Katalog

Beata Borkowska
Język niemiecki, Scenariusze

Scenariusz lekcji z wykorzystaniem techniki wideo

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI Z WYKORZYSTANIEM TECHNIKI WIDEO (język niemiecki, kl. IV)

W roku 1997 uczestniczyłam w dwudniowym seminarium "Video im Deutschunterricht" organizowanym przez Goethe Institut. W czasie warsztatów mieliśmy okazję zapoznać się z możliwościami wykorzystania technik audiowizualnych, szczególnie wideo, na lekcjach języka niemieckiego. Praca w niewielkich grupach pod kierownictwem wyspecjalizowanej kadry była wspaniałą okazją do poszerzenia warsztatu pracyi wzbogacenia doświadczeń dydaktycznych.

W moim przypadku znalazło to odzwierciedlenie w czasie zajęć w klasach trzecich i czwartych liceum ogólnokształcącego. Uczniowie bardzo chętnie brali aktywny udział w takich lekcjach, były one zawsze urozmaiceniem typowego dnia w szkole. Wykorzystywane w trakcie zajęć materiały filmowe motywowały uczniów do o wiele większej aktywności, stwarzały możliwość swobodnego wypowiadania własnych opinii na tematy bezpośrednio związane z ich życiem, wymiany poglądów, formułowania wniosków.

Materiał przekazywany w czasie tego typu zajęć był o wiele lepiej przyswajany przez uczniów, bardzo dobrze utrwalał się w ich pamięci. w czasie powtórzeń prawie nikt nie miał trudności z wykonywaniem zadań związanych z danym zagadnieniem. W opinii młodzieży i mojej własnej tego typu zajęcia przyczyniają się wydatnie do pogłębienia zainteresowań i kompetencji językowych uczniów, wzmagają ich kreatywność.

Poniżej prezentuję jeden ze scenariuszy lekcji z wykorzystaniem techniki wideo.


SCENARIUSZ LEKCJI Z WYKORZYSTANIEM TECHNIKI WIDEO (kl. IV)

Temat lekcji: Liebe auf den ersten Blick

Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
- odczytywać i interpretować obrazki
- zastosować przysłowia jako puentę danej sytuacji
- posługiwać się środkami stylistycznymi dla wyrażenia swojej opinii
- interpretować materiał filmowy, formułować hipotezy, przypuszczenia
- aktywnie uczestniczyć w dyskusji
- porządkować informacje związane z prezentowanym filmem

Uwagi dotyczące realizacji lekcji:
Zajęcia trwają jedną godzinę lekcyjną. Nauczyciel wykorzystuje technikę wideo. Uczniowie pracują w grupach.

Środki dydaktyczne:
1. Obrazki symbolizujące miłość
2. Przysłowia związane z miłością (w kształcie serc)
3. Film "Sich auf den ersten Blick verlieben"

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie
Punktem wyjścia lekcji są powieszone na ścianach pracowni obrazki symbolizujące miłość (serce, róża, Amor, zakochana para,...). Uczniowie opisują je, interpretują, próbują na ich podstawie sprecyzować temat zajęć. Kolejnym etapem są skojarzenia związane ze słowem miłość. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich otrzymuje 18 połówek serc z napisanymi częściami przysłów. Zadaniem uczniów jest jak najszybsze ich dopasowanie i podanie całych przysłów. Każda z grup wybiera jedno przysłowie i tworzy krótką scenkę, której puentę stanowi dane przysłowie.

2. Rozwinięcie
Nauczyciel odtwarza pierwszy fragment filmu - wstęp muzyczny. Zadanie uczniów polega na określeniu rodzaju muzyki, tempa, a także własnych odczuć z nią związanych (np. muzyka jest romantyczna...). Nauczyciel prezentuje film w krótkich, kilkunastosekundowych fragmentach; po każdym z nich uczniowie opisują swoje wrażenia i próbują przewidzieć ciąg dalszy historii.
Po obejrzeniu całego filmu uczniowie analizują przedstawiony materiał filmowy, dyskutują o bohaterach filmu, ich zachowaniach, przedstawiają własne wersje scenariusza filmu.

3. Podsumowanie
Uczniowie ponownie pracują w grupach. Każda z grup otrzymuje kartki ze streszczeniem filmu. Zadanie polega na uporządkowaniu informacji w prawidłowej kolejności. Ostatnim etapem lekcji jest dyskusja o różnych sposobach zawierania znajomości (jakie czynniki wpływają na zachowanie ludzi, jakie formy preferuje młodzież, a jakie ludzie w dojrzałym lub podeszłym wieku)

4. Praca domowa
Napisz pracę na temat preferowanego przez Ciebie sposobu zawierania znajomości. Użyj trybu przypuszczającego.

Opracowanie: mgr Beata Borkowska
nauczyciel jęz. niemieckiego
w IV LO w Częstochowie

Wyświetleń: 1646


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.