AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Radzymińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Wyprawa do lasu - scenariusz zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem programów multimedialnych

- n +

Poznajemy mieszkańców lasu.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMÓW MULTIMEDIALNYCH

KLASA: III
BLOK TEMATYCZNY: Wyprawa do lasu
Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zmian zachodzących w przyrodzie wczesną jesienią w oparciu o odbytą wycieczkę. Poznajemy warunki życia zwierząt. Warstwowa budowa lasu. Rozwiązywanie zadań tekstowych na porównywanie różnicowe.
Cele ogólne: - wypowiadanie się na temat roślin i zwierząt zamieszkujących środowisko leśne
- nazywanie i klasyfikowanie poznanych roślin i zwierząt
- poznanie warstwowej budowy lasu i roślin poszczególnych pięter
- rozwiązywanie zadań tekstowych na porównywanie różnicowe
- wykonanie pracy plastycznej związanej z tematyką leśną

Cele szczegółowe: Uczeń:
- rozumie, że nieodpowiednie zachowania człowieka mogą mieć negatywny wpływ na otaczające środowisko: wie co wolno, a czego nie wolno robić w lesie;
- umie wymienić warstwy lasu i rośliny należące do każdej z nich;
- potrafi rozpoznać kilka roślin i zwierząt leśnych;
- rozróżnia terminy: o tyle więcej, o tyle mniej
- potrafi wykonać pracę plastyczną na określony temat

METODY: pokaz, rozmowa, ćwiczenia, problemowo-odtwórcza, zabawowo - naśladowcza
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: płyta CD "Wędrówki z Bulbozaurem", ilustracja przedstawiająca rośliny i zwierzęta żyjące w lesie, karty pracy, płyta CD "Softuś" - program z matematyki dla kl. I,II,III, arkusz brystolu, klej, nożyczki, kredki, karteczki z napisami, krzyżówka

FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa, indywidualna

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozwiązanie krzyżówki:

1.Adam i. ......
2.Czym bawią się dziewczynki?
3.Jest do jedzenia i ma dziury?
4.Jak ma na imię Samosia?
5.Wysyłasz go na poczcie.
6.Sklejasz nim papier.
Rozwiązanie krzyżówki: W LESIE
1.Wycieczka do lasu - obserwacja zmian zachodzących jesienią w lesie.
2.Dzisiaj będziemy wyszukiwać na płycie CD rośliny i zwierzęta, które zamieszkują w lesie. Informacje na ich temat znajdziecie na płycie CD "Wędrówki z Bulbozaurem".
Nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy:
- 1 grupa - wyszukuje wiadomości na temat drzew, jakie można spotkać w lesie
- 2 grupa - wyszukuje wiadomości na temat krzewów, jakie można spotkać w lesie
- 3 grupa - wyszukuje wiadomości na temat grzybów, jakie można spotkać w lesie
- 4 grupa - wyszukuje wiadomości na temat zwierząt, jakie można spotkać w lesie

Dzieci pracują w grupach, oglądają ilustracje i czytają wiadomości na określony przez nauczyciela temat
3. Wykorzystanie zdobytych wiadomości do wykonania ćwiczenia, które polega na doborze elementów według określonego warunku.
- Dzieci podchodzą do stolika, na którym znajdują się sylwety roślin i zwierząt zamieszkujących różne środowiska. Ich zadaniem jest wybrać te, z którymi spotkały się podczas oglądania płyty CD.
- Po ich wyszukaniu uczniowie dobierają podpisy i umieszczają je pod właściwymi sylwetami (nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania)
- Wybrane sylwety naklejają na duże arkusze papieru, na których znajdują się napisy:
- DRZEWA
- KRZEWY
- GRZYBY
- ZWIERZĘTA

- Powstałe prace umieszczają w KĄCIKU PRZYRODY.
4.Omówienie ilustracji "Las".
- Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat ilustracji -zwraca uwagę na różnorodność roślin, ich wielkość i rozmieszczenie. Zwraca ich uwagę na to, że drzewa, krzewy i rośliny zielne można podzielić na kilka warstw i zapoznaje uczniów z nimi.
- Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują podziału roślin na 3 warstwy:
- wysokie drzewa (uczniowie podają nazwy drzew)
- podszyt (uczniowie podają nazwy roślin i zwierząt)
- runo leśne (uczniowie podają nazwy roślin i zwierząt)

5.Zabawy ruchowe:
- dzieci naśladują ruchy zwierząt
- pokonują różne przeszkody, które mogą napotkać podczas spaceru w lesie
6.Uczniowie otrzymują kartę pracy "Las" (patrz wzór karty nr.1)
- Uczniowie malują kredkami znajdujące się tam rośliny, wycinają je i naklejają na kartkę z brystolu z poleceniem, aby rośliny znalazły się w odpowiedniej warstwie lasu.
7. Zabawa - "Leśne echo". Nauczyciel naśladuje głosy sowy, dzięcioła, szum drzew - uczniowie powtarzają usłyszane dźwięki w formie echa.
8.. Rozwiązywanie zadań matematycznych na porównywanie różnicowe. (Liczbę zadań i ćwiczeń oraz stopień ich trudności nauczyciel dostosowuje do możliwości uczniów). Oto przykłady:



- Ornitolodzy postanowili policzyć i zaobrączkować ptaki zamieszkujące w lesie. Ustawili 4 klatki, a rano sprawdzili, ile ptaków do nich przyfrunęło. Okazało się, że w pierwszej klatce jest 12 ptaków, w drugiej o 8 więcej niż w pierwszej. Zadaniem dzieci jest obliczyć, ile ptaków jest w obydwu klatkach? (Uczniowie najpierw obliczają, ile ptaków jest w drugiej klatce, a potem dodają do siebie ptaki z obydwu klatek) . Uczniowie dla ułatwienia mogą wykonać rysunek.
- Dzieci zobaczyły w lesie 2 mrowiska. Chcąc zabezpieczyć je przed zniszczeniem postanowiły ogrodzić je drewnianymi kołeczkami. Do jednego mrowiska zużyły 28 kołeczków, a do drugiego o 6 mniej. Ile kołeczków zużyły do ogrodzenia obu mrowisk. (uczniowie postępują tak, jak w przypadku zadania rozwiązywanego poprzednio).
- Dla urozmaicenia zajęć można wykorzystać ćwiczenia znajdujące się na płycie CD -"Softuś" lub inny program matematyczny.
9. Wykonanie rysunku "Na leśnej polanie" w programie PAINT.
10. EWALUACJA.
- Tworzenie obrazu "Żywy las"
Dzieci losują kartki ze słownictwem związanym z lasem (np: brzoza, dąb, jałowiec, grzyby, poziomki, zając itp.).Następnie kolejno, w milczeniu wychodzą na środek sali i przedstawiają swój "element lasu". Przypinają wylosowane kartki na przygotowanej wcześniej tablicy, pamiętając o warstwowej budowie lasu.

Opracowanie: Jolanta Radzymińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5152


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.