Katalog

Hanna Migdalska
Różne, Scenariusze

Scenariusz spotkania z rodzicami "Jak radzić sobie z agresją"

- n +

Scenariusz potkanie z rodzicami uczniów klasy II

Temat wiodący: Jak radzić sobie z agresją?
Osiągnięcia edukacyjne uczniów, omówienie zbliżających się imprez klasowych: andrzejki i mikołajki.

CELE:

1. Zapoznanie rodziców z mechanizmami powstawania agresji i przemocy.
2. Uświadomienie różnic między złością, agresją i przemocą.
3. Zwrócenie uwagi w jaki sposób relacje wewnątrz rodziny wpływają na tworzenie modelu zachowań agresywnych.
4. Przedstawienie psychologicznego portretu ofiary i agresora.
5. Zapoznanie rodziców ze sposobami oddziaływań osób dorosłych w sytuacjach złości, agresji i przemocy.
6. Omówienie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
7. Ustalenie organizacji imprez kasowych.

METODY:

1. Warsztaty, ćwiczenia praktyczne,
2. Pokaz,
3. Dyskusja.

POMOCE:

1. Zaproszenia - załącznik nr 1,
2. Materiały do ćwiczeń warsztatowych:
- Kartki, flamastry,
- Arkusze prezentujące cechy: złości, agresji, przemocy - załącznik nr2,
- ilustracje przedstawiające sytuacje, które "uczą" agresji - załącznik nr 3,
- arkusz: "Co to jest agresja?" - załącznik nr 4,
- arkusz: "Co robimy ze swoją złością?" - załącznik nr 5
4.Karty z informacjami dla rodziców o osiągnięciach edukacyjnych dzieci.

Spotkanie odbywa się w kręgu.

I. Pedagogizacja rodziców:

1. Powitanie
2. Podanie głównego celu spotkania
3. Rozmowa w kręgu na temat złości:
- rysowanie na kartkach złości, tego co się z nią kojarzy,
- rozmowa na temat rysunków i tego co one wyrażają,
- ustalenie - czym jest złość, jakie są cechy złości.
- wypełnienie (anonimowo, rodzice nie pokazują wypełnionego kartki) arkusza "Co robię ze swoją złością"- autorefleksja.
- ustalenie sposobu postępowania osób dorosłych w przypadku złoszczącego się dziecka.

Złość to emocja, która jest od nas niezależna. Wywołuje ją negatywny bodziec. Nie mamy wpływu na złość lecz na sposób jej wyrażania i rozładowywania.

Cechy złości:
- emocja,
- kumuluje naszą energię,
- rozgrywa się w jednej osobie,
- wyrażanie złości nie musi wyrządzać szkody,
- złość powinna być rozładowana.

Nie rozładowana złość ma swoje konsekwencje - prowadzi do agresji, może wywoływać różne choroby. Każdy człowiek musi rozładować swoją złośc.

Jak postępować w przypadku złości?
- Wysłuchać spokojnie złoszczącego się (jeśli sobie tego życzy),
- Nie oceniać, nie moralizować,
- Nie próbować rozwiązywać problemu,
- Próbować zrozumieć: Tak rozumiem, ale np.: złość nie rozwiąże problemu..."

4.Rozmowa z rodzicami na temat agresji:
- Zabawa ćwiczeniowa w określanie agresji,
- Ustalenie cech agresji,
- Przedstawienie trzech teorii powstawania agresji,
- Przyczyny tworzenia się zachowań agresywnych,
- Omówienie ilustracji przedstawiających "uczenie" się agresji,
- Przedstawienie psychologicznego portretu ofiary i agresora
- Ustalenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia zachowań agresywnych.

Agresja to zachowanie zwrócone przeciw innym osobom (również przeciw sobie samemu) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. Agresja może przybierać formy fizyczne i psychiczne, np. przemoc fizyczna, zadawanie ran, dyskryminacja, obraza ustna, wymuszanie itd.

Czym jest agresja?:
- Działanie,
- Rozładowanie energii,
- Skierowana na coś lub na kogoś,
- Wyrządza szkodę jest widoczna,
- Narusza terytorium kogoś innego.

TRZY TEORIE AGRESJI:
1. TEORIA INSTYNKTU -dążność do obrony własnego terytorium, zdobywanie,
2. TEORIA FRUSTRACJI - przeżywanie niespełnionych potrzeb,
3. TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ - uczymy się agresywnych zachowań od innych, od rówieśników, od dorosłych, z telewizji.

Jak tworzą się zachowania agresywne?

Przyczyny o podłożu rodzinnym:
- Zachwianie poczucia bezpieczeństwa, negatywny lub chłodny stosunek emocjonalny do dziecka - szczególnie w młodszych latach,
- Brak wyznaczonych granic zachowań,
- Brak reakcji ze strony rodziców na najmniejsze formy agresji (akceptacja),
- Stosowanie zachowań agresywnych wobec dzieci lub innych członków rodziny.

Przyczyny o podłożu "szkolnym":
- Przebywanie w grupie rówieśniczej, w której trzeba zdobywać pozycję różnymi sposobami,
- Duża liczebność klas,
- Mała możliwość wycofania się z działań szkolnych,
- Ograniczona ruchliwość,
- Niewłaściwe formy komunikowania się nauczyciela z dziećmi (poniżanie, krytykowanie, wyśmiewanie, nie danie możliwości mówienia, wymuszanie pewnych zachowań w chwilach emocji - przeprosić się.

Psychologiczny portret OFIARY:
- Małe dzieci atakowane płaczą, duże - zamykają się w sobie.
- Często są to dzieci samotne, nie mają przyjaciół,
- Mają zachwiane poczucie bezpieczeństwa, bardzo ostrożne, nieśmiałe, często słabe fizycznie,
- Wydaje im się, że są "do niczego", wycofują się,
- Nie są akceptowane przez inne dzieci, często wyśmiewane i poszturchiwane,
- Robią czasami wrażenie nieszczęśliwych,
- Próbują zdobyć względy agresora,
- Trzymają się blisko dorosłych, nie zabierają głosu,
- Próbują unikać agresora, nie chcą chodzić do szkoły, skarżą się na bóle głowy,
- Mają siniaki, zadrapania

Psychologiczny portret AGRESORA:

Stosuje przemoc wobec rówieśników lub młodszych ponieważ:
- Przeżywa stres, nie kontroluje swoich zachowań (cierpi, więc krzywdzi)
- Jest niespokojny, niepewny siebie, lub zbyt pewny siebie,
- Ma niską samoocenę,
- Często wychowuje się w rodzinie z problemami (alkoholizm, przemoc, rozwód...)
- Czerpie korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy,
- Cieszy się prestiżem w grupie,
- Dokucza, wyśmiewa, bije, popycha, kopie
- Ma potrzebę dominacji, podporządkowuje sobie, grożąc,
- Łatwo wpada w gniew,
- Nie radzi sobie z trudnościami,
- Nie stosuje się do przyjętych reguł,
- Bez zastanowienia odrzuca propozycje, wszystko jest na nie,
- Jest z siebie zadowolony, brak poczucia wstydu, winy,
- Ma łaty kontakt z otoczeniem,
- Jest biegły w udawaniu, kłamstwach,
- Często zachowuje się aspołecznie (kradzieże, palenie, picie, narkomania)

Wspólne cechy ofiary i agresora - nie radzenie sobie z własnymi emocjami
Długotrwały proces zachowań agresywnych zamienia się w przemoc.


Postępowanie w sytuacjach agresywnych:
- Dorosły nie może być "prokuratorem", nie powinien oskarżać, obwiniać, bo to powoduje złe emocje i wyzwala łańcuszek zachowań agresywnych,
- Należy przyjąć postawę mediatora, który pomaga rozwiązać problem- bodziec wywołujący agresję,

Mediator powinien;
- Rozdzielić strony,
- Spokojną rozmową pomaga stronom rozwiązać problem,
- Uzasadnić swoją ingerencję,
- Pohamować się od moralizowania,
- Pozwolić dzieciom samym ocenić sytuację,
- Zachęcić, by dzieci powiedziały o swych uczuciach w konkretnej sytuacji konfliktowej.

5.Rozmowa na temat przemocy.

Cech przemocy:
- Proces długotrwały, powtarzający się,
- Duża szkodliwość powodująca trwałe urazy,
- Proces, który sam się nie zakończy,
- Zawsze występuje agresor i ofiara.
- PRZEMOC ZAWSZE WYMAGA DŁUGOTRWAŁEJ TERAPII DWÓCH STRON - OFIARY I AGRESORA.

II. Z życia klasy:
1.Omówienie osiągnięć edukacyjnych uczniów - podanie pisemne informacji.
3. Organizacja imprez klasowych: andrzejki i mikołajki,
4. Występ teatru z Krakowa w szkole,
5. Rozmowy indywidualne z rodzicami.

Opracowanie: Hanna Migdalska

Wyświetleń: 5686


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.