Katalog

Beata Myszyńska
Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia

Etapy pracy korekcyjnej nad głoską "K"

- n +

Etapy pracy korekcyjnej nad głoską "K"

"K" jest głoską tylnojęzykową, zwarto-wybuchową, ustną, bezdźwięczną. Przy wymowie "k" tylna część języka unosi się do podniebienia miękkiego. Zwarcie powstaje między środkową częścią języka a tylną częścią podniebienia twardego. Żuchwa jest opuszczona, wargi rozchylone.

Głoska "k" pojawia się w 1-2 roku życia. Najczęściej spotykane odstępstwo to zupełny brak głoski oraz zmiana głoski "k" na "t".


I OKRES PRZYGOTOWAWCZY

1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

Ćwiczenia z lusterkiem

- Przyjrzyj się sobie; zrób minkę, jestem zły, jest mi wesoło, jest mi smutno.
- Wysuwanie i chowanie języka (usta szeroko otwarte) .
- Kląskanie językiem.
- Opieranie języka o dolne zęby, unoszenie środka języka do podniebienia miękkiego i twardego.
- Podwijanie języka.
- Ssanie cukierka.
- Mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

2. Ćwiczenia oddechowe

- Odtajanie zamarzniętej szyby - chuchanie (długie) .
- Chuchanie na ręce, bo zmarzły.
- Zabawa w pociąg - lokomotywa sapie.
- Naśladowanie odgłosów zwierząt, (np. przeciąganie dźwięku muuuu, kilkakrotne powtórzenie ko-ko-ko-ko) .
- Naśladowanie śmiechu różnych ludzi np. he, he, he, he, (staruszki); ha, ha, ha, ha, (kobiety) ; ho, ho, ho, ho, (mężczyzny) ; hi, hi, hi, hi, (dziewczynki) .

II OKRES WYWOŁANIA DŹWIĘKU

1. Ćwiczenia słuchowe połączone z zaspokojeniem wielkiej potrzeby ruchu dziecka :

- naśladowanie głosów przyrody; zwierząt, ptaków; pojazdów;
- różnicowanie słuchowe głoski "k" (wybór obrazka z przedmiotami w nazwach, których występuje głoska "k"; wydzielanie sylab w wyrazach - wyklaskiwanie) .

2. Wywołanie "k"

Można wybrać metodę wywołania: słuchową bądź uczulenia miejsc artykulacji. Nie ma metod lepszych lub gorszych, są metody, na które dziecko reaguje lub nie.

Często wystarczy aby dziecko otworzyło szeroko usta i próbowało wymówić "k".

Układ języka pokazujemy dziecku w lusterku.

Jeśli dziecko ma kłopoty z ułożeniem języka, wtedy czubek języka przytrzymujemy szpatułką i polecamy wymówić "t", "ta". Inny sposób to ułożenie dziecka na wznak i odchylenie głowy ku tyłowi.

3. Ćwiczenie "k" w sylabach, (suwak sylabowy) .

4. Ćwiczenie "k" w wyrazach; samodzielne nazywanie obrazków; "k" w nagłosie, wygłosie, śródgłosie; (w nazwach tych obrazków nie występuje głoska "t") .

5. Ćwiczenie "k" w prostych zdaniach np. Kasia karmi kury.

6. Ćwiczenie "k" w opowiadaniu np. fragment bajki "Kocia kołysanka".

AUTOMATYZACJA

1. Ćwiczenie "k" w rozmowie swobodnej.

2. Rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek.

3. Zabawa w słowa, (magiczne kwadraty, uzupełnianie brakujących liter) .

- Z tych samych głosek układamy różne słowa np.
kot  kokarda
akt  katar
tak  tarka

- Wyodrębnianie głosek początkowych i tworzenie wyrazu np.
krowa  owca  tygrys   (kot)
krowa  tygrys  owca   (kto)
tygrys  owca  krowa   (tok)
lub
kogut  ryba  owca  kot   (krok)
ryba  owca kogut      (rok)
kot  owca  krowa     (kok) .

Pomoce do ćwiczeń: lusterko, szpatułka, obrazki zawierające w swej nazwie głoskę "k", krzyżówka, kwadraty magiczne, rebusy, tekst bajki.

Przykłady zagadek:

Jestem biała, szara, ruda albo czarna.
Niosę smaczne jajka, lubię dziobać ziarna.

Choć go nikt nie uczył, bardzo ładnie mruczy.
Pośród nocnej ciszy poluje na myszy.

Po błocie człapię, kwaczę i pływam tez po rzece. Mam ładne skrzydełka ale daleko nie polecę.

Ten biały napój daje nam zdrowie Nie możesz zgadnąć? Kotek ci powie. ..

Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę Chodziłem tam w butach i paliłem fajkę.

Wstaw odpowiednie głoski:
ma...  - rośnie w polu
ra...  - lubi chodzić tyłem
...o...  - rodzaj fryzury

Rozwiążesz ją skreślając w wyrazach pewne litery:
 
KOZAK  - daje mleko
KORAL  - szukaj jej na drzewie

Opracowanie: Beata Myszyńska

Wyświetleń: 2110


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.