Katalog

Renata Kucharska
Różne, Scenariusze

Sztuka odmawiania - scenariusz zajęć profilaktycznych

- n +

Scenariusz zajęć profilaktycznych

Temat zajęć: Sztuka odmawiania

Cele zajęć:
- uczenie podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji w sprawie używek
- uczenie się umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia

Metody: mini wykład, dyskusja inscenizacja

Formy: praca indywidualna, grupowa

Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z tematem
2. Pogadanka na temat okoliczności, w których ludzie spotykają się przy alkoholu, narkotykach
3. Rozmowa na temat własnej godności i prawie do decydowania o sobie
4. Etapy odmawiania i decydowania
5. Odgrywanie scenek
6. Praca w grupie
7. Podsumowanie

Ad 3. Zdarza się, że ludzie na których nam zależy, próbują namawiać nas do robienia czegoś, czego nie chcemy, co nie jest dla nas dobre. Wywierają silny nacisk któremu trudno się przeciwstawić. Niekiedy młodzi ludzie w takiej sytuacji zaczynają eksperymentować, ale można a wręcz trzeba odmówić , umieć powiedzieć "nie". Można nauczyć się sztuki odmawiania . Jeśli nie chcesz przegrać czegoś ważnego w życiu - naucz się podejmować trudne decyzje i odmówić. Masz do tego prawo.

Ad 4. Etapy odmawiania:
Etap I - sprawdź, czy to co proponuje kolega jest dla ciebie. Postaw sobie pytanie czy jest to bezpieczne i zdrowe?, Czy rodzice zgodziliby się na to?, Jak będę się czuł, gdy to zrobię?
Etap II - Jeśli uważasz, że pomysł jest zły powiedz najpierw sobie "NIE". Tego nie będę robić . Możesz po prostu powiedzieć nie, możesz odejść, możesz po dalej robić swoje - to świadczy o twojej sile.
Etap III - Powiedz NIE i ewentualnie zaproponuj coś innego.

Ad 5. Scenka 1. Wracasz z kolegą ze szkoły on proponuje Ci pójść do niego bo nikogo nie ma w domu. Kolega wydaje Ci się fajny. W domu proponuje alkohol. W jaki sposób postąpisz? Omówienie scenki Jak czuła się osoba odmawiająca? Czy trudno było odmówić? Kolejne scenki to praca trójkach. Każda trójka wybiera sytuację w której ktoś był namawiany do zażywania narkotyków. Jedna osoba jest namawiającym, druga odmawiającą, trzecia - obserwatorem.

Ad 6. Grupa stoi w kręgu i mówi sobie w myślach nie - nie skorzystam z tej propozycji, a następnie mówi tekst głośno. Jest to trening mówienia NIE. Uczniowie dobierają się w pary: jedna przez minutę mówi TAK, druga NIE, po minucie zmiana ról. W której roli czuliście się pewniej i byliście bardziej przekonywujący?

Ad 7. Podsumowanie. Podkreślenie, że odmawianie jest trudne. Uczymy się odmawiać w różnych sytuacjach i przez całe życie

Opracowanie: Renata Kucharska

Wyświetleń: 3185


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.