Katalog

Marta Borowiec
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych dla rodziców w klasie III

- n +

Czego uczą nas baśnie? Komponowanie własnej baśni. Akcja plastyczna- jesteśmy ilustratorami własnych utworów.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH PRZEPROWADZONYCH DLA RODZICÓW W KLASIE III.

Cykl tematyczny: CZYTAMY BAŚNIE.

CELE OGÓLNE: pobudzanie ekspresji słuchowej, kształcenie umiejętności współdziałania w grupie, rozwijanie umiejętności czytania, układania swobodnych tekstów, przypomnienie nazwisk autorów baśni i bajek poznanych dotychczas, gromadzenie słownictwa wokół tematu, rozwijanie umiejętności pisania, zachowanie ładu i porządku w miejscu pracy, odpowiednie zachowanie się w obecności gości.

CELE OPERACYJNE: po zajęciach uczeń potrafi: formułować wypowiedzi całym zdaniem, odróżniać prawdę od fikcji, potrafi utworzyć słowniczek tematyczny, napisać krótki, swobodny tekst, umie poprawnie zapisać swoja wypowiedź, ułożyć rozsypanki wyrazowe, uprzejmie podejmować klasowych gości.

RODZAJE AKTYWNOŚCI: polonistyczna, artystyczna.
METODY: podające, poszukujące, twórczego działania.

PRZEBIEG ZAJĘĆ.

1.Zorganizowanie wystawki baśni różnych autorów:
- głośne odczytywanie tytułów i nazwisk autorów;
- oglądanie okładek i ilustracji;
- przegląd spisu treści.
2. Ustalenie nazwisk autorów najczęściej pojawiających się na stronach tytułowych w zebranych książkach:
- nadanie autorom książek wspólnych nazw: BAŚNIOPISARZE, BAJKOPISARZE.
- ułożenie książek pod ww. napisami.
3. Zabawa "Zgadnij o jaką bajkę chodzi?". Nauczyciel czyta charakterystyczne fragmenty bajek, a wspólnym zadaniem dzieci jest odgadnięcie o jaką bajkę chodzi. Odpowiedzi udzielają poprzez podniesienie do góry wcześniej wykonanych kartoników z charakterystycznymi elementami, dotyczącymi poznanych baśni. ( Księżniczka na ziarnku grochu, Świniopas, Kot w butach, Kopciuszek, Pięć ziarnek grochu, Dziewczynka z zapałkami).
4. Rozmowa na temat powodów dla których chętnie sięgamy po baśnie:
- co jest w nich takiego, że sięgamy po nie chętniej niż do innych książek;
5.Gromadzenie słownictwa wokół morału baśni: (czego uczą nas baśnie?).
- dobroci, uczynności, tolerancji, wrażliwości, dostrzegania piękna w małych rzeczach, uczuć, odróżniania dobra od zła, właściwego postępowania.
6.Tworzenie własnych baśni na podstawie poznanego wcześniej słownictwa i zgromadzonych wyrażeń. Wytworzenie nastroju do tworzenia poprzez puszczenie w tle utworu R.Szumana "Marzenie".
- wyrażenia: Dawno, dawno temu.............., za siedmioma górami..............., pewnego razu............,.....żyli długo i szczęśliwie, w dawnych czasach......, była sobie pewna........, przed laty żyli sobie.............
- głośne czytanie wyrażeń
- segregowanie zwrotów na początek i na koniec baśni
- przepisanie swobodnych tekstów na kolorowe kartki.
7.Praca plastyczna "Jesteśmy ilustratorami i wydawcami własnych baśni"- malowanie farbami plakatowymi, wycinanie z papieru kolorowego, technika "origami".
malowanie ilustracji do własnych bajek
- ułożenie tekstów i ilustracji w książeczkę klasową
- projektowanie i wykonanie okładki do książki
- prace redakcyjne
8. Ułożenie rozsypanek wyrazowych jako podsumowanie zajęć.

przenoszą * w * kraj * widm * czarów * i * Baśnie * nas * olbrzymów * nas * przenoszą * Baśnie * w * pełen * świat * cudowności * daleki.

9.Poczęstowanie rodziców herbata i słodkościami.

Wykonana książeczka posłuży jako prezent dla zaprzyjaźnionych dzieci z Przedszkola nr 6.podczas najbliższego spotkania z nimi.(8.04.2002).

10.Praca domowa: Opowiedz wieczorem młodszemu rodzeństwu, mamie, tacie, przytulance swoja ulubioną baśń. Zacznij tak: dawno, dawno temu......,za siódmą górą........, dawnymi czasy....

Opracowanie: mgr Marta Borowiec

Wyświetleń: 2546


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.