Katalog Katarzyna Zielińska Język niemiecki, Scenariusze Scenariusz lekcji języka niemieckiego przeprowadzonej w pracowni komputerowejScenariusz lekcji języka niemieckiego przeprowadzonej w pracowni komputerowej dnia 30.10.2003 rokuTemat lekcji: Użycie czasowników posiłkowych "sein" i "haben" w czasie przeszłym Perfekt.Cele operacyjne: Uczeń zna: - odmianę czasowników "haben" i "sein" przez osoby w czasie teraźniejszym, - podstawowe zasady obsługi komputera. Uczeń umie: - zasadę gramatyczną , kiedy używamy "sein", a kiedy "haben" w Perfekcie. Uczeń potrafi: - pracować z programem do nauki języka niemieckiego ( korzystać ze słownika, z pomocy, z opracowania gramatycznego), - wybrać odpowiedni czasownik posiłkowy i zastosować go w zdaniu, - ocenić, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe znając zasadę gramatyczną, - współpracować w grupie przy wypracowywaniu wspólnego stanowiska. Formy pracy: - praca zbiorowa (wyjaśnienie, jak należy wejść do sieci, jak się zalogować w komputerze, ogólne informacje na temat nauczania języków za pomocą komputera i na temat programu, wyjaśnienie zasady gramatycznej), - praca grupowa - robienie ćwiczeń, - praca indywidualna (każdy uczeń rozwiązuje samodzielnie losowo wybrane przez komputer przykłady - rozwiązywanie zadań testowych). Metody pracy: - pogadanka, - zajęcia praktyczne. Środki dydaktyczne: - komputer, program edukacyjny do nauki języka niemieckiego "Język niemiecki w praktyce. Ćwiczenia i testy 1", tablica. Przebieg lekcji: Na początku zajęć witam serdecznie uczniów i proszę, ażeby zajęli miejsca przy stanowiskach komputerowych. Sprawdzam obecność. Następnie uruchamiam swój komputer i loguję się w sieci. Piszę na tablicy informacje dla uczniów, w jaki sposób oni mają się zalogować. Uczniowie wykonują podane czynności wpisując nazwę użytkownika i hasło do swoich komputerów. Po zalogowaniu uruchamiam program do nauki języka niemieckiego "Język niemiecki w praktyce. Ćwiczenia i testy 1".Chcąć przekazywać wiedzę, rozwiązywać zagadnienia oraz kontrolować pracę wszystkich uczniów wykorzystuję program Win VNC. Program pozwala na przechwytywanie ekranów komputerów logowanych w sieci. Dzięki temu wszyscy biorący udział w lekcji mogą pracować na jednej kopii programu obserwując czynności innych. Przeprowadzam dla uczniów krótki wykład na temat możliwości zastosowania komputera w procesie nauczania. Informuję ich, na co należy zwrócić szczególną uwagę kupując program do nauki języka. Podkreślam fakt, iż program komputerowy nie zastąpi nauki w szkole lub na kursie, a może dać jedynie szansę powtórzenia i utrwalenia poznanego materiału. Następnie omawiam program "Język niemiecki w praktyce. Ćwiczenia i testy 1". Przekazuję uczniom, że jest to jest to kurs dla początkujących lub średnio zaawansowanych. Następnie po teoretycznym omówieniu przystępuję do prezentacji programu. Klikając myszką włączam kolejno poszczególne opcje i wyjaśniam, do czego służą: - Pomoc - uczniowie mogą nacisnąć ten klawisz, gdy nie wiedzą, jak postąpić w danej sytuacji. - Słownik - uczniowie mogą sprawdzić znaczenie nieznanego im słowa, które pojawia się w ćwiczeniach. - Gramatyka - gdy uczniowie zapomną regułę, mogą w każdej chwili nacisnąć to okienko i wejść do opisu gramatycznego. W zwięzłej formie są tu przedstawione najważniejsze zasady gramatyczne wraz z przykładami. Mogą one stanowić dużą pomoc dla uczniów, którzy nie muszą sięgać dodatkowo do podręczników. Pokazuję uczniom menu programu, a następnie prezentuję przykładowe zagadnienia stanowiące jego treść. Uczniowie mają okazję zobaczyć, jakie zagadnienia gramatyczne obejmuje ten kurs, w jakiej formie są prezentowane ćwiczenia, jak można sprawdzić swoje umiejętności. Następnie podaję uczniom temat lekcji. Jest nim jedno z wybranych zagadnień gramatycznych. Uczniowie opracowywali ostatnio na lekcji czas Perfekt, dlatego też wybieram temat: "Użycie czasowników posiłkowych "haben" lub "sein" w Perfekcie". Będzie to dla nich przypomnieniem i utrwaleniem poznanego tematu. Po wybraniu opcji "Ćwiczenia" na monitorze pojawiają się różne typy zadań gramatycznych (zadania, w których wybieramy jedną właściwą odpowiedź; uzupełnianie luk; określanie, czy podane zdanie jest poprawne, czy nie). Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w grupach dwuosobowych, tak jak siedzą przy komputerach. Gdy na monitorze pojawia się zdanie, to wyznaczona grupa rozwiązuje je lub uzupełnia. Wszyscy pozostali uczniowie widzą na monitorach wpisaną odpowiedź. Komputer sprawdza każde zdanie i udziela odpowiedzi, czy zostało ono prawidłowo rozwiązane, czy nie. Po skończonym ćwiczeniu, można poprawić błędne odpowiedzi. Gdy uczniowie rozwiązali wszystkie ćwiczenia, przystępują do rozwiązania testu. Komputer losowo wybiera zdania. Teraz uczniowie rozwiązują je indywidualnie, nie konsultując się nawzajem z kolegami. Tak jak siedzą przy stanowiskach, kolejno wpisują swoje odpowiedzi. Na koniec komputer podaje wynik rozwiązania testu, tzn. ile zadań było poprawnie rozwiązanych oraz jak to wygląda procentowo. Można również sprawdzić, które zdania zostały nie prawidłowo rozwiązane. Uczniowie z chęcią rozwiązują ćwiczenia. Dużą przyjemność sprawia im praca z programem edukacyjnym. Na koniec zajęć zamykam program i wyłączam komputer. To samo czynią też uczniowie. Oceniam uczniów za ich pracę na lekcji stawiając plusy. Wyjaśniam, iż po cyklu przeprowadzonych zajęć w pracowni komputerowej każdy dostanie ocenę, na jaką sobie zasłuży. Stanowi to dla uczniów dodatkową mobilizację do pracy. Żegnam się z uczniami do następnego spotkania. Opracowanie: Katarzyna Zielińska Wyświetleń: 2647
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |