Katalog Jolanta Fendrych Matematyka, Scenariusze Pojęcie procentuPojecie procentu. Przedstawienie liczby w postaci procentów.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKIPoziom nauczania: Gimnazjum kl. I Cele: - Uczeń zna pojęcie procentu - Uczeń zna różne zastosowanie procentów - Uczeń potrafi przedstawić liczbę w postaci procentów - Uczeń wyjaśnia i opisuje językiem matematycznym różne sytuacje - Uczeń integruje wiedze matematyczną z wiedzą z innych przedmiotów. Środki dydaktyczne: Tekst na temat pochodzenia słowa "procent" (zał. 1). Karty pracy dla każdej z grup (zał.2, zał. 3). Papier, mazaki. Metody pacy: Rozmowa dydaktyczna, metoda praktyczna - rozwiązanie zadań ( obliczenia) , mapa mózgu, wywiad z grupą. Formy: praca indywidualna, praca z całą klasą, praca w grupach. PRZEBIEG ZAJĘĆ Wprowadzenie. Lekcja rozpoczyna się informacją na temat pochodzenia procentów. Uczeń może krótko przedstawić tę informację jako fragment pracy domowej (zał. 1 ). Nauczyciel stawia uczniom pytania: "Co to jest procent? " "Gdzie spotkaliście się z procentami? " "Na jakich zajęciach zetknęliście się z procentami?" Następnie klasę dzielimy na 5 - 6 osobowe grupy. Każda grupa wybiera swego lidera, który będzie prezentował wypowiedzi swoich kolegów. Nauczyciel podaje przykład zapisu ułamka zwykłego oraz dziesiętnego w postaci procentów: 1 / 100 = 0,01 = 1 % 2 / 100 = 0,02 = 2% 18 / 100 = 0,18 = 18 % 95 / 100 = 0,95 = 95 % 100 / 100 = 1 = 100 % Każda grupa dostaje zadanie, którego celem jest zapisanie ułamka w postaci procentu (zał.2). Liderzy grup zapisują wyniki na tablicy. Na podstawie przykładów nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie algorytmu zamiany liczby na procent. " Aby zamienić daną liczbę na procent trzeba ją podzielić przez 0,01 lub pomnożyć przez 100 ". Stosowanie poznanego algorytmu w obliczeniach. Następnie każda grupa ma przydzielone zadanie. " Zamień liczby na procenty. Uporządkuj procenty rosnąco. Odpowiadające procentom litery utworzą hasło, odczytaj je. " (zał.3). Ostatecznie uczniowie powinni otrzymać hasło: " Praca jest mniej nudna niż zabawa " Praca domowa: Znajdź w swoim otoczeniu zapis procentowy. Wklej go do zeszytu lub przynieś na lekcje. Ewaluacja. Nauczyciel prosi przedstawicieli grup o oceną pracy grupy sposobu organizacji tej pracy i komunikacji na forum grupy. Zwraca uwagę na ich wpływ, na osiągane przez grupę wyniki (a przynajmniej na atmosferę pracy w grupie). W ramach ewaluacji można też zebrać karty pracy i ocenić pracę uczniów Załącznik 1 " W różnych obliczeniach często korzysta się z ułamków o mianowniku 100, które od dawna przyjęto zapisywać w postaci tzw. procentów. Pisze się tylko licznik takiego ułamka, a po nim znak %. Symbol ten zastępuje wyraz "procent", który pochodzi z języka łacińskiego i znaczy "od sto" lub "na sto". Załącznik 2 Załącznik 3
Opracowanie: Jolanta Fendrych Wyświetleń: 3204
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |