![]() |
![]() |
Katalog Zofia Ciołek Edukacja regionalna, Scenariusze Realizacja ścieżki regionalnej w szkole podstawowej w SzyszkachRealizacja ścieżki regionalnej w szkole podstawowej w SzyszkachCelem ścieżki edukacyjnej powinno być poznanie istoty międzyprzedmiotowej.Ścieżka międzyprzedmiotowa to program nauczania, którego elementy wkomponowane są w programy wielu przedmiotów na danym etapie nauczania. Ma być realizowana przez kilku nauczycieli, a zwłaszcza nauczycieli wspomagających. Wdrażanie jej wymaga nie tylko wiadomości z danego przedmiotu, ale i wiedzy wykraczającej poza program. W nauczaniu historii i społeczeństwa wiodącymi ścieżkami będą: wychowanie patriotyczne i obywatelskie oraz wychowanie regionalne -dziedzictwo kulturowe. W naszej szkole pracę nad realizacją edukacji regionalnej jak również innych ścieżek rozpoczęliśmy od osiągnięć, gdyż one są związane z badaniem kompetencji. Następnie ustaliliśmy etapy tworzenia ścieżek. W tym celu powołano zespół międzyprzedmiotowy, którego trzon stanowią nauczyciele bloku humanistycznego. Zespół opracował programy do poszczególnych ścieżek, uwzględniając w nich cele, treści, terminy realizacji i metody. Przygotowanie programu edukacji regionalnej powierzono mnie (nauczycielowi historii i społeczeństwa). Treści w nim zawarte skoncentrowałam wokół pytań o region: POZNAWANIE: Gdzie on się znajduje? Jaki jest i dlaczego taki jest? Jaki był i jaki ma to związek z teraźniejszością? Jakie istniały i istnieją więzi społeczne? WIĘZI: Jaki jest stosunek uczniów do tej Ziemi? Z czego wynika i jak się rodzi więź człowieka z regionem? WARTOŚCI: Jaką wartość region i jego dziedzictwo kulturowe stanowi w życiu ludzi tu żyjących, a jaką dla uczniów? POSTAWY: Co można zrobić teraz i w przyszłości dla swojego regionu, swojego miejsca na Ziemi? Proces tworzenia więzi z własnym regionem jest możliwy dzięki ciągłemu poznawaniu go, odkrywaniu związku jego teraźniejszości z przeszłością oraz własnego udziału w jego teraźniejszości i przyszłości. Dlatego wszystkie moje działania realizatorskie przebiegają systematycznie i jednym frontem. Do realizacji ścieżki regionalnej wykorzystuję formy i metody wypracowane w teorii wychowania, a także własne inwencje twórcze i pomysły uczniów. Do w/w edukacji angażuję środowisko lokalne: twórców ludowych, mieszkańców wsi oraz władze gminne i powiatowe. Staram się aby zajęcia z tej tematyki były integralną działalnością tradycji rodzinnych ucznia i szkoły. W czasie tych czynności kształtują się różne cechy osobowości: wytrwałość, cierpliwość, współdziałanie w wypełnianiu określonych zadań, rzetelność, poszanowanie pracy własnej i innych. Aby zachęcić uczniów do działania w szkole i środowisku często wykorzystuję zabawę "w naśladowanie", przeprowadzanie wywiadów, spotkania z władzami lokalnymi, organizację wycieczek, pokazy, lekcje muzealne, lekcje w Urzędzie Gminy, gazetki o najbliższej okolicy, spotkania z miejscowym folklorem, a także organizuję szereg konkursów z zakresu dziedzictwa kulturowego. i wiedzy o regionie. Szczególnie ważną rolę w wychowaniu do poszanowania dziedzictwa kulturowego w regionie pełni działalność społeczna. Ta forma wychowania odnosi się do uczestnictwa w różnych organizacjach formalnych i nieformalnych. Nasi uczniowie dostosowują się do wymagań otoczenia, grupy społecznej, akceptują funkcjonujące w nim wartości, przyjmują określone wzory kulturowe, nabywając nowych kompetencji do uczestnictwa w życiu danej zbiorowości społecznej. W toku realizacji ścieżki regionalnej uczniowie mogą sprawdzić swoje umiejętności w praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy o najbliższej okolicy i ludziach z nią związanych. Jednostka biorąc czynny udział w programie edukacji regionalnej w naszym środowisku stopniowo utożsamia się z nim, staje się wrażliwa na potrzeby własnego otoczenia. I na pewno zadba o ciągłość przekazu tradycji związanych z najbliższą okolicą, czyli "małą ojczyzną" W mojej pracy wychowawczej dużo miejsca zajmują imprezy związane z rodzimą obrzędowością, a mianowicie: "pierzaczki", kiszenie kapusty, wyrabianie masła w maślnicy, pieczenie chleba w piecu oraz obróbka lnu(zbiór, obijanie nasion, zraszanie na trawie, suszenie, międlenie, pocieranie, czesanie, przędzenie i tkanie). Uwieńczeniem mojej pracy z zakresu edukacji regionalnej było otwarcie 26XI 2001roku SZKOLNEJ IZBY REGIONALNEJ. Prace nad tym przedsięwzięciem trwały kilka lat. Najpierw wraz z grupą regionalną chodziłam po wsiach i zbierałam pamiątki. W trakcie tej misji spotkałam się z różnymi poglądami na temat tworzenia izby. Jedni przekazywali eksponaty bardzo chętnie i cieszyli się z naszego pomysłu, a inni uważali, że lepiej sprzedać choćby za niewielkie pieniądze. Mimo wszystko kontynuował zbiórkę. Zebraliśmy sporo cennych przedmiotów i starych dokumentów, które wyczyściliśmy, ustawiliśmy na wyznaczone i opisaliśmy. W izbie znajdują się narzędzia do obróbki lnu, wytwory utkane z lnu i wełny, dawne meble, narzędzia gospodarstwa domowego, obrazy święte, ubrania damskie i męskie, buty, narzędzia rolnicze a także stare zdjęcia oraz dawne dokumenty. Otwarcie izby połączyłam z imprezą pt. "Jesienne spotkanie z folklorem", w której widzowie obejrzeli dawne obrzędy, sposoby spędzania wolnego czasu, którego wyznacznikami wtedy były pory roku. Pikanterii w/w uroczystości dodawał zespół ludowy i miejscowy muzykant. Obecnie nasze szkolne muzeum jest miejscem spotkań dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli. Odbywają się w nim lekcje muzealne. Dość często do naszego skansenu przychodzą mieszkańcy Szyszek i okolicznych wiosek i z zadowoleniem podkreślają, że w naszym regionie dzięki ofiarności nauczyciela historii i społeczeństwa, aktywności uczniów-dziedzictwo kulturowe w regionie przetrwa. Zajęcia z edukacji regionalnej prowadzę w czasie zajęć lekcyjnych, a także na zajęciach pozalekcyjnych. Aby praca była owocna i przyjemna dla uczniów stosuję szereg metod aktywnych; min. wycieczki, metodę projektu, wywiad, portfolio (teczka)i inne.
Opracowanie: Zofia Ciołek Wyświetleń: 2200
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |