![]() | |||
![]() |
|||
Katalog Alicja Gankowska Lekcja wychowawcza, Scenariusze Nasze przyjaźnie. Tworzenie i utrwalanie związków przyjacielskich. Cechy dobrego przyjacielaNasze przyjaźnie. Tworzenie i utrwalanie związków przyjacielskich. Cechy dobrego przyjaciela.Scenariusz zajęć lekcji wychowawczej.Cykl tematyczny dotyczący przyjaźni. Wprowadzenie: Helena Bechlerowa WE DWÓCH Dobrze w dużej być gromadzie, ale czasem jeszcze lepiej we dwóch tylko iść zielonym lasem. We dwóch szukać, gdzie najwięcej jagód rośnie, albo spotkać wiewióreczkę gdzieś na sośnie. I oglądać razem złoty pancerz żuka, razem zgadnąć, w której stronie dzięcioł stuka. W trawie usiąść, gdzie zielony cień się ściele, i rozmawiać, jak przyjaciel z przyjacielem. Cele: Właściwe rozumienie pojęcia przyjaźni, jako pozytywnego i mocnego związku uczuciowego między ludźmi, mającego wpływ na życie każdego w asepekcie społecznym i psychicznym. Czas: 2 godz. lekcyjne Metody: burza mózgów, rozmowa w kręgu, drama. Materiały: papier pakowy, mazaki, znaczki uśmiechniętej i smutnej buźki. Przebieg zajęć: I część Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel nawiązuje kontakt wizualny z każdym uczniem. Następnie pyta o samopoczucie uczniów, stan umysłu i ciała. Czy są gotowi do zajęć. Można poprosić o "rundkę", tak aby każdy mógł się wypowiedzieć. Jeśli uczeń nie chce odpowiadać nie zmuszamy go. Po stwierdzeniu gotowości do zajęć prosimy, aby uczniowie zastanowili się i odpowiedzieli co kojarzy im się ze słowem "przyjaźń". Uczniowie wypowiadają swoje spostrzeżenia, a nauczyciel ciągle utrzymuje z nimi kontakt wzrokowy. II część Rozmowa w kręgu o przyjaźniach uczniów: - Jak do nich doszło? - Co wpłynęło na to, że wybrali właściwie takiego przyjaciela? - Jakie przeżywają uczucia w tych związkach przyjacielskich? - Czy mają przyjaciela w swojej klasie. Uczniowie wypowiadają się swobodnie, nauczyciel przyjmuje wszystkie wypowiedzi, nie wolno oceniać i krytykować. Akceptujemy każdą formę myślenia i wypowiadania tych myśli. III część Zastanówcie się i spróbujmy określić jakie cechy, umiejętności i sposoby zachowania utrwalają związki przyjacielskie? Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia na papierze pakowym.
IV część Spróbujmy przedstawić scenką taką sytuację, która umacnia związek przyjacielski. Uczniowie mogą sami zaproponować taką sytuację lub nauczyciel może podać jakąś propozycję. Po odegraniu scenki należy zapytać o odczucia dzieci odgrywających poszczególne role i odczucia widzów. V część Spróbujmy wypisać cechy dobrego przyjaciela Na papierze pakowym pod hasłem "Cechy dobrego przyjaciela" uczniowie mazakami wypisują swoje spostrzeżenia. Arkusz powinien być umieszczony na tablicy informacyjnej przez pewien czas. Ewaluacja: - Jak się czujecie po dzisiejszych zajęciach? - Z czym wychodzicie? - Czego nauczyliście się lub dowiedzieliście się? - Czy jesteście zadowoleni? (należy wybrać odpowiednią buźka). ![]() ![]() Podziękowanie uczniom za aktywną pracę i ciekawe wypowiedzi.
Opracowanie: mgr Alicja Gankowska Wyświetleń: 5412
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |