Katalog

Jolanta Pszczółkowska
Matematyka, Scenariusze

Matematyka wokół nas - scenariusz

- n +

MATEMATYKA WOKÓŁ NAS - SCENARIUSZ

Szkoła Podstawowa w Koziegłowach jest organizatorem wielu konkursów matematycznych. Uczniowie nasi od 8 lat uczestniczą w " Kangurze", kilkakrotnie startowali w " Złotej Żabce" oraz " Rambicie", zdobywając cenny nagrody. Trzy lata temu nauczyciele matematyki zorganizowali Dzień Matematyki pt. "W Królestwie Matematyki" w tym dniu odbywają się finały konkursów pt. "Jeden z dwunastu" - kl. V, "Liga zadaniowa" (klasy IV,V,VI) oraz "W Królestwie Matematyki"- kl. IV.

Wszystkie konkursy w niezawodny sposób integrują uczniów całej szkoły. Celem wszystkich konkursów jest zachęcenie jak największej liczby dzieci do lepszego opanowania pojęć i metod matematycznych, przełamanie niechęci do przedmiotu oraz wdrażanie do logicznego myślenia. Konkursy mają swoją scenografię, a wszystko dzieje się w " Królestwie Matematyki", w którym panuje oczywiście Królowa Matematyki i jej świta: Algebra i Geometria.

Przedstawię scenariusz konkursu dla kl. IV


Konkurs dla klas IV
"W KRÓLESTWIE MATEMATYKI" CZYLI MATEMATYKA WOKÓŁ NAS!!


Cele imprezy:

1. Pokazanie uczniom, jak często matematyka wykorzystywana jest w życiu codziennym.
2. Kształcenie umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej, przełamywanie oporów, wstydu w czasie występów publicznych.
3. Kształcenie odpowiedzialności za wizerunek własnej klasy (grupy).
4. Wspólna zabawa klas czwartych.

PLAN IMPREZY

1. Do udziału w zabawie zapraszamy wszystkie klasy IV wraz z wychowawcami.

2. Przewodniczący klas losują temat do przygotowania scenki:
- Na poczcie
- W kuchni
- Na budowie
- W biurze turystycznym
- Sklep.

3. Zadaniem klasy będzie:
- Przygotowanie wylosowanej scenki (scenka do 5 minut).
- Przygotowanie przebrania dla klasy (musza one współgrać z wylosowana scenką i sygnalizować powiązanie z matematyką).
- Przygotować dowolną bryłę geometryczną (bez jednej ściany) do zbierania punktów (cukierków).
- Przygotować przerywnik - wspólną zabawę (bez ruszania, zabawa siedząca lub stojąca), którą każda klasa poprowadzi, gdy będziemy oczekiwać na obliczanie punktów (nie jest punktowane).

4. Każda klasa wraz z wychowawcą wyznacza kapitana drużyny, który odpowiada za porządek, dyscyplinę zachowania i spokój.

5. Klasy zasiądą na przygotowanych miejscach i obejrzą scenkę przygotowana przez inna klasę (kolejność występowania ustalona na drodze losowania).

6. Po każdej scence kapitanowie klas losują 2 pytania (pytania są związane z przedstawioną scenką) i przy współpracy klasy udzielają na nie pisemnej odpowiedzi.

Ilość przedstawionych scenek - 4.
Ilość zadań do rozwiązania - 8 (po 2 zadania po każdej scence).

7. Po udzielaniu odpowiedzi, w oczekiwaniu na wyniki. Klasy prezentują przygotowana przez siebie zabawę (przerywnik muzyczny).

8. Wychowawcy na przygotowanych Kartach Wyników oceniają poszczególne klasy (oprócz swojej klasy).
Liczymy średnią uzyskanych punktów.

9. Każdą klasę oceniamy za:
- zachowanie - max 5pkt
- przebranie klasy - max 3pkt

po jednym punkcie za:
- przebranie całej klasy
- nawiązanie do przedstawianej scenki
- oryginalność,

- przygotowanie scenki - max 10 pkt

po 2 punkty za:
- zaangażowanie całej klasy
- pomysł scenki
- nawiązanie do matematyki
- czas przedstawienia
- aktorstwo,

- rozwiązanie zadań - max 16pkt

po 2 punkty za każde zadanie,

- przygotowanie bryły - max 2 pkt.

Maksymalna ilość punktów do zdobycia: 36.

10. Główną nagrodą są ................................. Każda klasa uzyskuje cukierki za zdobyte punkty.
ORGANIZATORZY: Jolanta Pszczółkowska, Jolanta Kaźmierczak, Jolanta Pinecka, Urszula Mróz


POCZTA

Zadanie 1
Kuba chce zaprosić na swoje urodziny gości. Postanowił, ze do wszystkich gości wyśle zaproszenia. Będzie to 11 listów zwykłych, z który każdy waż mniej niż 20g.

Cennik usług pocztowych


Jaka będzie opłata za przesyłki, jeśli dwa z listów będą zamiejscowe?
O ile zapłaciłyby Kuba gdyby wysłał wszystkie listy jako polecone?

Zadanie 2
Eliza chce wysłać paczkę pocztą cioci. Pudełko, w które Eliza zapakowała przesyłkę jest prostopadłościanem o wymiarach 35cm x 25cm x 10cm. Teraz chce to pudełko przewiązać sznurkiem tak, jak pokazuje rysunek. Ile cm sznurka musi przygotować Eliza, jeśli dodatkowo potrzebuje 30cm na węzły i kokardkę?

BIURO TURYSTYCZNE

Zadanie 1
Klasa IV licząca 23 osoby, wybierała się na dwudniową wycieczkę do Krakowa. Całkowity koszt wycieczki wynosi 3588zł.
Oblicz ile powinien za wycieczkę zapłacić każdy uczeń?

Zadanie 2
Na mapie odczytaj skalę.
Podaj odległość rzeczywistą między miejscowościami.

SKLEP

Zadanie 1
Ewa często chodzi na zakupy. Według otrzymanych paragonów, usupełnijcie tabelkę i wypiszcie czek na kwotę, którą zapłaciła Ewa.



Zadanie 2
W pewnym sklepie wymieszano trzy rodzaje cukierków: 2kg cukierków za 12zł, 2kg za 10zł i 1kg cukierków za 16zł. Oblicz ile zapłacimy za te cukierki? Oblicz ile będzie kosztował kilogram tej mieszanki? Podaj cenę w złotówkach i groszach

KUCHNIA

Zadanie 1
Dostałeś od babci czekoladę, ale musisz się nią podzielić z 8 kolegami Jaki kawałek czekolady zjesz? (podaj w ułamku).

Zadanie 2
Oto składniki na babkę (duża forma):
- Masło - 200g
- Cukier - 150g
- Cukier waniliowy - 1 paczka
- Jajka - 4
- Mąka - 360g
- Orzechy - 80g
- Kakao - 2 łyżki

Ola chciała zrobić mamie niespodziankę, postanowiła że sama upiecze ciasto. Jednak w domu była tylko forma stanowiąca połowę dużej formy. Podaj ilość składników, które musiała przygotować Ola.


Zdobyte punkty wpisuje się do przygotowanej wcześniej tabeli.

Na zakończenie Królowa Matematyki wręcza nagrody i pamiątkowe dyplomy. Dzień " W Królestwie Matematyki" na stałe wszedł do kalendarzu imprez naszej szkoły.

Opracowanie: Jolanta Pszczółkowska

Wyświetleń: 5295


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.