![]() |
![]() |
Katalog Agata Seweryn Historia, Scenariusze "Za wolność, prawo i chleb" - scenariusz lekcji historii dla klasy VI"Za wolność, prawo i chleb" - scenariusz lekcji z historii dla klasy VICele operacyjne:Po zakończonej lekcji uczeń: Potrafi: - Podać przykłady łamania praw obywatelskich w krajach komunistycznych - Omówić sytuacje polityczna i gospodarczą w Polsce w latach 80-tych - Wskazać na mapie miejscowości, w których doszło do wystąpień przeciwko władzy komunistycznej - Przedstawić żądania strajkujących robotników i studentów Zna pojęcia: - Cenzura - System kartkowy - Strajk NSZZ "Solidarność" - Stan wojenny Metody: elementy pogadanki, praca z tekstem, praca pod kierunkiem Środki dydaktyczne: mapa "Mapa fizyczna Polski"; "Mały Słownik Historii Polski"; Historia i Społeczeństwo klasa 6 - "Człowiek i jego cywilizacja", Wydawnictwo ARKA. Czas zajęć: 45 minut Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe. 2. Rekapitulacja wtórna: - Przypomnienie sytuacji politycznej w Europie po II Wojnie Światowej, podział Europy na zachodnią - kapitalistyczną i wschodnią - komunistyczną - Pojęcia: żelazna kurtyna, NATO, Układ Warszawski. 3. Zapoznanie uczniów z celami nowej lekcji i równoczesne zapisanie tematu lekcji. 4. Wprowadzenie nowych treści: Korzystając z podręcznika i "Małego Słownika Historii Polski" uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela: - Jakich praw obywatelskich zostało pozbawione społeczeństwo polskie po II Wojnie Światowej? - Co to jest cenzura? - Kto sprawował faktyczna władze w Polsce? - Jak przedstawiała się sytuacja gospodarcza w Polsce w latach 80 -tych? - Co to jest "system kartkowy " i dlaczego został wprowadzony? - Praca grupowa. Każda grupa otrzymuje kopertę z zestawem karteczek. Zadanie polega na dopasowaniu informacji zawartych na poszczególnych karteczkach (załącznik nr 1) - Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania - przedstawiciele grup omawiają kolejne wystąpienia robotnicze i wskazują miejsca strajków na mapie. 5. Rekapitulacja pierwotna: 6. Ocena pracy uczniów. 7. Zadanie pracy domowej. Załącznik nr 1: Koperta z zestawem karteczek: ![]() Załącznik nr 2: Tekst z lukami: 1. Pod rządami komunistów: a) ograniczenie swobód obywatelskich: -) wolności słowa - wprowadzono.............................. -) wolności........................................ i.................................. osobistej. b) pozbawienie społeczeństwa wpływu na rządy: -) .................................... wyborów do parlamentu -) władzę sprawowała jedna partia -......................... c) ciężka sytuacja gospodarcza: -) ograniczenie prawa do własności -........................................... zakładów przemysłowych, lasów, częściowo ziemi. -) zła gospodarka, brak na rynku podstawowych artykułów doprowadziło do wprowadzenia............................................... 2. Nieudane próby przywrócenia demokracji. a)....................... -Poznań - robotnicy domagają się........................... i................................... - krwawo stłumione b) 1968 r - Warszawa- studenci domagają się............................................. c) ....................... - Strajki na wybrzeżu (......................, Gdynia,..........................) - Robotnicy strajkują przeciwko....................................... d) 1976 r - ............................ - Robotnicy strajkują przeciwko podwyżce cen żywności. e) 1980 r - Fala strajków w cały kraju - powstanie....................................... Na czele z..................... . Związkowcy domagają się: polepszenia warunków........................., przywrócenia...................................... oraz wolności słowa. 3. 13 grudnia 1981 r - wprowadzenie.................................. Opracowanie: mgr Agata Seweryn Wyświetleń: 7961
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |