Katalog

Wiesława Meichsner
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz dla klasy II: Rozmowa na temat urządzeń technicznych używanych w domu i zasad bezpiecznego posługiwania się nimi

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy drugiej

Ośrodek tematyczny: Urządzenia techniczne

Temat dnia: Rozmowa na temat urządzeń technicznych używanych w domu i zasad bezpiecznego posługiwania się nimi.

Edukacja polonistyczna:
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat roli urządzeń technicznych. Omówienie sposobu pracy tych urządzeń. Przyporządkowanie wyrazów określających czynność wykonywaną przez dane urządzenie. Redagowanie listu do rodziców zawierającego hasła dotyczące bezpiecznej zabawy w domu.

Edukacja przyrodniczo - społeczna:
Bezpieczna obsługa urządzeń technicznych. Przyczyny powstawania pożarów. Ochrona przeciw- pożarowa. Podział obowiązków domowych.

Edukacja matematyczna:
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100.

Edukacja plastyczna:
Przedstawienie zjawisk uwarunkowane uwzględnieniem określonych kształtów.

Edukacja muzyczna:
Słuchanie odgłosów wydawanych przez urządzenia techniczne.

Cel ogólny: Bezpieczna obsługa urządzeń technicznych.

Cele operacyjne:
Wiadomości
A. Zapamiętanie
- uczeń zna urządzenia techniczne ułatwiające pracę w domu
- potrafi nazwać czynności wykonywane przez te urządzenia
- potrafi podać przyczyny powstawania pożarów i zna
sposoby ich zapobiegania
- zna numer telefonu straży pożarnej
B. Zrozumienie
- uczeń zna bezpieczne sposoby obsługi urządzeń technicznych
- potrafi wyjaśnić, na czym polega nieumiejętne obchodzenie się
z urządzeniami technicznymi i do czego ono prowadzi
Umiejętności
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
- uczeń potrafi formułować myśli w postaci zdania
- dostrzega konieczność odpowiedzialności za podejmowane
działania
- potrafi dodawać i odejmować w zakresie 100
- rozróżnia odgłosy poszczególnych urządzeń

Metody pracy (wg Cz. Kupisiewicza)
- metoda oparta na obserwacji: pokaz
- metoda oparta na słowie: pogadanka
- metoda zajęć praktycznych

Formy pracy:
- praca zbiorowa jednolita
- praca indywidualna
- praca grupowa

Środki dydaktyczne:
- kolorowe ilustracje
- urządzenia techniczne
- indywidualne karty pracy
- zagadki
- obrazki do naklejania na planszy (projektowanie pomieszczenia z użyciem ilustracji przedstawiających urządzenia techniczne)
- podpisy z nazwami czynności
- taśma magnetofonowa z odgłosami urządzeń technicznych
- wiersz pt. "Robotek"

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie.
2. Wprowadzenie do tematu - odgadywanie zagadek dotyczących
urządzeń technicznych.
3. Rozwiązanie krzyżówki, której hasło brzmi: Urządzenia techniczne.
4. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat tych urządzeń. Pokaz
niektórych urządzeń z zademonstrowaniem ich działania.
5. Uzupełnianie zdań z lukami (praca indywidualna) .
"Włączamy i wyłączamy sznur za pomocą wtyczki. Przy włączaniu i wyłączaniu urządzenia elektrycznego należy mieć suche ręce. Nie pozostawiamy urządzeń włączonych do gniazdka. Oszczędzamy energię elektryczną.
6. Nazywanie czynności wykonywanych przez poszczególne urządzenia techniczne. Dobieranie podpisów do danej ilustracji.
7. Wyszczególnienie, które z urządzeń pomagają w pracy, a które uprzyjemniają czas (praca grupowa).
8. Przerwa śródlekcyjna.
9. Zabawa w sklep - uczniowie dokonują zakupu urządzeń technicznych.
10. Omówienie przyczyn i skutków nieostrożnego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi: pozostawienie włączonego żelazka, naderwany sznur, uszkodzona wtyczka.
11. Pogadanka na temat pracy strażaka. Odgadnięcie numeru do straży pożarnej poprzez zakolorowanie wyznaczonych pól na obrazku.
12.Urządzanie mieszkania - wklejanie na planszę poszczególnych urządzeń technicznych używanych w domu (praca grupowa).
13.Wysłuchanie przez uczniów wiersza pt. "Robotek" i omówienie jego treści. Zwrócenie uwagi na konieczność podziału obowiązków.
14. Omówienie innych niebezpieczeństw, których należy się wystrzegać: gaz, ogień, woda.
15. List do rodziców - uzupełnianie brakujących wyrazów w zdaniach dotyczących bezpiecznej zabawy w domu podczas nieobecności rodziców.

DRODZY RODZICE
Jeśli chcecie, abym bezpiecznie bawił się w domu w czasie waszej nieobecności - spełnijcie moje życzenia.
1. Zadbajcie o odpowiednie zabezpieczenie instalacji gazowej, elektrycznej i wodnej oraz urządzeń, które są do nich podłączone.
2. Zapewnijcie mi miejsce, w którym mógłbym się bawić grzecznie moimi zabawkami.
3. Schowajcie przede mną wszystkie lekarstwa. Mógłbym je pomylić ze słodyczami.
4. Zamontujcie w drzwiach mocne zamki, które uchronią mnie przed włamywaczem.
5. Telefonujcie do mnie często, abym nie czuł się samotny.
6. Poproście sąsiadów, żeby zwracali uwagę na obcych.

Opracowanie: Wiesława Meichsner

Wyświetleń: 3346


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.