AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Morawska, Zofia Majdańska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Zajęcia wyzwalające swobodną aktywność dziecka z wykorzystaniem technik C. Freineta

- n +

ZAJĘCIA WYZWALAJĄCE SWOBODNĄ AKTYWNOŚĆ DZIECKA Z WYKORZYSTANIEM TECHNIK C. FREINETA

W procesie kształcenia uczniów w wieku wczesnoszkolnym bardzo ważnym zadaniem jest rozwijanie umiejętności obserwowania i spostrzegania przedmiotów i zjawisk otoczenia. Umiejętność obserwowania i dostrzegania różnic i podobieństw w ilustracjach, znakach, tekstach, ma duże znaczenie dla ogólnego rozwoju dzieci, w tym także dla nauki pisania poprawnego pod względem ortograficznym. Samodzielne i świadome posługiwanie się językiem pisanym jest jedną z najważniejszych umiejętności, którą powinno opanować dziecko w młodszym wieku szkolnym. Droga do tej umiejętności jest długa i skomplikowana. Wymaga wielu zabiegów natury dydaktyczno-metodycznej ze strony nauczyciela oraz świadomej i aktywnej pracy samego ucznia. Do nauczyciela należy organizowanie swoistego środowiska informacyjnego, które nie tylko wyzwala różne formy aktywności dzieci, ale także określone zmiany w działaniu, sposobie myślenia, zachowania. Doskonałym środkiem dydaktycznym stosowanym przez nas również w nauce ortografii są fiszki autokorektywne - stosowane tak do ćwiczeń utrwalających jak i pracy indywidualnej, zróżnicowanej. Na zajęciach wyzwalających swobodną aktywność dziecka wykorzystano wybrane techniki C. Frineta. Odbywały się one raz w tygodniu, w dniu w którym dzieci miały mało zajęć i był to dzień "bez podręczników".

Zajęcia wnosiły "coś" nowego: między innymi inne niż zazwyczaj ustawienie stolików, które tworzyły kąciki ortograficzne. Uczniowie sami decydowali o kolejności wykonywania zadań. Każde dziecko miało własną teczkę, w której gromadziło materiały z poszczególnych zajęć.
Na koniec odbył się konkurs ortograficzny w którym wykorzystano różne formy zadań.
Oto scenariusz jednego z takich zajęć.

Temat: Utrwalenie pisowni wyrazów z "ó" niewymiennym.

Cele:
- wzbogacenie słownika uczniów o nowe wyrazy,
- doskonalenie umiejętności zamykania wypowiedzi z granicy zadania,
- zapoznanie z poprawną pisownią wyrazów,
- utrwalenie prawidłowych nawyków ortograficznych,
- wytworzenie stanu czujności i spostrzegawczości ortograficznej.

Metody:
pokaz, pogadanka, praca z fiszkami autokorektywnymi,

Formy:
jednolita, zbiorowa, indywidualna,

- Przypomnienie wyrazów, które ćwiczyliśmy w ciągu ostatniego tygodnia. Wyjaśnienie przez jednego z uczniów dlaczego w tych wyrazach piszemy "ó".
- Nawiązanie do tematu dzisiejszych zajęć poprzez zadanie pytania: Czy są jeszcze inne wyrazy z "ó", których pisowni nie potrafimy wyjaśnić?
- Dzieci odpowiadają na to pytanie podając, że chodzi tu o wyrazy z "ó" niewymiennym i podają przykłady wyrazów.

Po krótkim wstępnie następuje wybór kącików ortograficznych i samodzielna praca uczniów.

Kącik I
Dzieci rozwiązują zagadki których hasłami są wyrazy z "ó"

Kącik II
Fiszki autokorektywne.
Uczniowie wykonują zadania.
1. Przestaw litery w napisach, a otrzymasz nazwy narysowanych ptaków (jaskółka, przepiórka, sokół, sójka, wróbel).
2. Ułóż nazwy podanych ptaków w kolejności alfabetycznej.
3. Rozwiąż zagadkę: Który z ptaków wybiera się za morze ale wybrać się nie może?

Rozwiąż krzyżówkę: Wpisz nazwy narysowanych postaci w odpowiednie pola (wyrazy z "ó").

Kącik III
Oznaczone pola zamaluj odpowiednimi kolorami (efektem końcowym pracy ucznia jest rysunek jaskółki). W pola pod rysunkiem wpisz nazwę ptaka.

Kącik IV
Łącząc liniami kolejno ponumerowane kropki, dowiesz się co znajduje się na tym rysunku. Odgadnięty wyraz wpisz w kratki. (sójka)

Podsumowanie
Dzieci wymieniają wyrazy, których pisownię utrwalały i zapisują je na tablicy.
Nauczyciel dopisuje wyraz wróżka i zachęca dzieci do układania bajki z wykorzystaniem zapisanych wyrazów.

Dzieci siadają w kręgu i każdy układa po jednym zdaniu.

Opracowanie: mgr Małgorzata Morawska, mgr Zofia Majdańska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1650


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.