![]() |
![]() |
Katalog Hanna Migdalska Różne, Scenariusze Scenariusz spotkania z rodzicami: "Przyczyny trudności uczniów klas młodszych w czytaniu i pisaniu oraz niektóre sposoby ich przezwyciężania?"Przyczyny trudności uczniów klas młodszych w nauce czytania i pisania oraz sposoby ich przezwyciężania.Scenariusz spotkania z rodzicami uczniów klasy ICELE: 1. Zapoznanie rodziców z podstawowymi przyczynami trudności uczniów klas młodszych w nauce czytania i pisania. 2. Omówienie różnych możliwości pomocy dzieciom mającymi trudności. 3. Wykonanie przykładowych zestawów ćwiczeń usprawniających fonkcje wzrokowe, słuchowe i manualne. 4. Uświadomienie rodzicom konieczności systematycznej pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania. 5. Omówienie osiągnić edukacyjnych uczniów. METODY: 1. referat, 2. dyskusja, 3. warsztaty - ćwiczenia praktyczne. POMOCE: 1. zaproszenia - załącznik nr1, 2. tekst referatu -załącznik nr 2, 3. zestaw ćwiczeń usprawniających naukę czytania i pisania (dla każdego rodzica)- załącznik nr 3, 4. przykładowe materiały i pomoce wykorzystywane przez nauczyciela w pracy reedukacyjnej, 5. materiały papiernicze, flamastry. Spotkanie odbywa się w kręgu, część warsztatowa przy stolikach w grupach 4-osobowych. I. Pedagogizacja rodziców: 1. Powitanie. 2. Podanie głównego celu spotkania. 3. Zapoznanie rodziców z podstawowymi przyczynami trudności uczniów w nauce czytania i pisania - referat. 4. Podanie rodzicom listy podstawowych ćwiczeń usprawniających funkcje słuchowe, wzrokowe i manualne. 5. Prezentacja materiałów ćwiczeniowych wykorzystywanych w pracy reedukacyjnej. 6. Przeprowadzenie warsztatów - grupy losują rodzaje zadań do samodzielnego wykonania np.: - zestaw wyrazów zawierająych taką samą sylabą, - rozsypanki wyrazowe, literowe, sylabowe, - wyrazy z lukami, - teksty z lukami, - zestaw elementów graficznych o podobnym kształcie itp. 7. Prezantacja przygotowanych przez grupy materiłow. II. Z życia klasy: 1. Osiągnięcia edukacyjne uczniów -podanie pisemnej informacji, 2. Obchody Dnia Patrona, 4. Wycieczka klasowa, 5. Rozmowy indywidualne z rodzicami. Zestaw ćwiczeń usprawniających naukę czytania i pisania I. Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe: 1. Zabawa w wyrazy: - powiedz wyraz na: a, o, k,.. .. - co słychać na początku wyrazu (np.: zając), co na końcu. 2. Szukanie obrazków na określoną głoskę. 3. Lokalizacja głosek w wyrazach (np.: balon) - co słyhcać po b, co po l, co po o itd. 4. Liczenie i czytanie słuchem: rodzic wypowiada wyraz po głosce (np.: w-i-a-d-r-o) , dziecko mówi jaki wyraz usłyszało. 5. Układanie wyrazów z alfabetu ruchomego. 6. Dobieranie przez dziecko liter(ma je na pojedynczych kartonikach) do wyrazów wypowiadanych przez rodzica np.: pokaż, co słychać na końcu wyrazu urwis. II. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe: 1. Wskazywanie z zestawu znaków znaku, który wskazał rodzic (rodzic i dziecko mają takie same zestawy znaków). 2. Rysowanie z pamięci znaku pokazanego przez rodzica. 3. Układanie puzzli. 4. Układanie obrazków z kilku części - z wzorem lub bez wzoru. 5. Wyszukiwanie w zestawie wyrazów takich, które mają taką samą sylabą lub literą. 6. Wyszukiwanie różnic w bardzo podobnych ilustracjach. III. Ćwiczenia usprawniające funkcje manualne (drobne ruchy rąk) 1. Wycinanki (np.: liter z makulatury). 2. Lepienie z plasteliny (liter, cyfr, wyrazów i innych). 3. Obrysowywanie, kalkowanie. 4. Pisanie po śladzie. 5. Kolorowanie i malowanie. 6. Nawlekanie na nitkę (np.: makaronu). IV. Ćwiczenia w czytaniu: 1.Dobieranie parami kartoników z sylabami, które do siebie pasują. 2. Przekształcanie wyrazu w inne formy, podział ich na sylaby. 3. Uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami (sylaby należy dziecku podać do wyboru). 4. Układanie wyrazów z taką samą sylabą początkową (sylabę należy podać). 5. Uzupełnianie wyrazów brakującymi zmiękczeniami. 7. Uzupełnianie w wyrazach brakujących liter. 8. Czytanie sylab na czas. 9. Dobieranie podpisów do ilustracji. 10. Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami. Dziecko powinno ćwiczyć czytanie po kilkanaście minut każdego dnia. Opracowanie: Hanna Migdalska Wyświetleń: 2148
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |