Katalog

Hanna Migdalska
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców ? kl. I

- n +

Scenariusz spotkania z rodzicami uczniów klasy I

Tematyka: Promocja wdrażanego w klasie programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka "Spójrz inaczej".


Cele:
1. Przedstawienie idei i celów programu wychowawczego wg A. Kołodziejczyka "Spójrz inaczej",
2. Prezentacja bloków tematycznych oraz treści, dzięki którym kształtowane są pożądane cechy osobowości dziecka,
3. Omówienie stosowanych technik i metod pracy podczas realizacji programu,
4. Prezentacja w formie warsztatowej stosowanych w programie technik,
5. Zachęcanie do włączenia się rodziców w realizację programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka,
6. Budowanie zaufania rodziców do szkoły.

Metody:
1. rozmowa,
2. dyskusja,
3. instrukcje do ćwiczeń,
4. warsztaty - ćwiczenia praktyczne,
5. "burza mózgów"

Pomoce:
1. zaproszenia,
2. kary ćwiczeń praktycznych,
3. długopisy,
4. szary papier.

1.Powitanie.
Grupa siedzi w kręgu i wzajemnie się wita: "Dzień dobry, mam na imię Hanka i jestem wychowawczynią klasy I,
"Dzień dobry mam na imię.. ................. i jestem mamą (tatą)...............

2. Wyjaśnienie rodzicom, dlaczego powitanie przyjęło taką formę.

3.Przedstawienie idei, celów, metod i technik wprowadzanego w klasie I programu wychowawczego wg Kołodziejczyka "Spójrz inaczej" (załącznik nr 1).

4.Warsztaty - ćwiczenia praktyczne

- Gra wprowadzająca "Kategorie" Wszyscy siedzą w kole, osoba prowadząca jakąś grupę ludzi, np.: miłośnicy psów, okularnicy, palacze, sportowcy itp. Osoby, które czują się członkami tych grup, wstają i robią mały krok w kierunku środka koła. Zabawa kończy się, gdy ktoś dotrze do środka koła.

- "Otwarty krąg" Każdy w kręgu kończy zdania:
- najlepsza rzecz, która wydarzyła mi się w tym tygodniu......,
- najbardziej nie lubię.. .....,
- moje ulubione danie to...,
- chciałabym, by moje dzieci...,
- od szkoły oczekuję..., (tu następuje przekazanie pisemnej informacji o osiągnięciach edukacyjnych dziecka oraz dyżurach dla rodziców)

- Narysuj uczucia, jak czujesz się teraz.

- "Poznajmy siebie wzajemnie", (załącznik nr 2)

- "Burza mózgów" Wybór 5 klasowych imprez kulturalnych do realizacji w ciągu 3 lat. Rodzice są podzieleni na 5-cio
osobowe zespoły, podają 10 różnych pomysłów, zapisują na szarym papierze. Przywieszenie propozycji na tablicy, wybór 5-ciu powtarzających się.
Omówienie najbliższych imprez klasowych:
- "Andrzejki",
-"Mikołajki".

- "Zamknięte kręgi"- gra kończąca Uczestnicy spotkania siedząc w kręgu kończą zdania:
- z dzisiejszego spotkania wyniosłam.. ...,
- dzisiaj odkryłam, że....,
- najbardziej nudną dla mnie częścią spotkania było...,
- o powrocie do domu powiem, że...

5. Indywidualne rozmowy z rodzicami.

Załącznik nr 1.
"Spójrz inaczej" program wychowawczy wg A. Kołodziejczyka

1. Idea i cele programu

Program profilaktyczno - wychowawczy wg A. Kołodziejczyka uwzględnia wiele kierunków pracy z dziećmi, która jest prowadzona od najmłodszych. Jego realizacja prowadzona jest w ciągu całego okresu edukacji dziecka, kładąc szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju -zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczycieli z dziećmi. Wynika to z założenia, że deficyty rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do ról i warunków życiowych są jednym z podstawowych źródeł różnych, późniejszych uzależnień typu nikotyna, alkohol, narkotyki.

Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach.
Szkoła przez wdrażanie programu uczy dziecko rozwiązywania problemów, i konfliktów, oferuje alternatywne sposoby spędzania czasu, skupia się nad systemem wartości, uczy asertywności czyli otwartego mówienia prawdy, uczy śmiałej odmowy itp. Aby program się powiódł - należy go wdrażać od najmłodszych lat, a więc poczynając od przedszkola.

2. Treści programowe

Treści proponowanego programu zamknięte są w następujące bloki tematyczne:

- Uczestnictwo w grupie- zajęcia w tym bloku poświęcone są kształtowaniu umiejętności obcowania z ludźmi, uczą dostrzegania i szanowania potrzeb otoczenia, Służy temu rozwijanie zdolności emocjonalnego wczuwania się w odczucia innych osób, często bardzo odmiennych od ich własnych, rozumienia ich i uznawania ich prawa do własnego stylu życia. Proponowane ćwiczenia związane są z przynależnością do grupy (rodziny, klasy, grupy rówieśniczej), z regułami współżycia ze sobą, budowania udanych relacji z innymi, szukania możliwości emocjonalnego wsparcia. Dzieci uczą się też jak w sposób otwarty mówić o tym, co czują i czego potrzebują od innych.

- Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć- zajęcia w tym bloku poświęcone są uczuciom i emocjom- ich rozpoznawaniu, wyrażaniu, a także uczeniu się rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć. Poruszane są tu zagadnienia związane z własną tożsamością i niepowtarzalnością oraz kształtowaniem pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości jako podstawy zdrowej i silnej osobowości. Cechy te budujemy głównie na wsparciu emocjonalnym otrzymywanym od innych. Zdobywamy je czując miłość, szacunek, akceptację i uznanie.

- Rozwiązywanie problemów- Proponowane w tym bloku ćwiczenia mają nauczyć dzieci rozstrzygania problemów i podejmowania samodzielnych decyzji. Dzieci analizują przyczyny powstawania konfliktów i poszukują sposobów ich rozwiązania. Dowiadują się, że ludzie mają prawo do błędów i że konflikty są naturalnym zjawiskiem w kontaktach między ludźmi. Uczą się konstruktywnego ich rozwiązywania, negocjowania przepraszania i przebaczania.

- Dbanie o zdrowie- proponowane w tym bloku ćwiczenia dają dzieciom okazje do zastanowienie się nad dokonanymi wyborami i ich wpływem na własne bezpieczeństwo. W czasie zajęć uczniowie mają okazję do dyskusji i tworzenia własnych postaw i systemu wartości, dotyczących właściwego i niewłaściwego używania różnych substancji (w tym lekarstw) Ważne jest, aby zrozumieli, że wszystkie substancje mogą być szkodliwe, jeśli nie są właściwie używane. Celem proponowanych ćwiczeń jest przede wszystkim zrozumienie wartości zdrowia oraz nauka troszczenia się o siebie, co może w konsekwencji zmniejszyć skłonność do sięgania w przyszłości po substancje zmieniające świadomość.

3. Metody pracy

Podczas realizacji programu stosuje się różne techniki dostosowując je do zainteresowania tematem i poziomu aktywności uczniów. Do najczęściej stosowanych zalicza się:

- Krąg uczuć-odejście od tradycyjnej struktury klasy i tworzenie kręgu, który daje możliwość lepszej komunikacji słownej i wzrokowej. Daje możliwość bezpośredniej obserwacji rozmówcy,
- Piosenki,
- Rysunki - są doskonałą formą wypowiedzi dziecięcej,
- Psychodramy - odgrywanie scenek na dane tematy i postawienie się na miejsce innej osoby, aby spróbować zrozumieć myśli i uczucia, jakie dana sytuacja w tym kimś wywołuje,
- Dyskusja klasowa,
- Uzupełnianie lub kończenie zdań,
- "Burza mózgów" -ustalenie listy pomysłów w celu rozwiązania danego problemu

Opracowanie: Hanna Migdalska

Wyświetleń: 2213


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.