![]() |
![]() |
Katalog Hanna Migdalska Różne, Scenariusze Scenariusz spotkania z rodzicami "Jak radzić sobie z agresją"Scenariusz potkanie z rodzicami uczniów klasy IITemat wiodący: Jak radzić sobie z agresją?Osiągnięcia edukacyjne uczniów, omówienie zbliżających się imprez klasowych: andrzejki i mikołajki. CELE: 1. Zapoznanie rodziców z mechanizmami powstawania agresji i przemocy. 2. Uświadomienie różnic między złością, agresją i przemocą. 3. Zwrócenie uwagi w jaki sposób relacje wewnątrz rodziny wpływają na tworzenie modelu zachowań agresywnych. 4. Przedstawienie psychologicznego portretu ofiary i agresora. 5. Zapoznanie rodziców ze sposobami oddziaływań osób dorosłych w sytuacjach złości, agresji i przemocy. 6. Omówienie osiągnięć edukacyjnych uczniów. 7. Ustalenie organizacji imprez kasowych. METODY: 1. Warsztaty, ćwiczenia praktyczne, 2. Pokaz, 3. Dyskusja. POMOCE: 1. Zaproszenia - załącznik nr 1, 2. Materiały do ćwiczeń warsztatowych: - Kartki, flamastry, - Arkusze prezentujące cechy: złości, agresji, przemocy - załącznik nr2, - ilustracje przedstawiające sytuacje, które "uczą" agresji - załącznik nr 3, - arkusz: "Co to jest agresja?" - załącznik nr 4, - arkusz: "Co robimy ze swoją złością?" - załącznik nr 5 4.Karty z informacjami dla rodziców o osiągnięciach edukacyjnych dzieci. Spotkanie odbywa się w kręgu. I. Pedagogizacja rodziców: 1. Powitanie 2. Podanie głównego celu spotkania 3. Rozmowa w kręgu na temat złości: - rysowanie na kartkach złości, tego co się z nią kojarzy, - rozmowa na temat rysunków i tego co one wyrażają, - ustalenie - czym jest złość, jakie są cechy złości. - wypełnienie (anonimowo, rodzice nie pokazują wypełnionego kartki) arkusza "Co robię ze swoją złością"- autorefleksja. - ustalenie sposobu postępowania osób dorosłych w przypadku złoszczącego się dziecka. Złość to emocja, która jest od nas niezależna. Wywołuje ją negatywny bodziec. Nie mamy wpływu na złość lecz na sposób jej wyrażania i rozładowywania. Cechy złości: - emocja, - kumuluje naszą energię, - rozgrywa się w jednej osobie, - wyrażanie złości nie musi wyrządzać szkody, - złość powinna być rozładowana. Nie rozładowana złość ma swoje konsekwencje - prowadzi do agresji, może wywoływać różne choroby. Każdy człowiek musi rozładować swoją złośc. Jak postępować w przypadku złości? - Wysłuchać spokojnie złoszczącego się (jeśli sobie tego życzy), - Nie oceniać, nie moralizować, - Nie próbować rozwiązywać problemu, - Próbować zrozumieć: Tak rozumiem, ale np.: złość nie rozwiąże problemu..." 4.Rozmowa z rodzicami na temat agresji: - Zabawa ćwiczeniowa w określanie agresji, - Ustalenie cech agresji, - Przedstawienie trzech teorii powstawania agresji, - Przyczyny tworzenia się zachowań agresywnych, - Omówienie ilustracji przedstawiających "uczenie" się agresji, - Przedstawienie psychologicznego portretu ofiary i agresora - Ustalenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia zachowań agresywnych. Agresja to zachowanie zwrócone przeciw innym osobom (również przeciw sobie samemu) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. Agresja może przybierać formy fizyczne i psychiczne, np. przemoc fizyczna, zadawanie ran, dyskryminacja, obraza ustna, wymuszanie itd. Czym jest agresja?: - Działanie, - Rozładowanie energii, - Skierowana na coś lub na kogoś, - Wyrządza szkodę jest widoczna, - Narusza terytorium kogoś innego. TRZY TEORIE AGRESJI: 1. TEORIA INSTYNKTU -dążność do obrony własnego terytorium, zdobywanie, 2. TEORIA FRUSTRACJI - przeżywanie niespełnionych potrzeb, 3. TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ - uczymy się agresywnych zachowań od innych, od rówieśników, od dorosłych, z telewizji. Jak tworzą się zachowania agresywne? Przyczyny o podłożu rodzinnym: - Zachwianie poczucia bezpieczeństwa, negatywny lub chłodny stosunek emocjonalny do dziecka - szczególnie w młodszych latach, - Brak wyznaczonych granic zachowań, - Brak reakcji ze strony rodziców na najmniejsze formy agresji (akceptacja), - Stosowanie zachowań agresywnych wobec dzieci lub innych członków rodziny. Przyczyny o podłożu "szkolnym": - Przebywanie w grupie rówieśniczej, w której trzeba zdobywać pozycję różnymi sposobami, - Duża liczebność klas, - Mała możliwość wycofania się z działań szkolnych, - Ograniczona ruchliwość, - Niewłaściwe formy komunikowania się nauczyciela z dziećmi (poniżanie, krytykowanie, wyśmiewanie, nie danie możliwości mówienia, wymuszanie pewnych zachowań w chwilach emocji - przeprosić się. Psychologiczny portret OFIARY: - Małe dzieci atakowane płaczą, duże - zamykają się w sobie. - Często są to dzieci samotne, nie mają przyjaciół, - Mają zachwiane poczucie bezpieczeństwa, bardzo ostrożne, nieśmiałe, często słabe fizycznie, - Wydaje im się, że są "do niczego", wycofują się, - Nie są akceptowane przez inne dzieci, często wyśmiewane i poszturchiwane, - Robią czasami wrażenie nieszczęśliwych, - Próbują zdobyć względy agresora, - Trzymają się blisko dorosłych, nie zabierają głosu, - Próbują unikać agresora, nie chcą chodzić do szkoły, skarżą się na bóle głowy, - Mają siniaki, zadrapania Psychologiczny portret AGRESORA: Stosuje przemoc wobec rówieśników lub młodszych ponieważ: - Przeżywa stres, nie kontroluje swoich zachowań (cierpi, więc krzywdzi) - Jest niespokojny, niepewny siebie, lub zbyt pewny siebie, - Ma niską samoocenę, - Często wychowuje się w rodzinie z problemami (alkoholizm, przemoc, rozwód...) - Czerpie korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy, - Cieszy się prestiżem w grupie, - Dokucza, wyśmiewa, bije, popycha, kopie - Ma potrzebę dominacji, podporządkowuje sobie, grożąc, - Łatwo wpada w gniew, - Nie radzi sobie z trudnościami, - Nie stosuje się do przyjętych reguł, - Bez zastanowienia odrzuca propozycje, wszystko jest na nie, - Jest z siebie zadowolony, brak poczucia wstydu, winy, - Ma łaty kontakt z otoczeniem, - Jest biegły w udawaniu, kłamstwach, - Często zachowuje się aspołecznie (kradzieże, palenie, picie, narkomania) Wspólne cechy ofiary i agresora - nie radzenie sobie z własnymi emocjami Długotrwały proces zachowań agresywnych zamienia się w przemoc. Postępowanie w sytuacjach agresywnych: - Dorosły nie może być "prokuratorem", nie powinien oskarżać, obwiniać, bo to powoduje złe emocje i wyzwala łańcuszek zachowań agresywnych, - Należy przyjąć postawę mediatora, który pomaga rozwiązać problem- bodziec wywołujący agresję, Mediator powinien; - Rozdzielić strony, - Spokojną rozmową pomaga stronom rozwiązać problem, - Uzasadnić swoją ingerencję, - Pohamować się od moralizowania, - Pozwolić dzieciom samym ocenić sytuację, - Zachęcić, by dzieci powiedziały o swych uczuciach w konkretnej sytuacji konfliktowej. 5.Rozmowa na temat przemocy. Cech przemocy: - Proces długotrwały, powtarzający się, - Duża szkodliwość powodująca trwałe urazy, - Proces, który sam się nie zakończy, - Zawsze występuje agresor i ofiara. - PRZEMOC ZAWSZE WYMAGA DŁUGOTRWAŁEJ TERAPII DWÓCH STRON - OFIARY I AGRESORA. II. Z życia klasy: 1.Omówienie osiągnięć edukacyjnych uczniów - podanie pisemne informacji. 3. Organizacja imprez klasowych: andrzejki i mikołajki, 4. Występ teatru z Krakowa w szkole, 5. Rozmowy indywidualne z rodzicami. Opracowanie: Hanna Migdalska Wyświetleń: 5686
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |