłość do
Strzykawki
I życie na haju

Pierwszy raz
Prosił Boga o pomoc
Prosił o śmierć
Nic mu nie zostało
Oprócz strachu

Prawdziwych przyjaciół
Odrzucił już dawno
Dla takich jak on
I dla kolejnej działki

Prośba

Czy mogę usiąść na tapczanie?
Ja będę tylko siedziała
Czy mogę usiąść na tapczanie?
Ja będę oddychać i milczeć jak skała
Czy mogę usiąść na tapczanie?
Ja nie będę zarażała! !!

3) Część informacyjna

{Wchodzą uczniowie z odpowiednimi planszami, na których umieszczone są odpowiedzi na pytania dotyczące AIDS}

AIDS - to poważna choroba. Jej nazwa pochodzi od czterech angielskich słów:

A - Acuired (nabyty)
I - Immune (odporność)
D - Deficiency (upośledzenie)
S - Syndrome (zespół)

ZESPÓŁ NABYTEGO UPOŚLEDZENIA ODPORNOŚCI

ZESPÓŁ
Zestaw objawów, które wskazują na jakąś chorobę

NABYTEGO
Nabyty oznacza, że AIDS jest czymś otrzymywanym, czyli nabywanym, w tym przypadku od kogoś

UPOŚLEDZENIA
Upośledzenie oznacza brak lub niedobór czegoś potrzebnego do prawidłowego działania

ODPORNOŚCI
Odporność odnosi się do układy obronnego naszego organizmu (układu immunologicznego), ten układ zwalcza zakażenia

Przykłady pytań:
{Jeden z uczniów zadaje pytania, uczestnicy spotkania (apelu) wspólnie wybierają odpowiedzi}

a. Co oznacza skrót (nazwa) AIDS ?
b. Co to jest wirus ?
c. Jak się nazywa wirus wywołujący AIDS ?
d. Jakie choroby wywoływane są przez wirusy (podaj przykłady) ?
e. Jak dochodzi do zakażenia w chorobach wirusowych ?
f. Jaką rolę pełni w organizmie człowieka układ odpornościowy ?
g. Kogo nazywamy nosicielem wirusa HIV ?
h. Jak dzieci mogą się zarazić wirusem HIV wywołującym AIDS ?
i. Jaki układ w organizmie człowieka atakuje wirus AIDS ?
j. Kiedy nie można się zarazić wirusem HIV wywołującym AIDS ?

Odpowiedzi na pytania:
a. AIDS - jest to zespół Nabytego Upośledzenia Odporności
Uwaga! "potrzebna pomoc eksperta"
b. Wirus jest organizmem bardzo małym, którego nie można zobaczyć gołym okiem.
c. Wirusem wywołującym AIDS jest wirus HIV - czyli ludzki wirus upośledzenia odporności
d. Przez wirusy wywoływane są choroby zakaźne, np. takie jak: odra, ospa wietrzna, grypa, różyczka itp.
e. Do zakażenia w chorobach wirusowych dochodzi w trakcie codziennych zajęć, np.: drogą kropelkową w czasie kaszlu lub kichania, przez używanie tych samych przedmiotów co osoba zarażona, tj. talerze, szklanki, sztućce itp.
f. Układ odpornościowy, zwany układem immunologicznym, broni organizm człowieka przed zakażeniem i chorobami.
Uwaga! "potrzebna pomoc eksperta"
g. Nosicielem wirusa HIV nazywamy osobę zarażoną tym wirusem, u której nie występują jeszcze objawy choroby AIDS.
h. Dzieci mogą się zarazić wirusem HIV wywołującym AIDS poprzez kontakt krwi jednej osoby z krwią osoby zakażonej wirusem HIV.
i. Wirus HIV atakuje układ immunologiczny, dlatego organizm może łatwo zarazić się innymi chorobami.
Uwaga! "potrzebna pomoc eksperta"
j. Wirusem HIV wywołującym AIDS nie można się zarazić w trakcie codziennych zajęć.
Uwaga! "potrzebna pomoc eksperta"

{Uczniowie wieszają dużą planszę z rysunkami informującymi kiedy nie dochodzi do zakażenia wirusem HIV}

{Jeden z uczniów, wspólnie z uczestnikami spotkania rozszyfrowuje ilustracje}

Do zakażenia wirusem HIV nie dochodzi przez:
- Podanie ręki
- Dotykanie chorej osoby w czasie zwykłych kontaktów w szkole
- Wspólną zabawę, naukę
- Kichnięcie, kaszel osoby będącej nosicielem wirusa HIV
- Pośrednictwo owadów, na przykład komarów
- Używanie tej samej żywności, wody
- Korzystanie z tej samej toalety
- Pływanie w basenie
- Odzież, pościel
- Jazdę autobusem


4) Część końcowa, podsumowująca

{Uczniowie, biorący udział w apelu, otrzymują do wypełnienia test sprawdzający, który ma za zadanie sprawdzić zdobytą przez nich w trakcie tego spotkania wiedzę na temat AIDS. Po przeprowadzeniu testu uczniowie prowadzący apel podają prawidłowe odpowiedzi. Dzieci porównują je ze swoimi napisanymi na kartkach. Nauczyciel odpowiedzialny za całość apelu proponuje, aby uczniowie przeprowadzili podobny test swoim rodzicom.}

{Na zakończenie dzieci, które były najaktywniejsze w apelu otrzymują zakładki, wykonane przez uczniów przygotowujących apel, przedstawiające sytuacje, w trakcie których nie dochodzi do zarażenia się wirusem wywołującym AIDS.}

Opracowanie: mgr Aldona Bulejak

Wyświetleń: 2327


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.