![]() | ||||||||
![]() |
||||||||
Katalog Ewa Łapińska-Szarejko Język polski, Zadania Zadania do lektury "Krzyżacy" H. SienkiewiczaPraca metodą zadań do lekury na lekcjach języka polskiego w gimnazjumWSTĘPOd kilku lat w swojej pracy wykorzystuję przygotowane przeze mnie dla uczniów "zadania do lektur". W założeniu chciałam usystematyzować czytanie moich uczniów. (jedna książka co miesiąc). Dziś przede wszystkim służą one: do doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem, do poszukiwania kontekstów kulturowych, do wyrabiania potrzeby sięgania do różnorodnych informatorów, do interpretacji intersemiotycznych (np.: rysunek, afisz),do tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych, czy do przygotowywania prezentacji dla kolegów w klasie. Ponadto "zadania do lektury" pozwalają uczniowi zaplanować pracę z książką, bowiem zadania są pogrupowane wg ocen. To uczeń decyduje, na jaką ocenę zamierza zaliczyć kartę pracy. Obecnie dysponuję "zadaniami do lektury" przygotowanymi do 20 książek. W ramach tej publikacji zaprezentuję jedną kartę pracy. A oto w jaki sposób można pracować z prezentowanymi "zadaniami do lektury": METODY PRACY: 1. Rozdaję "zadania do lektury" wraz z poleceniem czytania (np.: raz w miesiącu). Następnie sprawdzam i wykorzystuję podczas omawiania książki. 2. Można wykorzystywać tylko niektóre zadania podczas pracy z lekturą np.: prace domowe lub praca w grupach. 3. Można sprawdzić rozumienie tekstu przeczytanego przez uczniów w formie sprawdzianu. Mgr Ewa Łapińska- Szarejko ........................................ imię i nazwisko ucznia Zadania do lektury "Krzyżacy" H.Sienkiewicza I na ocenę dostateczną 1.Sporządź notatkę biograficzną H.Sienkiewicza. ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... 2. Na podstawie notatki spróbuj odpowiedzieć, dlaczego XIX-wieczny pisarz sięgał do przeszłości Polski i tworzył powieści historyczne? ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... 3. Wskaż wydarzania historyczne, stanowiące ramy czasowe fabuły w "Krzyżakach". .od....................................................... .do....................................................... 4. W powieści występują postacie historyczne i postacie fikcyjne. Wypisz po 5 przykładów.
5. Najobszerniej opisywaną w powieści warstwą społeczną jest rycerstwo: polskie i krzyżackie. Wpisz do tabeli po 5 określeń charakteryzujących rycerzy.
II na ocenę dobrą 6. Jakie cechy na podstawie powieści uznałbyś za charakterystyczne dla ludzi średniowiecza? Wpisz po 2 określenia, biorąc pod uwagę: wiedzę o świecie............................................................... stosunek do władzy królewskiej....................................... stosunek do religii............................................................. stosunek do wojny............................................................. 7. Wypisz z powieści 2 przykłady opisanych obyczajów rycerskich. .................................................................. .................................................................. 8. Na poniższej mapie zaznacz trasę wędrówki Zbyszka lub Maćka. MAPA POLSKI XVw. 9. określ główne wątki powieści: ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... III na ocenę bardzo dobrą 10. Objaśnij wypowiedź Maćka z Bogdańca na temat Zakonu: "A ich potęga na krzywdzie ludzkiej i na zdradzie stoi". ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... 11. Wypisz 6 archaizmów i objaśnij, co one znaczą. Możesz korzystać ze słownika etymologicznego lub z kontekstów. ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... 12.Zaprezentuj jedną, wybraną postać historyczną (ćw.4). Zbierz informacje, ciekawostki z jej życia, ilustracje, portret Forma prezentacji dowolna. Opracowanie: Ewa Łapińska-Szarejko Wyświetleń: 9412
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |