![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Małgorzata Dobosz Ekologia, Scenariusze Jesienne odlotyJesienne odloty.Dlaczego to zagadnienie jest interesujące dla dzieci?Od najmłodszych lat każdy słyszy i niejednokrotnie obserwuje jesienne odloty ptaków. To, że bocian biały odlatuje i dociera do Afryki Południowej wie każde dziecko. Ale jest to wiedza pobieżna. Uczeń nie uświadamia sobie, jakie bariery geograficzne ptaki muszą pokonać, dlaczego rozpoczynają wędrówki a przede wszystkim, dlaczego ptaki potrafią latać i dlaczego nie męczą się podczas lotu? Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas IV - VI, do przeprowadzenia na zajęciach pozalekcyjnych np. kółka przyrodniczego czy ekologicznego. Czas trwania: 2 godziny. Cele zajęć: Po zajęciach uczeń: - potrafi rozpoznać pospolite gatunki ptaków wędrownych - wymienia przystosowania ptaka do lotu - wie, dlaczego ptaki odbywają jesienne wędrówki - wytycza na mapie fizycznej świata trasę wędrówki wybranych ptaków - potrafi korzystać i odnajduje istotne informacje w materiale źródłowym - współdziała w grupie - jest przekonany o konieczności ochrony przyrody. Metody: - pogadanka - dyskusja - praca z materiałem źródłowym Formy pracy: - grupowa - zbiorowa Materiały dydaktyczne: - mapa fizyczna świata - ilustracje ptaków - karty pracy dla ucznia - karteczki z nazwami ptaków - materiał źródłowy dla ucznia - foliogram "Szyki ptaków wodnych w locie podczas wędrówek" - sylwetki ptaków - kolorowanki dla każdego ucznia - tasiemka + masa mocująca Literatura: Bunsch J. Gucwińscy H. i A. Ptaki polskie, czyli latać każdy może. Wydawnictwo EUROPA. Rajski A. Zoologia. PWN Warszawa 1984. My i przyroda - Wracające ptaki - dwumiesięcznik dla dzieci. Przebieg zajęć: Nauczyciel przygotowuje salę lekcyjną przed zajęciami. Wywiesza ilustracje, plakaty przedstawiające ptaki. Na środku sali umieszcza mapę fizyczną świata lub rysuje mapę na dużym arkuszu szarego papieru. Z magnetofonu dochodzi cicho śpiew ptaków. Na tablicy duży napis: Jesienne odloty. Część wstępna: Pogadanka z uczniami: Jaka cecha ptaków wpływa na to, że pokonują one z łatwością znaczne odległości, wysokie góry, morza? Dlaczego ptaki potrafią latać? Jakie czynniki wpłynęły na to, że ptaki odbywają dalekie wędrówki? Część właściwa: Polecenie dla uczniów: Przestaw litery w wyrazach a dowiesz się, jakie gatunki ptaków będziemy omawiać na zajęciach. (karta pracy 1) Rozdajemy uczniom materiały źródłowe, w parach opracowują trasę wędrówki i czas odlotu konkretnego gatunku ptaka. Zaznaczają na mapie fizycznej świata tasiemką trasę jego wędrówki i przypinają symbol ptaka, np. bocian biały odlatuje w sierpniu do Afryki Południowej. (karta pracy 2) Krótka pogadanka z uczniami na temat różnych formacji i szyków ptasich podczas wędrówek. (foliogram) Część podsumowująca: Uczniowie w grupach rozszyfrowują "ptasie" powiedzenia i przysłowia. (karta pracy 3) Praca domowa: Pokoloruj ptaka odpowiednimi barwami. Materiały dydaktyczne: Karta pracy 1 Przestaw litery a dowiesz się, jaki to gatunek ptaka:
Karta pracy 2 1.bocian, 2.wilga, 3.kukułka, 4.skowronek, 5.jaskółka, 6.szpak, 7.rybitwa, 8.czajka, 9.gęś gęgawa, 10.dudek Karta pracy 3 Rozszyfruj "ptasie" powiedzenia i przysłowia: Jesteś cały/a w...................... (skowronkach) Pierwsza. ................wiosny nie czyni. (jaskółka) Rządzisz się jak szara.................. (gęś) .................trele..................... (słowicze) wystrychnął cię na. .................. (dudka) zapuszczasz.................... (żurawia)
Opracowanie: mgr Małgorzata Dobosz Wyświetleń: 3624
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |