AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Rak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II. Technika na co dzień. Woda - skarb bezcenny.

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w klasie drugiej

Ośrodek tematyczny: Technika na co dzień.

Temat dnia: Woda - skarb bezcenny.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- wypowiada się na określony temat,
- potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń,
- potrafi korzystać z komputera jako źródła informacji,
- potrafi włączyć komputer, uruchomić program z płyty CD,
- umie współdziałać w zespole,
- zna drogę wody z rzeki do kranu,
- wie jak i dlaczego należy oszczędzać wodę,
- zna podstawowe właściwości wody.

Metody: działalność praktyczna, doświadczenia, praca z komputerem obserwacja,

Formy: praca indywidualna z elementami pracy grupowej.

Środki dydaktyczne: Encyklopedia Nauki Optimus Pascal, Klik uczy liczyć w zielonej szkole WSiP, karty pracy, podręcznik WSiP Wesoła Szkoła klasa II,

Czas trwania: 135 minut.


Przebieg zajęć:
1. Rozwiązanie zagadki, jako wprowadzenie do tematu dnia:
Służy do picia, służy do mycia,
bez niej na ziemi nie byłoby życia.
2. Czytanie informacji dotyczących wody, znajdujących się w Encyklopedii Nauki.(Woda)
3. Gdzie występuje woda?- doświadczenia:
- Wyciskanie soku z owoców.
- Obserwacja puszki z napojem, wyciągniętej z lodówki (skraplanie się pary wodnej zawartej w powietrzu).
- Obserwacja kostek lodu wyjętych z zamrażarki.
- Podgrzewanie kamyczków umieszczonych w probówkach (podczas podgrzewania z kamieni wytrąca się woda)
4. Wspólne ustalenie wniosku, że woda jest bardzo rozpowszechniona na Ziemi. Znajduje się w roślinach, zwierzętach, kamieniach i skałach. Występuje w trzech stanach skupienia, jako: ciecz, gaz i ciało stałe.
5. Czytanie informacji z Encyklopedii Nauki:(Lód i para wodna)
6. Porównywanie wody w różnych stanach skupienia- doświadczenia:
- Gotowanie wody w czajniku, obserwacja unoszącej się pary wodnej.
- Zanurzanie kostek lodu w wodzie, obserwacja unoszących się kostek na jej powierzchni.
7. Indywidualne uzupełnianie przez uczniów ilustracji na karcie pracy:
- Gdzie woda występuje jako: lód, ciecz i gaz?.

LÓD -

GAZ -

CIECZ -

- Gdzie występuje woda?


8. Wyjaśnienie zjawiska napięcia powierzchniowego wody- doświadczenie (praca w grupach):
9. Do szklanki napełnionej po brzegi wodą dzieci wrzucają pojedynczo maksymalną liczbę szpilek tak, aby woda się nie wylała. Następnie obserwują, że powierzchnia wody w szklance wybrzuszyła się. Zjawisko to świadczy o tym, że woda ma tzw. "skórkę", dlatego woda tworzy kropelki, zlewa się w kałuże.
10. Pokazanie, w jaki sposób można usunąć napięcie powierzchniowe- doświadczenie (praca w grupach):

Do spodeczka z wodą dzieci ostrożnie wkładają poziomo ułożoną żyletkę- żyletka pływa. Następnie wyjmują żyletkę, do wody dodają trochę szamponu i ponownie próbują ułożyć żyletkę - żyletka upada na dno spodka.

Ustalenie wniosku:
Woda dobrze myje wtedy, gdy dobrze zwilża ciało. Żeby usunąć z wody "skórkę", dodajemy do niej detergenty: płyny i proszki do prania, mydło, szampony.

11. Oglądanie ilustracji w podręczniku (s.17), przedstawiającej sieć wodociągową. Ustalanie drogi wody z rzeki do kranu.
12. Oglądanie filmu pt.: "Życie pod mikroskopem" przedstawiającego mikroorganizmy żyjące w wodzie- zwrócenie uwagi na konieczność uzdatniania wody. Doświadczenie polegające na budowaniu filtra węglowego:
- umieszczenie bibułki z ekspresu do kawy w menzurce,
- ułożenie w niej waty i węgla drzewnego,
- powolne, kilkakrotne przelewanie wody zabarwionej atramentem, aż do usunięcia zabarwienia.
13. Wypowiedzi uczniów na temat:
- Do czego używa się wodę?
- Po co i w jaki sposób oszczędzać wodę?
14 Wykonanie zadania w programie: Klik uczy liczyć w zielonej szkole, polegającego na porównaniu ilości zużytej wody podczas kąpieli w wannie i pod prysznicem.
14 Rysowanie na karcie pracy obrazka zachęcającego do oszczędzania wody.


Karta pracy.
Woda - skarb bezcenny

1. Woda może występować jako lód (ciało stałe), jako woda (ciecz) i jako para wodna (gaz).

LÓD -
GAZ -
CIECZ -

2. Gdzie jeszcze jest woda?

3. Wodę należy oszczędzać, narysuj, w jaki sposób?

Opracowanie: mgr Anna Rak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4613


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.