Katalog Ewa Pietrzak Różne, Konspekty "Wykorzystanie komputera przy sporządzaniu bibliograficznych zestawień tematycznych" ? konspekt lekcji bibliotecznej.Wykorzystanie komputera przy sporządzaniu bibliograficznych zestawień tematycznych.KONSPEKT LEKCJICzas realizacji: 2 jednostki dydaktyczne Lekcja z udziałem uczniów szkół ponadpodstawowych. Cele lekcji: Cele operacyjne (poznawcze) wg B. Niemierki. Zapamiętanie. 1. Uczeń wymienia wydawnictwa, w których może uzyskać informację bezpośrednią oraz przypomni sobie wydawnictwa, w których może uzyskać informację pośrednią. 2. Uczeń wymieni elementy opisu bibliograficznego, stosowanego w bibliografii załącznikowej. 3. Uczeń przypomni sobie zasady wyszukiwania informacji w komputerowym programie biblioteki szkolnej Zrozumienie 1. Uczeń, czytając bibliografię załączoną do danej książki, potrafi rozróżnić opisy bibliograficzne poszczególnych wydawnictw (wie, że dany opis dotyczy np. artykułu z czasopisma). W przyszłości będzie więc umiał do niego dotrzeć. 2. Uczeń rozumiejąc elementy opisu bibliograficznego wydawnictw o tej samej tematyce lub treści, będzie umiał wybrać dla siebie dokument najbardziej aktualny. Stosowanie w sytuacjach typowych. 1. Uczeń potrafi wyszukać informację bezpośrednią z dostępnych w bibliotece wydawnictw (słowników, encyklopedii, podręczników) . 2. Uczeń potrafi korzystać z informacji pośrednich (katalogów, kartotek bibliograficznych, wydawnictw bibliograficznych) , aby wyszukać pozycje na interesujący go temat. 3. Uczeń potrafi wyszukać w komputerowym katalogu biblioteki interesujące go pozycje (np. wszystkie książki Adama Mickiewicza). Stosowanie w sytuacjach problemowych. 1. Uczeń potrafi korzystać z komputerowych, bibliograficznych baz danych i selekcjonować pozycje wg interesujących go kryteriów (takie bazy znajdują się w dużych bibliotekach lub w internecie). 2. Uczeń, przystępując do pisania pracy dyplomowej, potrafi sporządzić zestawienie bibliograficzne interesujących go dokumentów, korzystając ze źródeł, dostępnych również w innych bibliotekach. Sporządzone zestawienie właściwie uporządkuje. Nauczyciel, przygotowując ten konspekt, zakłada, że słuchacze klas ponadpodstawowych, poznali już, podczas wcześniej przeprowadzonych lekcji bibliotecznych źródła pośrednie i bezpośrednie pozyskiwania wiedzy. Znają również obsługę komputera, jego podstawowych programów oraz podstawowe zasady pracy programu bibliotecznego, znajdującego się w bibliotece szkolnej. Pomoce dydaktyczne: 1. Komputerowy Katalog Biblioteczny 2. Bibliografia Zawartości Czasopism 3. Przewodnik Bibliograficzny 4. Plansze 5. Kartoteka zagadnieniowa 6. Zaprojektowana baza danych do samodzielnego wprowadzania informacji przez uczniów Metoda prowadzenia zajęć: 1. Pokaz 2. Pogadanka wstępna 3. Zajęcia w grupach z wykorzystaniem trzech stanowisk komputerowych, celem rozwiązania problemu, przedstawionego przez nauczyciela bibliotekarza Przebieg lekcji: 1. Część wprowadzająca: a. przedstawienie plansz z elementami opisu bibliograficznego, stosowanego w bibliografii załącznikowej: - plansza nr 1 - dla wydawnictw zwartych - plansza nr 2 - dla odrębnej rozprawy w pracy zbiorowej - plansza nr 3 - dla artykułu w czasopiśmie b. przedstawienie układów, według których dokonuje się zestawień bibliograficznych: - plansza nr 4, c. krótkie przypomnienie zasad wyszukiwania informacji w programie komputerowym biblioteki: - wyszukiwanie wg nazwiska autora, - wyszukiwanie wg tytułu, - wyszukiwanie wg daty wydania, - wyszukiwanie wg nazwy wydawnictwa, - wyszukiwanie wg miejsca wydania, - wyszukiwanie wg słów kluczowych, d. prezentacja przygotowanych rekordów baz danych do wprowadzania sporządzonych zestawień tematycznych. 2. Przedstawienie problemu: Wykorzystując posiadaną wiedzę, przedstawione plansze, oraz wszystkie dostępne w bibliotece materiały, dokonać tematycznego zestawienia bibliograficznego. Warunkiem jest dokonanie zestawienia poprzez wprowadzenie danych do założonej bazy danych, sortowania jej wg wybranego przez ucznia schematu i wydrukowanie gotowych zestawień. 3. Część ćwiczeniowa: a. podział grupy 20-osobowej na trzy zespoły, b. przedstawienie tematów bibliograficznych: - temat 1 - "Komputer w szkole" - temat 2 - "Internet" - temat 3 - "Automatyzacja bibliotek" c. Instrukcja: - polecenie dokonania zestawienia 15 pozycji - samodzielna praca uczniów z Komputerowym Katalogiem Bibliotecznym - wyszukiwanie danych, dotyczących poszczególnych tematów - wyszukiwanie informacji w Bibliografii Zawartości Czasopism i Przewodniku Bibliograficznym - wyszukiwanie informacji w kartotece zagadnieniowej - wprowadzanie przygotowanych opisów bibliograficznych do bazy danych komputera - dołączenie rekordów z Komputerowego Katalogu Bibliotecznego do bazy danych - sortowanie wprowadzonych pozycji wg przyjętego układu - wydruk zestawienia bibliograficznego 4. Część sprawdzająca: a. korekta dokonanych zadań b. podsumowanie lekcji: - przydatność sporządzania zestawień bibliograficznych do referatu, pracy dyplomowej itp. - niekwestionowana pomoc komputerowych systemów bibliotecznych w szybkim uzyskiwaniu informacji, możliwość selekcji materiału - komputer urządzeniem umożliwiającym uczestnictwo w tworzeniu informacji - kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. Plansza nr 1 OPIS BIBLIOGRAFICZNY DOKUMENTÓW STOSOWANY W BIBLIOGRAFII ZAŁĄCZNIKOWEJ (wg PN - 79 /N-01222.07/) WYDAWNICTWO ZWARTE
Plansza nr 2 ODRĘBNA ROZPRAWA W PRACY ZBIOROWEJ
Plansza nr 3 ARTYKUŁ W CZASOPIŚMIE
Plansza nr 4 UKŁADY BIBLIOGRAFICZNE
KRZYŻOWE Połączenie układu formalnego z rzeczowym. Opracowanie: Ewa Pietrzak Wyświetleń: 2426
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |