![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Kierzek Język polski, Plany metodyczne Rozkład materiału dla kl. V szkoły podstawowej z języka polskiegoSpecjalna szkoła podstawowa w młodzieżowym ośrodku wychowawczym w DebrzniePLAN WYCHOWAWCZY KLASY VDebrzno 2001r. Plan wychowawczy klasy V oparty jest na założeniach Programu Wychowawczego Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej dla młodzieży niedostosowanej społecznie przebywającej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Debrznie. Głównym założeniem niniejszego planu jest pomoc uczniom - wychowankom ośrodka w powrocie do środowiska otwartego. Zadania zawarte w planie mają służyć pomocą w zmianie negatywnych postaw - często aspołecznych, w eliminowaniu agresji i awersji szkolnej, w nabywaniu umiejętności respektowania obowiązujących norm współżycia w społeczności klasowej, grupowej, a tym samym w kształtowaniu postaw pozwalających prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie. PLAN WYCHOWAWCZY KLASY V I. SPRAWY ORGANIZACYJNE: 1. Zasady bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą. 2. Kryteria oceniania i klasyfikacji. 3. Przedmiotowy System Oceniania. 4. Wybór kandydata do samorządu uczniowskiego. II. WSPÓŁPRACA Z ZESPOŁEM DIAGNOSTYCZNO-RESOCJALIZACYJNYM: 1. Systematyczne spotkania mające na celu: a) eliminowanie negatywnych postaw wychowanków b) zapobieganie przemocy i agresji c) dbanie o prawidłowy rozwój osobowości uczniów d) zmiany negatywnego stosunku do nauki szkolnej. III. ROZWIJANIE WRAŻLIWOŚCI NA PROBLEMY WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA (ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UCZCIWOŚĆ, EMPATIA) 1. Kultura, środowisko lokalne: a) wycieczki klasowe b) biwak c) udział w imprezach organizowanych w środowisku lokalnym. 2. Życie ucznia w środowisku klasowym, grupowym, rodzinnym: a) kształtowanie postaw estetycznych b) rozwijanie zainteresowań c) zachęcanie do organizowania pomocy słabszym kolegom d) uczenie rozwiązywania problemów i konfliktów poprzez rozmowy i dyskusje e) uczenie podejmowania samodzielnych decyzji, dokonywania właściwych i trafnych wyborów f) rozmowy na temat wartości tradycji (Święta Bożego Narodzenia, Święta Wielkanocne, Dzień Matki, Andrzejki, święta państwowe) g) integracja zespołu klasowego poprzez wspólną zabawę, naukę i pracę h) współdziałanie uczniów i wychowawców w celu rozwiązywania problemów klasowych i indywidualnych i) prowadzenie profilaktycznych pogadanek w celu uświadomienia zagrożeń związanych z AIDS, alkoholizmem, nikotyną, w celu promocji zdrowia j) prowadzenie lekcji wychowawczych z udziałem zaproszonych gości k) podkreślanie i eksponowanie wartości ważnych w życiu człowieka - rodzina, nauka, praca l) nawiązywanie bądź podtrzymywanie kontaktów z domem rodzinnym IV. KSZTAŁTOWANIE POSTAW UCZNIOWSKICH 1. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą (formy grzecznościowe, szacunek, wrażliwość, poszanowanie cudzej własności) 2. Wyzwalanie pozytywnych reakcji i uczuć (dokonywanie wyboru między dobrem a złem) 3. Uczenie asertywności. TEMATY GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY V WRZESIEŃ: 1. Sprawy organizacyjne. Wybór kandydata do samorządu uczniowskiego. 2. Co to jest tolerancja? 3. Które wartości uważam za najważniejsze? 4. Jeszcze raz o tym co ważne - wartości w moim życiu. PAŹDZIERNIK: 1. Kryteria ocen z zachowania - dyskusja. 2. Ustalamy klasowe kryteria oceny z zachowania. 3. Alkohol to twój wróg. 4. Problemy współczesnego świata. LISTOPAD: 1. Święto niepodległości - o czym musimy wiedzieć? 2. Zawody naszych rodziców. 3. Kim chciałbym być w przyszłości? 4. Organizujemy zabawę andrzejkową. GRUDZIEŃ: 1. Światowy Dzień AIDS. 2. Jak możemy pomóc słabszym, starszym? 3. Tradycje świąteczne w naszym domu - Wigilia Bożego Narodzenia. STYCZEŃ: 1. Czy mamy problemy? Czy potrafimy je rozwiązać? 2. Nasze hobby. 3. Potrafimy powiedzieć "nie" - sztuka odmawiania. 4. Podsumowanie I półrocza. Bezpieczeństwo zabaw podczas ferii. LUTY: 1. Czy problem alkoholizmu dotyczy młodzieży? 2. Kolejne zagrożenie naszego zdrowia - nikotyna. MARZEC: 1. Jak radzimy sobie ze złem? 2. Jeszcze raz o tym co powinniśmy wiedzieć o AIDS. 3. Jacy jesteśmy dla innych? 4. Podejmujemy trudne decyzje. KWIECIEŃ: 1. O kim powiemy, że jest uczciwym i odpowiedzialnym? 2. Wielkanocne tradycje. 3. Co wiemy o sobie? Jakimi jesteśmy uczniami, dziećmi? MAJ: 1. Ważne daty (1, 3, 8 maja) 2. Sztuka przyjaźni. 3. Jesteśmy zespołem - czego dokonaliśmy? 4. Nasz dar największy - serce (Dzień Matki) CZERWIEC: 1. Dzień Dziecka - prawa dzieci. 2. Zbliżają się wakacje - jak bezpiecznie je spędzimy? 3. Podsumowanie wyników w nauce i zachowaniu. Opracowanie: mgr Małgorzata Kierzek Wyświetleń: 6306
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |