AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wiesława Ziembińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć w terenie "Spotkanie z Panem Wodnikiem"

- n +

Scenariusz zajęć w terenie - "Spotkanie z Panem Wodnikiem"

Miejsce zajęć:
ZANIEMYŚL - biwak nad jeziorem ŁEKNO

Czas trwania:
Dwa dni KLASA I

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNE

Imprezę zaprojektowałam z myślą o zbliżającym się leci, a więc związanym z nim czasem odpoczynku, wakacji dla dzieci. Wakacje zawsze kojarzą się dzieciom ze słońcem, piękną pogodą, zabawami i kąpielami w wodzie. wykorzystując to natural zainteresowanie dzieci postanowiłam uatrakcyjnić dotychczasowe "suche" pogawędki na temat zachowania się nad wodą i w lesie. Całodzienna wyprawa w poszukiwaniu "Pana Wodnika" wprowadzi dzieci w nastrój zbliżających się wakacji. Pozwoli w naturalny, swobodny sposób zrozumieć i przyswoić sobie zasady korzystania z kąpieli wodnych, słonecznych, z wypoczywaniem na "łonie przyrody".

ZAŁOŻENIA

1. Zapoznanie dzieci z charakterystyczną roślinnością wokół zbiorników wodnych - jezioro.
2. Rozwijania umiejętności obserwacyjnych.
3. Nauka rozpoznawania niektórych roślin leśnych i nadwodnych np. stokrotki, poziomki, maliny trzcina itp.
4. Wskazanie roli zbiorników wodnych i konieczności ich ochrony.
5. Wykazanie możliwości nauki przez zabawę
6. Rozwijanie wyobraźni twórczej w plenerowych pracach plastyczno-technicznych oraz poprzez gry i zabawy ekologiczne.

ORGANIZACJA

Klasę dzielimy na 5 osobowe grupy. Każdej z nich towarzyszy osoba dorosła. Jest to istotne ze względu na bezpieczeństwo i pomoc dzieciom w czasie wykonywania ćwiczeń.
Wszystkie grupy wychodzą na ścieżkę jednocześnie rozpoczynając wykonywanie ćwiczenia, po jego wykonaniu przechodzą do kolejnego. Przybory i materiały potrzebne do wykonania poszczególnych zadań jaki i prowiant zabierają dzieci z sobą. Podczas wykonywania przez dzieci ćwiczenia dobrze jest prowadzić notatki, które przydatne będą później podczas omawiania "Spotkania z Panem Wodnikiem" w klasie.

PRZYGOTOWANIA DO ZAJĘĆ

W zorganizowaniu i przeprowadzeniu imprezy pomagają rodzice dzieci z klasy. Przed imprezą wspólnie z rodzicami ustalimy miejsce spotkania z Wodnikiem oraz drogę przemarszu do tego miejsca. Wcześniej przygotowujemy strój dla Wodnika oraz rekwizyty i zadania dla poszczególnych grup.

Strój Wodnika: postać ubrana w długie rybackie kalosze, aby mogła faktycznie wyjść z jeziora, przykrótką, czarną marynarkę, na głowie mały czarny cylinder, ręce ubrane w zbyt duże pięciopalczaste rękawiczki w kolorze zielonym, na głowie włosy zrobione z rozczesanego sznurka w połączeniu z trzciną. Taki stój gwarantował oryginalność, tajemniczość a zarazem rzeczywistość postaci.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE
Zachęceniem dzieci, wprowadzeniem w nastrój imprezy będą zajęcia przygotowane w dniu poprzedzającym imprezę. Na zajęciach zastanawialiśmy się: kto to jest Wodnik? Jak wygląda? Co robi? Gdzie mieszka? Swobodne wypowiedzi dzieci, ich własne wyobrażenia o Wodniku będą stanowiły zachętę do rozpoczęcia pracy plastycznej. Wprowadzeniem dzieci w odpowiedni nastrój może być "spacer w wyobraźni".

Wybieramy się do lasu na daleką wycieczkę, mijamy ogromne drzewa, niewysokie krzewy, maleńkie rośliny leśne.
W głębi lasu spotykamy małe jeziorko otoczone szuwarami, wokoło rozchodzi się zapach wody, kumkają żaby, słuchać pluskanie ryb i ptaków wodnych, odgłosy odbijającej się o brzeg fali jeziora, śpiew ptaków (wszystko to opowiadam na tle przytłumionej muzyki albo nagrań zebranych nad wodą) gdy nagle z jeziora wyłania się postać Wodnika. Podchodzimy bliżej i staramy się dobrze jemu przyjrzeć jak wygląda? jest sympatyczny prawda? Chyba zaprasza nas do wspólnej zabawy?


Podajemy dzieciom temat pracy "Jak sobie wyobrażam Wodnika?". Wybieramy technikę pracy - rysowanie kredkami świecowymi. Podczas realizacji zadania nie narzucamy im żadnych rozwiązań.

Kolejnym etapem wprowadzenia dzieci w temat imprezy będzie prezentacja filmu o "Rozbójniku Rumcajsie" odcinki "Jak Rumcajs łapał ryby" "Jak Rumcajs powoził sumem". Dzieci opowiadają swoje przeżycia związane z filmem, porównują własne wyobrażenia o Wodniku z wizerunkiem przedstawionym w filmie.

Zachęcamy dzieci do wyprawy nad jezioro i poszukiwania w nim Wodnika, (oczywiście większość stwierdza że to bajka ale czy na pewno?).

2. WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIA PANA WODNIKA.
Wyruszając na wyprawę zabieramy ze sobą potrzebne do wykonania zadań materiały i przybory (farby, teczki rysunkowe, pędzle, kubki do wody itp.)

Po dotarciu do lasu wprowadzamy dzieci w nastrój tajemniczości, kładąc się na trawie nasłuchujemy co tam w trawie piszczy, co nam ona opowiada. Najbardziej wprawny "nasłuchiwacz" nauczyciel udaje że słyszy małe leśne duszki, które szepcą do ucha, że "tam w dziupli ukryte są dla was pewne zadania jeśli je rozwiążecie to pokażą Wam drogę do Wodnika. W odnalezionej dziupli znajdujemy "wodne" koperty (np. koperty w kształcie: łusek, rybek, cebrzyka, lilii wodnej itp.) z zadaniami dla każdej z 5-cio osobowej grupy. Po rozwiązaniu pierwszego zadania i odczytaniu wskazówek ruszamy w dalszą drogę. Zabawa na zasadzie leśnych podchodów. Ukryte zadania i wodnikowe ślady (odciski płetw rybie łski cebrzyk itp.) prowadzą nieuchronnie do jeziora.

W wyznaczonych miejscach rozwiązujemy kolejne zadania. Po dotarciu w wyznaczone miejsce:
- Odszukanie śladów Pana Wodnika
- Zachęcenie dzieci do zabawy z Panem Wodnikiem nawoływanie Wodnika.
- Zainscenizowana scenka Wodnik wynurza się z szuwarów jeziora.
- Rozmowa Pana Wodnika z dziećmi, z której wynika, że Pan Wodnik bardzo lubi rysować i malować i chętnie zobaczy prace wykonane przez dzieci podczas wędrówki nad jezioro.
- Zabawy ruchowe prowadzone przez Pana Wodnika.
- Uczta u Pana Wodnika - śniadanie na trawie.
- Pasowanie na Wodnikowych Pomocników - wręczenie okolicznościowych dyplomów.
- Omówienie zasad korzystania ze zbiorników wodnych, zwrócenie uwagi na ochronę tych zbiorników: śmieci, zanieczyszczenia (np. mycie samochodów, ścieki z domków letniskowych) hałas itp.
- Zaprojektowanie znaków ostrzegawczych i zakazu gwarantujących bezpieczną zabawę w wodzie.
- Indywidualna praca dzieci malowanie - mokre w mokrym, podczas pracy dzieci niepostrzeżenie znika Pan Wodnik.
- Omówienie i ocena prac przez Nauczyciela
- Umieszczenie najciekawszych prac na oznaczonym miejscu np. Zakaz wrzucania do wody śmieci.
- Powrót.

ZADANIA DO WYKONANIA PODCZAS POSZUKIWAŃ.

ZADANIE 1

Jak sobie wyobrażam Wodnika? praca zbiorowa z wykorzystaniem różnorodnych materiałów przyrodniczych liści, korzeni, trwa, kory itp. elementy mogą być połączone za pomocą plasteliny, albo wykorzystując naturalne połączenia np. igłami sosnowymi, łączymy liście, trawami możemy wiązać.

ZADANIE 2

Drzewo radości. Zadanie to poprzedzamy zabawą z wyobraźnią. Dzieci rozbiegają się, każde szuka dla siebie miejsca, przyglądając się drzewom, rozkładając ręce udają konary, drzewa są szczęśliwe bo pełno na nich zielonych młodych liści, przylatują do nich ptaki radośnie ćwierkając, wiją w ich gałęziach gniazda, wieje letni wiatr, który kołysze listkami, promienie słońca łaskoczą konary drzew. Po zabawie dzieci na kartkach z bloku rysują patykami znalezionymi w lesie, zielonym tuszem radosne drzewo, - praca indwidualna.

Opracowanie: mgr Wiesława Ziembinska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1926


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.