Katalog Wiesława Meichsner Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz dla klasy III: Wyruszamy na wycieczkę po Polsce różnymi środkami transportuScenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy trzeciejOśrodek tematyczny: Sposoby podróżowania.Temat dnia: Wyruszamy na wycieczkę po Polsce różnymi środkami transportu. Edukacja polonistyczna: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat sposobów podróżowania różnymi środkami transportu. Określanie cech charakterystycznych dla danego środka transportu. Utrwalenie pisowni wyrazów z "ó" oraz "rz" wymiennym. Edukacja środowiskowa: Różnorodne wykorzystanie samochodu i pociągu. Budzenie szacunku dla pracy kierowcy i kolejarza. Bezpieczeństwo w czasie podróży. Przeznaczenie transportu morskiego i powietrznego. Zagrożenia dla środowiska. Edukacja matematyczna: Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 100 - kolejność wykonywania działań. Edukacja muzyczna: Zbiorowe śpiewanie piosenek: "Jedzie pociąg" "Pieniążki", "Marynarz tata" . Cel ogólny: Utrwalenie poznanych wiadomości na temat środków transportu. Cele operacyjne: Wiadomości A) Zapamiętanie - uczeń potrafi wymienić środki transportu - zna sposoby podróżowania bezpieczne dla środowiska B) Zrozumienie - zna rodzaje pociągów i samochodów - wie, co można nimi przewozić - rozumie pojęcia związane z transportem morskim i powietrznym - zna pracę marynarza i lotnika - wypowiada się na zadany temat Umiejętności C) Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych - rozróżnia odgłosy poszczególnych środków transportu - potrafi przekazać wiadomości zdobyte podczas wywiadu z kolejarzem - prezentuje przygotowane przez siebie dodatkowe informacje na podany temat - potrafi obliczyć zadanie stosując kolejność wykonywania działań - śpiewa piosenki mówiące o środkach transportu Metody pracy: - metoda oparta na obserwacji: pokaz - metoda oparta na słowie: pogadanka - metoda zajęć praktycznych Formy pracy: - praca zbiorowa - praca grupowa - praca indywidualna jednolita i zróżnicowana Środki dydaktyczne: - indywidualne karty pracy - zabawki: środki transportu - mapa Polski - plansza przedstawiająca ruch drogowy - obrazki z podpisami - odgłosy środków transportu nagrane na taśmie magnetofonowej - ilustracje dotyczące poszczególnych środków transportu PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie. 2. Odgadnięcie hasła "Sposoby podróżowania". 3. Omówienie transportu samochodowego - różnorodne wykorzystanie samochodów: podział transportu samochodowego - praca kierowcy - zaznaczenie na mapie trasy przejazdu autobusem (z Rybnika do Krakowa) - wysłuchanie odgłosu autobusu i zaśpiewanie piosenki pt. "Pieniążki" - dobieranie podpisów do obrazków i układanie zdań z rozsypanki wyrazowej ( praca dla I grupy). 4. Rozmowa na temat transportu kolejowego na podstawie obserwacji i spotkania z kolejarzem - rodzaje pociągów - praca ludzi zatrudnionych w transporcie kolejowym - metro: nowy środek lokomocji - zaznaczenie na mapie trasy przejazdu pociągiem (z Krakowa do Gdańska) - wysłuchanie odgłosu pociągu i zaśpiewanie piosenki pt. "Jedzie pociąg" - przyklejanie na planszy nazw rodzajów pociągów pasażerskich (praca dla II grupy) - omówienie sposobu zachowania na dworcu kolejowym. 5. Uzupełnienie karty pracy (zadanie wykonywane jest samodzielnie przez uczniów). 6. Przerwa śródlekcyjna. 7. Wypowiedzi dzieci na temat transportu wodnego - podział na transport śródlądowy i morski - części składowe portu - przeznaczenie latarni morskiej - zaznaczenie na mapie trasy przepływu statkiem (z Gdańska do Szczecina) - wysłuchanie odgłosu ruszającego statku i zaśpiewanie piosenki pt. "Marynarz tata" - obliczanie działań zapisanych na statkach (praca dla grupy III) - zabawa w łowienie rybek. 8. Przyporządkowanie samolotów do poszczególnych lotnisk jako wprowadzenie do treści dotyczących transportu lotniczego (lądowanie samolotów na planszach z "ó" oraz "rz") - wywiad z osobą, która leciała samolotem - zaznaczenie na mapie trasy przelotu samolotem (ze Szczecina do Warszawy) - wysłuchanie odgłosu startującego samolotu i zaśpiewanie piosenki pt. "Pieniążki" - omówienie ilustracji dotyczących lotniska i dobieranie podpisów (praca dla grupy IV). 9. Uświadomienie zagrożeń dla środowiska, jakie niesie ze sobą transport wodny i powietrzny (uzupełnianie karty pracy) . 10. Zapoznanie z historią i osiągnięciami w dziedzinie transportu samochodowego , kolejowego, morskiego i lotniczego (materiały przygotowane wcześniej przez uczniów) . 11. Wykonanie pracy plastycznej - składanie z pociętych części ilustracji i kolorowanie jej. 12. Zakończenie lekcji. Opracowanie: Wiesława Meichsner Wyświetleń: 5220
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |